Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af frimærker

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, er der en der kan fortælle mig lidt om hvordan jeg bogfører køb/salg af frimærker, så det bliver gjort på den rigtige måde? 

F.eks:

Jeg køber frimærker ved Post Danmark for 2050 kr. Dem sælger jeg for 2050 kr. og de bliver slået ind på kassen som alm. salg med moms. Når jeg bogfører fakturaen fra Post Danmark bogfører jeg:

Varesalg i debet på 2050 kr. (U25 momskode) - altså trækker jeg frimærkerne ud af salget, da der ikke er moms på frimærker

Varesalg frimærker i kredit på 61,50 kr. (ingen momskode) - det er fortjenesten

Hævet på banken 1988,50 kr.

Gør jeg det rigtigt eller mangler jeg noget? 

På forhånd tak

Mange hilsner Anette

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Nygaard:

Jeg køber frimærker ved Post Danmark for 2050 kr. Dem sælger jeg for 2050 kr. og de bliver slået ind på kassen som alm. salg med moms. Når jeg bogfører fakturaen fra Post Danmark bogfører jeg:

Varesalg i debet på 2050 kr. (U25 momskode) - altså trækker jeg frimærkerne ud af salget, da der ikke er moms på frimærker

Varesalg frimærker i kredit på 61,50 kr. (ingen momskode) - det er fortjenesten

Hævet på banken 1988,50 kr.

lyder forkert. Du skriver du køber for 2050 og sælger for 2050 og så er der ikke en fortjeneste på 61,50 selv om jeg har svært at tro, du kan ha fortjeneste på frimærker som købmand? 

Så kommer der noget som andre må svare på for at være sikker, men jeg ville tro, du måtte bruge udlægsordningen, også som købmand ved handel med frimærker- Det må du i alle fald hvis du bruger dem til forsendelse, men jeg har ikke før mødt problem med at købmand køber af post danmark og sælger videre.

I fald du, som jeg venter, må bruge udlægsordningen, så skal du lægge moms på en eventuel fortjeneste og du skal kunne holde både køb af frimærker og salg af frimærker på hver sin konto i regnskabet - og har du fortjeneste på 61,50 så bliver det til 12,30 moms af den fortjeneste som skal på momskonto og de skal i så fald ikke bare slås ind på kassen med moms

Jeg klarer ikke lige at lave bogføringen, og er som nævnt ikke stensikker på du kan bruge udlægsordningen som købmand, selv om jeg tror det

Se om andre byder ind eller hør dinero support om de tør byde ind - Rasmus der kan måske det med købmænd der køber og sælger frimærker.

Hvis du køber for 2050 og sælger for 2050 og dermed IKKE har forjeneste og du må bruge udlægsordningen så er det mere lige til bare at holde det på ny salgs og købskonto for frimærker

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar Smile

Jeg får en rabat fra Post Danmark fordi jeg er forhandler og det er det der er min fortjeneste. Alle mine varer bliver slået ind på kasseapparatet og når jeg laver en "dagens salg" om aftenen, er der selvfølgelig udspecificeret på hvilke varegrupper jeg har haft salget, men jeg bogfører hele salget under ét og det er først når jeg får fakturaen fra Post Danmark, at jeg kan udspecificere hvor meget af mit salg der har været frimærker. Det med udlægsordningen er ikke noget jeg har prøvet før.

Det jeg er i tvivl om, er i forhold til indg. og udg. moms på frimærker og fortjenesten af frimærker (rabat)

Hilsen Anette

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du kan bruge udlægsordning som de der benytter frimærker til forsendelse så er det med at have køb og salg på hver sin konto og så kun moms på din forjeneste og den må så ikke fremgå af din kassebon i.h.t til udlæg.

Kan post DK ikke sige dig som forhandler hvordan du behandler moms - om det kun er af fortjenesten. Det er muligt du bør køre det i egen kasse uden for hovedkassen.

Jeg synes at huske købmænd - sågar Irma - ha egen kasse til frimærker og til klippekort nogen gange?

se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/porto-udlgsordningen.html  

er der ingen herinde der ved, om forhandler af frimærker, som jeg forventer, kan nøjes med moms på fortjenesten, som ved udlæg? (eller type "brugtmoms")

vh  John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

hvis du kan bruge udlægsordning som de der benytter frimærker til forsendelse 

Det kan man som udgangspunkt ikke.

En virksomhed der forhandler frimærker er for denne del af omsætningen omfattet af fritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 14.

 

Jeg formoder fortjenesten heller ikke er med moms, men tænker (ligesom dig) det må fremgå af afregningsbilaget fra PostDanmark.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

En virksomhed der forhandler frimærker er for denne del af omsætningen omfattet af fritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 14.

 

Jeg formoder fortjenesten heller ikke er med moms, men tænker (ligesom dig) det må fremgå af afregningsbilaget fra PostDanmark.

lysende . og så må det skulle køres via egene konti og formentlig er det ikke godt at tage det ind over den helt almindelige kasse vil jeg tro. Det er nok derfor jeg husker Irma og købmænd med egen lille håndkasse til frimærker og togklippekort

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)