Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af leasing firma.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra odense
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg går og drømmer om at starte mit ejet leasing firma. Jeg har nogle enkelte spørgsmål, som jeg håber på at få svar på.

1. Er der nogle forholdsregler mht. at oprette et leasing firma? eller er det bare at oprette et CVR. nr.

2. Hvordan laver man beregningen af den mdr. ydelse kunden skal betale? Er det SKAT der alt efter specifikationerne definere ydelsen?

3. Evt. andre forholdsregler eller faldgruber?

4. Kan jeg selv lease en bil fra mit eget firma?

Jeg har tænkt mig at starte op med 3-4 biler for efterfølgende at udbygge lageret. Kapitalen er klar, mangler bare lige at få de sidste detaljer på plads.

Håber på at få nogle gode råd.

Pfh. tak

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Murat Serbasi:

1. Er der nogle forholdsregler mht. at oprette et leasing firma? eller er det bare at oprette et CVR. nr.

Nej, der er ikke umiddelbart særlige regler i forhold til selve oprettelsen. Dog vil jeg grundet de store anlægsinvesteringer anbefale at blive momsregistreret fra starten, så du ikke misser retten til fradrag for købsmomsen.

Også vil jeg anbefale dig at have en revisor med på sidelinjen, da bilerne formentlig skal behandles som investeringsgoder i momsloven og det i den sammenhæng er vigtigt at have styr på de gældende regler herom.

Murat Serbasi:

2. Hvordan laver man beregningen af den mdr. ydelse kunden skal betale? Er det SKAT der alt efter specifikationerne definere ydelsen?

Først og fremmest har Skat intet med definering af ydelserne at gøre.

Ydelserne beregnes ud fra en afkastmodel, vil gætte på langt de fleste benytter en eller anden form for DCF-model. Så helt grundlæggende skal du sætte dig ind i hvordan man beregner nutidsværdier, tage stilling til risikoen og dit krav til afkast!

Murat Serbasi:

3. Evt. andre forholdsregler eller faldgruber?

En umiddelbar forholdsregel jeg lige kan komme i tanke om, er hvem dine kunder skal være. Der må væsentlig forskel i risiko ved udlejning til erhvervsvirksomheder i forhold til privatpersoner.

Og så skal du have udarbejdet en leasingkontrakt du kan bruge, hvilken primært (som jeg ser det) skal være helt klar i forhold til at bevare ejendomsforbeholdet, så hvis en leasingtager misligeholder kan du komme og hente bilen hurtigst muligt.

Murat Serbasi:

4. Kan jeg selv lease en bil fra mit eget firma?

Jeg vil umiddelbart sige nej, men er heller ikke helt sikker. Biler er normalt omfattet af særlige skattemæssige regler for personalegoder, i forhold til fri bil beskatning. Men om der findes en undtagelse når dit primære formål med virksomheden er udlejning af biler ved jeg ikke, det er self værd at undersøge! Måske kan en anden bruger svare på dette?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Nej, der er ikke umiddelbart særlige regler i forhold til selve oprettelsen.

Og man bliver som leasingvirksomhed ikke omfattet af regler for finansiel virksomhed?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Whiskey:

Og man bliver som leasingvirksomhed ikke omfattet af regler for finansiel virksomhed?

Er det ikke kun hvis det har karakter af finansiel leasing? og det kan indeholdes i lov om finansiel virksomheds § 7 om "i at yde lån for egen regning"

 

Og mener bare ikke man er omfattet hvis man selv indkøber aktivet uafhængigt af den fremtidige leasingtager, for derefter at udleje samme aktiv. Mener først problemet opstår når man indgår en aftale på forhånd om indkøb af et defineret aktiv for derefter at udleje det.

Men det skal siges jeg ikke vil ligge hovedet på blokken for den definition, så er bestemt lydhør hvis definitionen og lofv skal forstås anderledes. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan meget vel have ret Jesper. Kastede bolden op fordi du måske vidste det.

Fra Hobro
Tilmeldt 11. Jun 14
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

For at kunne få liv til at lease biler ud, skal du godkendes af SKAT. Jeg går ud fra der er tale om flexleasing af biler.. :-)

Fra odense
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt, der er tale om FLEX. Hvad er kravene til at blive godkendt?

Fra odense
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dine svar.

Mht. mit spørgsmål nr. 2 går min tvivl på afgiften der skal betales for bilen i leasing perioden?

Fra odense
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Er her ingen der til dagligt arbejder med Flexleasing, som man evt. kunne have et samarbejde med, eller man kunne allierer sig med?

Fra Hobro
Tilmeldt 11. Jun 14
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Murat Serbasi:

Tak for dine svar.

Mht. mit spørgsmål nr. 2 går min tvivl på afgiften der skal betales for bilen i leasing perioden?

Beklager langsomt svar - havde ikke set svaret. :-) Når der er tale om flexleasing, betaler du en punktafgift for den periode du vil have plader på bilen. Det er delt op i forskellige trin, alt efter hvor gammel bilen er.

0-3 mdr er der 2% af afgiften + statens strafrente pr. mdr. af hele afgiften

3-36 mdr er der 1% af afgiften + statens strafrente pr. mdr. af hele afgiften

36+ mdr er der 0,5% af afgiften + statens strafrente pr. mdr. af hele afgiften.

Afgiften for hele perioden skal betales ved dag 0.

Des ældre bilen er, jo højere bliver strafrenten altså. Den er dog pt meget lav, hvorfor den ikke gør den store forskel. Det der gør den model smart, er den mængde likvider der skal bindes i bilen, i den periode du leaser bilen ud, og efter endt leasing kan du sælge bilen i hele europa, da der jo ikke er afgift på den. Du skal bare være OBS på at, du, med mindre du har ekstremt mange penge, skal lease på en operationel leasing - det vil sige, at leasetager selv skal stå for salget af bilen efter endt leasing - eller kunne "sælge den" tilbage til dig. Det er som regel dér hurddlen ligger i flexleasing. Du bærer også kapitalbindingen på bilen, indtil den er afhændet igen efter endt leasing.

Håber det gav lidt klarhed. :-)

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)