Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sambeskatning

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Fra  SETA Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Vi har et lille problem i vores relativt nystartede firma. Det er første år vi har aflagt regnskab og vi skal nu til at lave selvangivelsen for første gang.

Vores firma er oprettet i en holdingkontruktion, men et moderselskab der ejer 100% af vores datterselskab, hvor vi har vores drift. Der er ingen aktivitet i moderselskabet. Vi er fornylig blevet opmærksomme på at vi nok er omfattet af obligatorisk national sambeskatning, da vi vel er koncernforbundne?

Det betyder at vi sambeskattes, så vidt jeg har kunne læse mig frem til på nettet. Det er dog her jeg bliver i tvivl om hvad vi gør. Skal vi stadig lave en selvangivelse for datterselskabet, hvor vi indberetter vores underskud som negativ skattepligtig indkomst i selvangivelsen - det er jo datterselskabet der er skyld i denne. Eller skal vi kun selvangive i holdingselskabet, for hvor meget der sammenlagt er af skattepligtig indkomst i hele koncernen (som her vil være nøjagtig det samme som der er i datterselskabet, da der jo ikke er nogen aktivitet i holdingselskabet)?

Jeg håber I kan hjælpe.

På forhånd tak.

Mvh.
Peter

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Bjerregaard Christensen:

Vores firma er oprettet i en holdingkontruktion, men et moderselskab der ejer 100% af vores datterselskab, hvor vi har vores drift. Der er ingen aktivitet i moderselskabet. Vi er fornylig blevet opmærksomme på at vi nok er omfattet af obligatorisk national sambeskatning, da vi vel er koncernforbundne?

Det lyder umiddelbart som en obligatorisk sambeskatning, den bliver svær at komme udenom. 

Peter Bjerregaard Christensen:

Det betyder at vi sambeskattes, så vidt jeg har kunne læse mig frem til på nettet. Det er dog her jeg bliver i tvivl om hvad vi gør. Skal vi stadig lave en selvangivelse for datterselskabet, hvor vi indberetter vores underskud som negativ skattepligtig indkomst i selvangivelsen - det er jo datterselskabet der er skyld i denne. Eller skal vi kun selvangive i holdingselskabet, for hvor meget der sammenlagt er af skattepligtig indkomst i hele koncernen (som her vil være nøjagtig det samme som der er i datterselskabet, da der jo ikke er nogen aktivitet i holdingselskabet)?

Begge selskaber skal udfylde hver deres selvangivelse. Dog er omfanget af datterselskabets selvangivelse noget mindre, da den samlede skattepligtige indkomst angives i administrationsselskabet hvilket altid vil være det øverste selskab (jeres holding)

Når i udfylder holdingsselskabets selvangivelse vil i komme frem til et digitalt sambeskatningsskema hvor i taster den skattepligtige indkomst for alle selskaber i sambeskatningen. Så selv om det er driftsselskabet som er "skyld" i underskuddet, vil det stadig være på selvangivelsesforløbet for holdingelskabet det indberettes.

Fra København
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Fra  SETA Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Mange tak for dit svar.

Det giver meget fin mening, men jeg er stadig noget usikker på hvad vi så skal selvangive i datterselskabet. Skal vi skrive 0 i skattepligtig indkomst der så? Eller skal vi skrive det samme der som i holding?

Mvh.
Peter

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Bjerregaard Christensen:

Hej Jesper

Mange tak for dit svar.

Det giver meget fin mening, men jeg er stadig noget usikker på hvad vi så skal selvangive i datterselskabet. Skal vi skrive 0 i skattepligtig indkomst der så? Eller skal vi skrive det samme der som i holding?

Mvh.
Peter

På selvangivelsen for datterselskabet kommer i slet ikke til at udfylde feltet med skattepligtig indkomst, den mulighed er der slet ikke. I kommer primært til kun at angive diverse kontrol- og regnskabsoplysninger. 

Fra København
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Fra  SETA Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ahh, jeg tror der er her at forvirring opstår. For når jeg går ind og laver selvangivelsen for datterselskabet, får jeg præcis det samme op, som for holding. Jeg får også samme rubrik (076) med skattepligtig indkomst, når jeg selvangiver for datterselvskabet. Ved du hvad dette kan skyldes? Er det en fejl?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Bjerregaard Christensen:

Ahh, jeg tror der er her at forvirring opstår. For når jeg går ind og laver selvangivelsen for datterselskabet, får jeg præcis det samme op, som for holding. Jeg får også samme rubrik (076) med skattepligtig indkomst, når jeg selvangiver for datterselvskabet. Ved du hvad dette kan skyldes? Er det en fejl?

Det skyldes, at sambeskatningen ikke er registreret! Det sker ikke automatisk, så det skal du selv ændre.

 

Du skal logge ind på tastselv for holdingselskabet, og under Skat -> Selskabsskat -> Grundregistrering kan du ændre i sambeskatningskredsen. Når datterselskabet her er registreret som en del af sambeskatningen burde selvangivelsen for datterselskabet også være knap så detaljeret.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ville nok, for ikke at få rod- bruge en revisor til første års sambeskatning - også regnskabsmæssigt hvor datterresultat jo normalt spejles noget op i moderselskab  netop sambeskatningsmæssigt - men ellers følg Jespers råd

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Fra  SETA Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen Jesper, jeg prøver at kigge på det, og se om jeg ikke kan finde ud af det selv.

Det lyder også fornuftigt John, men jeg er bare bange for det bliver ekstremt dyrt. Har du en idé om hvad sådan noget ville koste?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

en 5000 kr ville jeg tro  for hjælp uden revision men afhænger jo af om alt er OK - Jeg kunne frygte lidt, at I ikke har sambeskatning i regnskabet helt enkelt og så kan I heller ikke selvangive sambeskattet i sagens natur, men jeg gætter bare. Hvis jeres moder bare har 0 hele vejen og datter har resultat osv regnskabsmæssigt, så giver det jo problem ved selvangivelsen i sagens natur

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg kunne frygte lidt, at I ikke har sambeskatning i regnskabet helt enkelt og så kan I heller ikke selvangive sambeskattet i sagens natur, men jeg gætter bare. Hvis jeres moder bare har 0 hele vejen og datter har resultat osv regnskabsmæssigt, så giver det jo problem ved selvangivelsen i sagens natur

Jeg vil nu holde på at uanset hvordan man har lavet regnskaberne, så påvirker det ikke pligten til sambeskatning. Den pligt kommer af om man i forhold til selskabsskatteloven er i koncern eller ej.

Og hvis man eksempelvis har beregnet og afsat skyldig selskabsskat (som i dette tilfælde) i datterselskabets balance, så vil regnskabet stadig være korrekt. Koncernregnskabspligten er jo ikke relevant, går jeg ud fra.

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)