Hej med alle i søde mennesker, der bruger jeres tid på at hjælpe alle os, med en lille iværksætter gemt i os. Nu er det blevet min tur til at spørge om hjælp, og jeg undskylder på forhånd det lange indlæg i nu vil få. Meget af det jeg har læst, har jeg derfor problemer med at overføre til mig selv og mit projekt. Jeg tror at jeg har tænkt næsten alle mulige aspekter, af det at starte og drive en webshop, igennem, men for hver gang jeg er nået igennem et punkt, har jeg nogle spørgsmål. For ikke at skulle lave 25 små indlæg eller et ekstremt langt indlæg med alle spørgsmålene, vil jeg lave flere "mindre" indlæg efterhånden som jeg fremlægger mine tanker om at skulle starte en virksomhed op. Jeg håber at i synes det er i orden. Grundet et fuldtids job, en lille ny i hjemmet samt en kone der er gået ned på SU, har jeg ikke tid eller råd til kurser, derfor håber jeg at i flinke mennesker kan hjælpe mig. Lige for at sætte rammerne for min forhåbentlig kommende webshop:
1.1) Hvis en virksomhed tjener under 50.000 skal den jo ikke momsregistres, men betyder det så generelt at en virksomhed der fx tjener 100.000, ikke skal betale moms af de første 50.000 kr? 1.2) Som jeg forstår det, så skal man enten forudsige hvor meget man vil tjene og ud fra det forudbetale skatten, eller så skal man ligge penge til side, som er klar til skattevæsenet når året er omme. Er det korrekt forstået, hvis ja, hvad vil i så forslå man gør? 1.4) Alle udgifter før virksomheden er registreret, er jo privat finansieret, og derfor kan der ikke trækkes moms fra. Men hvad hvis fx et arbejde er bestilt inden virksomhedens oprettelse og den efterfølgende bliver faktureret til virksomheden efter dennes oprettelsen, har man så begået ulovligheder? Alternativt kan man sælge virksomheden noget som man har købt før oprettelsen? 1.5) Hvilke faste udgifter er der ved opstart af en virksomhed (kommer det an på typen?) og hvilke ”skjulte” faste udgifter er der, altså udgifter som man måske ikke lige tænker på? Jeg er fra Aarhus og mener der er noget affald. Hvor meget forsikring skal en virksomhed som min bruge og er der andet/andre ting jeg skal være klar på? 1.6) Hvad med udtrækning af løn. Hvordan gøres det nemmest og mest rigtigt? Og er det korrekt forstået at hvis man starter med et minus på 15.000, så kan man ikke månedligt trække penge ud, før man har tjent mere end de 15.000? Her taler jeg om en enkeltmandsvirksomhed, hvis ja, er det sådan i alle virksomhedstyper? På forhånd tak fordi i gider at give jer tid på at læse og forhåbentligt besvare mine spørgsmål. |
Sørensen85:har jeg ikke tid eller råd til kurser, derfor håber jeg at i flinke mennesker kan hjælpe mig.
Glemt alt om at starte virksomhed hvis du ikke en gang har tid til at tage på et lille kursus. Et iværksætter kurser hos det lokale væksthus kan nu ikke koste alverden.
1) Der er altså tale om en omsætning på 50.000 DKK (indenfor en 12 måneders periode) og ikke en fortjeneste som du skriver. Omsætning og fortjeneste er to forskellige ting.