Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sambeskatning

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg erkender jeg ikke ved det - men alle de sambeskattede holding og drift jeg har set, har da altid haft resultatet fra drift ført op i holding og ikke bare et holding med 0 i alle tal, fordi det ikke selv har haft indtægt/udgift - er det ikke nødvendigt for sambeskatning og selvangivelse skal blive korrekt-  Erkender jeg ved det ikke  det er muligt det rækker at ha skatten noteret i datter og så betale fra moder men hvordan klarer man så den korrekt selvangivelse?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

jeg erkender jeg ikke ved det - men alle de sambeskattede holding og drift jeg har set, har da altid haft resultatet fra drift ført op i holding og ikke bare et holding med 0 i alle tal, fordi det ikke selv har haft indtægt/udgift - er det ikke nødvendigt for sambeskatning og selvangivelse skal blive korrekt-  Erkender jeg ved det ikke  det er muligt det rækker at ha skatten noteret i datter og så betale fra moder men hvordan klarer man så den korrekt selvangivelse?

vh John H

Jeg tror altså du tænker koncernregnskaber? men kun et gæt :) For der kan jeg sagtens se hvordan man kan konsolidere til en samlet indkomst!

Alle selskaber, uanset koncernforbindelser, har et selvstændig skatteregnskab (typisk ikke offentlig tilgængelig) med en selvstændig skattepligtig indkomst. Det enkelte selskab kan så vælge om de vil have den beregnede skat afsat i balancen om en selvstændig gældspost eller afsat på en koncern-mellemregningskonto, uanset hvad er den i det enkelte selskab's balance.

I forhold til afregningen af selskabsskat efterfølgende, så er det jo blot posteringer via en mellemregning eller alternativ overførsel fra drift til holding.

 

Udfyldelsen af sambeskatningsskemaet foregår altid i administrationsselskabet, sådan var det også med den gamle papirudgave. Men skemaet angiver jo blot hvad hvert enkelt selskab i sambeskatning har tjent hver for sig, og til sidst en summering af den samlede skatteindkomst for hele kredsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan sagtens være korrekt hvis jeg har misforstået MEN - Jeg kiggede bare lige i min søns ApS holding og drift - holding uden aktivitet, men i det står i årets regnskab bla.a - bare til anskueliggørelse - 

holdings eget brutto og så f.eks.:

Indtægter af andre kapitalandele, værdipapirer og tilgodehavender, der er anlægsaktiver - og  der er  så resultatet fra datterdrift -  hvilket også påvirker lidt andre poster (resultatet i datter er jo værdi i holding)

OG hvis der er et resultat i drift - lad os sige det tager 20.000 kr - så skal det resultat jo som jeg ser det reflekteres i holdings værdi af andele - som jo ikke er de fulde f,eks 80.000 men nu 60.000 osv - ellers vil jeg - som jeg forstår det, mene der er fejl i holdings regnskab og besvær med sambeskatning og selvangivelse m.m.

Det er ikke som sådan koncern, bare holding med drift

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Indtægter af andre kapitalandele, værdipapirer og tilgodehavender, der er anlægsaktiver - og  der er  så resultatet fra datterdrift -  hvilket også påvirker lidt andre poster (resultatet i datter er jo værdi i holding)

Men den post er jo kun driftsmæssig, den indgår ikke i holdingselskabets skattemæssige indkomst.

Fra København
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Fra  SETA Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg ændret, så selskaberne er sambeskattede, og det virker til at se meget fornuftigt ud. Det eneste problem jeg har nu, er at når jeg selvangiver for administrationsselskabet (holdingselskabet), så kommer det to rubrikker op. En for administrationsselskabet og en for datterselskabet, begge har nummer 076.

Hvor skal jeg skrive skattepligtig indkomst (vores underskud) ind? Skal det være i datterselskabets rubrik eller administrationsselskabets rubrik. Det er datterselskabets underskud, men jeg er lidt i tvivl.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Bjerregaard Christensen:

Hvor skal jeg skrive skattepligtig indkomst (vores underskud) ind? Skal det være i datterselskabets rubrik eller administrationsselskabets rubrik. Det er datterselskabets underskud, men jeg er lidt i tvivl.

Det er i forbindelse med selvangivelsen for administrationsselskabet (holding) du skal angive den skattepligtige indkomst for hvert enkelt selskab. Jeg vil tro du slet ikke kan selvangive det andre steder, datterselskabets selvangivelse (ved korrekt sambeskatningsregistrering) burde hoppe felterne med skattepligtig indkomst over.

Fra København
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Fra  SETA Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, sådan er det også nu. Jeg kan slet ikke indberette nogen skattepligtig indkomst på datterselskabets selvangivelse. Men når jeg selvangiver på administrationsselskabet, så kommer der to felter op, hvor man kan skrive skattepligtig indkomst i. En fro datter og en fra administrationsselskabet. Jeg er i tvivl om, hvilken af disse rubrikker jeg skal skrive underskuddet i. På den ene side, er det jo datterselskabet der har laver underskuddet, men det er vel administrationsselskabet skal afregne det med skat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Men den post er jo kun driftsmæssig, den indgår ikke i holdingselskabets skattemæssige indkomst.
korrekt - men resultatet gør vel da det er holding der skatter samlet og hvis holding består af 0 hele vejen og drift har tal, så er der noget galt i holdings regnskab (har smugkigget)

taber drift - går det ind i holding og påvirker egenkapital (det var det smugkig)

jeg mener det afleverede holding regnskab er "ukomplet" - og det er med til at forvirre trådstarter med hvad der skal stå i selvangivelsen. Nap en revisor ind over

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Bjerregaard Christensen:

Ja, sådan er det også nu. Jeg kan slet ikke indberette nogen skattepligtig indkomst på datterselskabets selvangivelse. Men når jeg selvangiver på administrationsselskabet, så kommer der to felter op, hvor man kan skrive skattepligtig indkomst i. En fro datter og en fra administrationsselskabet. Jeg er i tvivl om, hvilken af disse rubrikker jeg skal skrive underskuddet i. På den ene side, er det jo datterselskabet der har laver underskuddet, men det er vel administrationsselskabet skal afregne det med skat?

Du skal i indberetningen notere den skattemæssige indkomst ud for det selskab som det vedrører. Altså 0 ud for holding og -XXX ud for driftsselskabet.

Skat skal nok efterfølgende finde ud af hvem der skal afregne, i dit tilfælde hvor der ikke er overskud sker der jo ingen afregning men underskuddet fremføres til næste år.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

korrekt - men resultatet gør vel da det er holding der skatter samlet og hvis holding består af 0 hele vejen og drift har tal, så er der noget galt i holdings regnskab (har smugkigget)

taber drift - går det ind i holding og påvirker egenkapital (det var det smugkig)

jeg mener det afleverede holding regnskab er "ukomplet" - og det er med til at forvirre trådstarter med hvad der skal stå i selvangivelsen. Nap en revisor ind over

vh John H

Jeg tillod mig at kigge på regnskaberne også, og jeg giver dig helt ret! mener heller ikke de regnskaber er opfylder de regnskabsmæssige krav, og bliver de kontrolleret af erhvervs styrelsen tror jeg det medfører et nyt forsøg.

Så jeg kan ligesom dig godt forstå det forvirrer en smule, og er helt med på forslaget om en revisor fremadrettet kunne hjælpe lidt til. 

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)