Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At være både honorar- og lønmodtager - momspligtig?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er i tvivl om følgende. Jeg har ydet et stykke arbejde, hvor jeg har layoutet en bog - betaling af dette må da kategoriseres som et honorar. 

Ligeledes arbejder jeg 10 timer om ugen hos et bureau, her skal det dog bemærkes at jeg ikke er i et lønsystem hos dem og at jeg blot sender dem en regning for de timer jeg har arbejdet per måned eksempelvis. Men selvom jeg er freelancer hos dette bureau, må jeg vel være lønmodtager? 

Spørgsmålet er; Som honorarmodtager kommer jeg til at tjene under 50.000, og ligeledes som lønmodtager. Men begge betalinger får jeg ved at sende den pågældende kunde en regning. Ligger jeg den samlet betaling sammen, kommer den til at overskride 50.000. Men er jeg så momspligtig? Eller er de to overnævnte situationer uafhængige af hinanden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg kan bedømme - så skal du starte med at finde ud af, om der honorarmodtager - eller egentlig lønmodtager - og derved om det faktisk burde være a skat og løn for når du skriver lønmodtager, så skal firmaet der betaler dig - betale med a skatteindberetning

Honorar - skal firmaet der betaler dig betale med indberetning til skat som bidragspligtig honorar - igen forudsat det er honorar arbejde

ER det selvstændigt fuldt ud så vil det være momsgrænse samlet - men jeg tror du er lønmodtager som du selv skriver og derfor skal ha lønindberetning som det i det ene fald og som honorar - som også kunne være over 50.000 kr - så længe du rent faktisk ER honorarmodtager og ikke selvstændig

Besværligt - ja - se om indberetningspligter her for honorar http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 

og se her om du mon er lønmodtager eller honorar i forhold til det du kalder lønmodtager. Hvad I skriver i kontrakt og om du sender faktura, har ikke betydning http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)