Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for salg af brugt udstyr til private?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jan 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg har en del gammelt foto- og filmgrej jeg ikke længere bruger så ofte og som jeg derfor overvejer at sælge. DBA virker som det oplagte sted, men hvordan er reglerne hvis jeg sælger til private.

Et tænkt eksempel: jeg har købt et helt nyt objektiv for 3000 ex moms for tre år siden. Objektivet er afskrevet i købsåret. Hvis jeg vil sælge det for fx 1500 kr til en privat, skal der 375 kr oven i til moms, så salgsprisen bliver 1875 kr? Og skal jeg så tilbyde to års reklamationsret? 

i givet fald vil jeg dels stå med en nettofortjeneste på kun ca 750 kr og et potentielt krav om reperation eller pengene tilbage, hvis objektivet går i stykker pga fx en mekanisk fejl, som jeg ikke har været skyld i de efterfølgende to år? 

Hvis det er korrekt, så er det jo næsten ikke bøvlet værd?

Hvad gør I andre?

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Den med reklamationsretten er i hvert fald korrekt.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:

Den med reklamationsretten er i hvert fald korrekt.

Er du helt sikker på det?

Er det ikke kun hvis der er tale om et, i købelovens forstand, forbrugerkøb. I dette tilfælde betragtes det vel ikke som et led i virksomhedens erhverv, hvis man enkeltvis sælger et tidligere anvendt aktiv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Er det ikke kun hvis der er tale om et, i købelovens forstand, forbrugerkøb. I dette tilfælde betragtes det vel ikke som et led i virksomhedens erhverv, hvis man enkeltvis sælger et tidligere anvendt aktiv.
Jeg tror ikke man fritages for forbrugerloven og regler om forbrugerkøb/reklamation, hvis man som forretning sælger til forbruger - uanset det er tidligere anvendt aktiv eller ej. Det ville være et meget vanskeligt adminstreret hul, så jeg kan ikke se andet, end sælger man B2C så gælder reglen om retur osv - uanset hvad

Det kan sælges B2B hvis en anden forretning vil købe det men B2C tror jeg ikke på har undtagelse for ting der har været firmaets egne i forhold til andet B2C salg. Hør evt forbrugerombudsmanden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg tror ikke man fritages for forbrugerloven og regler om forbrugerkøb/reklamation, hvis man som forretning sælger til forbruger - uanset det er tidligere anvendt aktiv eller ej. Det ville være et meget vanskeligt adminstreret hul, så jeg kan ikke se andet, end sælger man B2C så gælder reglen om retur osv - uanset hvad

Du har sikkert ret, jeg undrer mig blot over at undtagelsen i købelovens § 4a så reelt ingen betydning har.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Løsningen er vel at bruge reglerne om udtagningsmoms og sælge varen privat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

enig Whiskey - hvordan værdisætte selve aktivet ved en sådan privat udtagning?

Udtagningsmoms er fuld moms købsåret og så 20% ned per år indtil det efter 6 år kan tages ud uden moms - så momsen er ikke afhængig af selve prisen, men da aktivet jo er afskrevet skal man vel være forsigtig med ikke at vurdere det for billigt - men vel ikke skulle tage det ud til indkøb som man skulle med alminidelig vare?

Kunne det letteste være at sælge den privat først - så havde man værdien, og så tage den ud fra firaet til den værdi prævis + så udtagningsmoms vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)