Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

1. Opstart af virksomhed hvilken type og følgerne heraf?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Sep 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med alle i søde mennesker, der bruger jeres tid på at hjælpe alle os, med en lille iværksætter gemt i os.

Nu er det blevet min tur til at spørge om hjælp, og jeg undskylder på forhånd det lange indlæg i nu vil få.
Jeg har læst og læst, men jeg er typen som har svært ved at forstå hvad jeg læser, hvis ikke jeg efterfølgende kan snakke med en ekspert om det, eller selv kan sidde med det i hånden og se det virke.

Meget af det jeg har læst, har jeg derfor problemer med at overføre til mig selv og mit projekt. Jeg tror at jeg har tænkt næsten alle mulige aspekter, af det at starte og drive en webshop, igennem, men for hver gang jeg er nået igennem et punkt, har jeg nogle spørgsmål. For ikke at skulle lave 25 små indlæg eller et ekstremt langt indlæg med alle spørgsmålene, vil jeg lave flere "mindre" indlæg efterhånden som jeg fremlægger mine tanker om at skulle starte en virksomhed op. Jeg håber at i synes det er i orden. Grundet et fuldtids job, en lille ny i hjemmet samt en kone der er gået ned på SU, har jeg ikke tid eller råd til kurser, derfor håber jeg at i flinke mennesker kan hjælpe mig.

Lige for at sætte rammerne for min forhåbentlig kommende webshop:

Jeg har de sidste 1½-2 år gået med ideen om at starte en anderledes webshop. Shoppen skulle helst være lille og drives ved siden af mit fuldtidsarbejde.
Webshoppen vil være anderledes, da det er flere små og i forvejen kendte koncepter, der ikke er brugt så meget på nettet. Meningen med webshoppen er ikke at jeg skal vælte mig i penge og leve livet på første klasse. Planen er at lave et koncept som kunderne vil synes er sjovt og anderledes, og som vil kunne løbe rundt og forhåbentlig give lidt ekstra lommepenge til en ferie.
Grundet konceptet vil der i løbet af en dag blive solgt et fastlagt antal vare. Som udgangspunkt 3-4 stykker, hvad jeg præcis vil tjene på hver vare er svært at sige, det kommer selvfølgelig an på indkøbsprisen, salgsprisen, forsendelsesomkostninger samt faste udgifter. Derfor ved jeg ikke på forhånd hvor meget jeg regner med at tjene.
Jeg har som udgangspunkt ikke nogen udgifter til et evt vare lager, men muligvis har jeg udgift til en postadresse, som faktisk bare er en postkasse, da jeg vidst ikke må have og heller ikke vil have virksomhed på min privatadresse.

Det var rammerne for shoppen, hvis der er spørgsmål, er i velkommen til at spørge.

Og nu til det, det hele drejer sig om, spørgsmålene:


**** Oprettelse af en virksomhed, hvilken type samt regler for skat og moms, udgifter og løn ****

Jeg har læst en del rundt omkring på nettet, og er kommet frem til at jeg nok skal oprette et enkeltmandsvirksomhed. Er det også jeres
 vurdering, ud fra rammerne på min virksomhed, at jeg bør oprette virksomheden som en enkeltmandsvirksomhed?


Jeg har læst lidt om skatteregler, momsregnskab og lønninger i forhold til en enkeltmandsvirksomhed, det har givet mig de efterfølgende spørgsmål. 
Hvis i ikke mener enkeltmandsvirksomheden er den rigtige vej for mig at gå, er der så forskel i reglerne i forhold til hvad jeg skriver i mine spørgsmål?

1.1) Hvis en virksomhed tjener under 50.000 skal den jo ikke momsregistres, men betyder det så generelt at en virksomhed der fx tjener 100.000, ikke skal betale moms af de første 50.000 kr?

1.2) Som jeg forstår det, så skal man enten forudsige hvor meget man vil tjene og ud fra det forudbetale skatten, eller så skal man ligge penge til side, som er klar til skattevæsenet når året er omme. Er det korrekt forstået, hvis ja, hvad vil i så forslå man gør?
Fx hvis jeg vil betale skat når året er omme, vil det så være en ide at oprette en konto og overføre ca 50% af overskuddet på solgte vare, så de er klar til skattefar?

1.3) Hvad ang moms, når jeg indkøber vare til virksomheden, kan jeg trækker 20% fra (de 25% den sælgende part har tillagt vares pris). Det gælder vel både ved vare indkøbt til virksomheden og indkøbt til videresalg. Jeg kan så trække den samlede moms fra de indkøbte produkter, fra den samlede moms fra de produkter jeg har solgt. Det totale beløb er så beløbet jeg skal indbetale/have udbetalt, og det sker én gang hvert kvartal. Er det rigtigt forstået?

1.4) Alle udgifter før virksomheden er registreret, er jo privat finansieret, og derfor kan der ikke trækkes moms fra. Men hvad hvis fx et arbejde er bestilt inden virksomhedens oprettelse og den efterfølgende bliver faktureret til virksomheden efter dennes oprettelsen, har man så begået ulovligheder? Alternativt kan man sælge virksomheden noget som man har købt før oprettelsen?

1.5) Hvilke faste udgifter er der ved opstart af en virksomhed (kommer det an på typen?) og hvilke ”skjulte” faste udgifter er der, altså udgifter som man måske ikke lige tænker på? Jeg er fra Aarhus og mener der er noget affald. Hvor meget forsikring skal en virksomhed som min bruge og er der andet/andre ting jeg skal være klar på?

1.6) Hvad med udtrækning af løn. Hvordan gøres det nemmest og mest rigtigt? Og er det korrekt forstået at hvis man starter med et minus på 15.000, så kan man ikke månedligt trække penge ud, før man har tjent mere end de 15.000? Her taler jeg om en enkeltmandsvirksomhed, hvis ja, er det sådan i alle virksomhedstyper?

På forhånd tak fordi i gider at give jer tid på at læse og forhåbentligt besvare mine spørgsmål.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Sørensen85:
har jeg ikke tid eller råd til kurser, derfor håber jeg at i flinke mennesker kan hjælpe mig.

Glemt alt om at starte virksomhed hvis du ikke en gang har tid til at tage på et lille kursus. Et iværksætter kurser hos det lokale væksthus kan nu ikke koste alverden.

 

1)  Der er altså tale om en omsætning på 50.000 DKK (indenfor en 12 måneders periode)  og ikke en fortjeneste som du skriver.  Omsætning og fortjeneste er to forskellige ting.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Sørensen85:

Jeg har læst en del rundt omkring på nettet, og er kommet frem til at jeg nok skal oprette et enkeltmandsvirksomhed. Er det også jeres vurdering, ud fra rammerne på min virksomhed, at jeg bør oprette virksomheden som en enkeltmandsvirksomhed?


Jeg har læst lidt om skatteregler, momsregnskab og lønninger i forhold til en enkeltmandsvirksomhed, det har givet mig de efterfølgende spørgsmål. 
Hvis i ikke mener enkeltmandsvirksomheden er den rigtige vej for mig at gå, er der så forskel i reglerne i forhold til hvad jeg skriver i mine spørgsmål?

1.1) Hvis en virksomhed tjener under 50.000 skal den jo ikke momsregistres, men betyder det så generelt at en virksomhed der fx tjener 100.000, ikke skal betale moms af de første 50.000 kr?

1.2) Som jeg forstår det, så skal man enten forudsige hvor meget man vil tjene og ud fra det forudbetale skatten, eller så skal man ligge penge til side, som er klar til skattevæsenet når året er omme. Er det korrekt forstået, hvis ja, hvad vil i så forslå man gør?
Fx hvis jeg vil betale skat når året er omme, vil det så være en ide at oprette en konto og overføre ca 50% af overskuddet på solgte vare, så de er klar til skattefar?

1.3) Hvad ang moms, når jeg indkøber vare til virksomheden, kan jeg trækker 20% fra (de 25% den sælgende part har tillagt vares pris). Det gælder vel både ved vare indkøbt til virksomheden og indkøbt til videresalg. Jeg kan så trække den samlede moms fra de indkøbte produkter, fra den samlede moms fra de produkter jeg har solgt. Det totale beløb er så beløbet jeg skal indbetale/have udbetalt, og det sker én gang hvert kvartal. Er det rigtigt forstået?

1.4) Alle udgifter før virksomheden er registreret, er jo privat finansieret, og derfor kan der ikke trækkes moms fra. Men hvad hvis fx et arbejde er bestilt inden virksomhedens oprettelse og den efterfølgende bliver faktureret til virksomheden efter dennes oprettelsen, har man så begået ulovligheder? Alternativt kan man sælge virksomheden noget som man har købt før oprettelsen?

1.5) Hvilke faste udgifter er der ved opstart af en virksomhed (kommer det an på typen?) og hvilke ”skjulte” faste udgifter er der, altså udgifter som man måske ikke lige tænker på? Jeg er fra Aarhus og mener der er noget affald. Hvor meget forsikring skal en virksomhed som min bruge og er der andet/andre ting jeg skal være klar på?

1.6) Hvad med udtrækning af løn. Hvordan gøres det nemmest og mest rigtigt? Og er det korrekt forstået at hvis man starter med et minus på 15.000, så kan man ikke månedligt trække penge ud, før man har tjent mere end de 15.000? Her taler jeg om en enkeltmandsvirksomhed, hvis ja, er det sådan i alle virksomhedstyper?

Ja enkeltmands er sikkert ok hvis du ikke mener du har nogen større personlig risiko for tab - ellers selskab Se her forskelle også i pris og adm: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

1.1 Nej du skal momsregistrere når det er åbenlyst at du vil komme til at omsætte for over 50.000 kr på en hver 12 mdr periode - Altså når du forventer det, de 50.000 er ikke en bund http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

1.2 Ja det vil være fornuftigt - men som udgangspunkt skal du forskudsregistrere, hvad du så kan gøre over flere omgang efterhånden som du kender resultatet

1.3 ja forudsat det er momspligtig aktivitet og ting som der er momsfradrag for - ex er der ikke momsfradrag for gaver, ikke fuldt for repræsentation - og en del andet men svaret er et ja

1.4 ved jeg ikke om jeg forstår - men fra du har momsregistrering skal ALT fra dig faktureres med moms og dine indkøb har momsfradrag Har du købt ting inden uden moms med det formål at kunne stifte og komme igang - kan de tages ind men så må du intet ha solgt uden moms inden . INTET uanset til hvem http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/aktiverogvareridenstiftelse.html 

1.5 - barsel årligt - i selskaber modsat personlig virk. lovpligtig arbejdsskadeforsikring ca 1800 kr - forsikring i alle fald af inventar og varer da intet går under personlig forsikring

1.6 du kan hæve som du vil i enkeltmandsvirksomhed, det er dine egne penge. Hæver du penge du ikke har tjent, så er det dig der går konkurs til sidst, men skat er ligeglad - Se hvordan man beskattes i personlig virksomhed hvor der slet ikke er løn men kun skat af overskud http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html - og se basalt om skat og moms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html 

Jeg synes nok det er lidt bekymrende, at du til anden svarede - glem alt om kurser, jeg har ingen penge. Det koster altså ofte noget at komme igang og indtægter lader let vente på sig

I alle fald, for 98 kr kan du få min Ebog om at ville være selvstændig med alt muligt for personlig virksomhed, selskab og en bunke andet - indholdsfortegnelsen groft kan ses her hvor den også kan fås http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/selvstndig.html  - Ikke for de 98 kr, men jeg tror du vil ha nytte af den

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Sep 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for de rigtige gode svar John. Det må jeg sige, det første link du sendte svare jo på RIGTIGT meget, ærgerligt at jeg ikke fandt det i min søgen, inden jeg spurgte.


Jeg vidste at nogen ville se negativt/tvivlende på projektet, når jeg skrev at jeg kurser ikke var en mulighed, så jeg uddyber lige og håber på forståelse, det kan jeg vidst lige når inden jeg skal møde.

Det er måske heller ikke så meget det økonomiske, der trykker her i begyndelsen, når vi snakker kurser. Det er nok nærmere tiden.

Jeg har nogle sjove arbejdstider, hvor jeg i perioder sidder på et kontor med en vagttelefon, og det betyder at jeg kan ikke forlade bygningen, men at jeg har mange døde timer, som jeg kan bruge på at læse og skrive fx her på siden. Nogen dage arbejder jeg sent, andre dage har jeg fri på mere almindelige tidspunkter (kl. 15-16). Jeg har aldrig tidligt fri, men møder til gengæld nogen gange lidt senere. Min kone læser og får SU, og ved siden af har hun nogle dage i butik, hvilket i Aarhus betyder at hun ikke er hjemme før kl. 22. Oven i det, har vi en lille gludklump som også skal passes og have opmærksomhed, det betyder meget for os, at når vi nu begge lidt på skift arbejde sent, så er vi der for hende om aften, for hun skal jo vide at hun har forældre.

De kurser / opstarts arrangementer jeg pt er stødt på, ligger enten i min arbejdstid, eller i min kones arbejdstid. Det betyder at jeg enten ikke kan komme pga arbejde, eller at jeg skal have min datter med på kursus, og det vil ikke være smart, hverken for mig, de andre kursister, eller personerne der afholder kursuset, derudover er formiddags kurser, med skiftende kursus dage heller ikke noget der hænger på træerne.
Der hvor det økonomisk bliver træls er det at jeg har fundet kurser, der strækker sig over flere faste dage, men hvor jeg kun kan komme til 60% af "timerne", disse kurser koster penge, og med en kone på SU og ingen garanti for at jeg får en indtægt som følge af kurset, vil jeg meget nødigt smide penge ud af vinduet igen, så hellere læse selv og spørger folk efterfølgende.
Med penge ud af vinduet IGEN mener jeg, at jeg nemlig tidligere, for et par år tilbage, har taget et kursus på 6 dage. Personerne bag var elendige, både til at formidle men også til at svare på spørgsmål og efterfølgende de mails de selv forslog vi sendte dem. Vi var flere der ikke følte at vi fik hvad vi betalte for og det ønsker jeg ikke at prøve igen. 7.600 kr. var trods alt penge, som vi kunne have brugt anderledes. Kurset findes heldigvis ikke mere, da virksomheden er lukket.

Hvis jeg havde en lille shop, vil det ikke tage mig lang tid at sende 3-4 pakker, det kan jeg gøre i de døde timer på min arbejdsplads, derudover er der flere andre virksomheder der i fællesskab får afhentet post fra adressen, hvilket gør det nemt at for mig på mine lange arbejdsdage. Mine muligheder pt er helt perfekte for den type webshop jeg har planer om, men meget skidt i forhold til at skulle indpasse sig efter hvornår der ligger kurser osv.

Jeg håber det skaber lidt forståelse for min situation. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)