Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg trække kørsel til honorarbetalt undervisningsjob fra i min selvstændige virksomhed?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Apr 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Dvs kan jeg undervise som del af min selvstændige virksomhed - det er indenfor præcis samme område - eller er jeg "privatperson" når jeg er honorarbetalt?

Det ville være en stor fordel at kunne trække transporten fra, da busbilletten er ret dyr i forhold til honoraret, og de vil ikke ansætte mig, så befordringsfradrag er der vel ikke noget af (det ville i øvrigt heller ikke være så stort, da det kun er lidt over 12 km...)

Og hvis jeg senere låner en bil til formålet: Kan jeg have en kørselsbog for en bil, der ikke er min, men som jeg betaler benzin til? Eller er det her nemmere at gemme benzinkvitteringerne?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

camillabomanjensen:
kan jeg undervise som del af min selvstændige virksomhed - det er indenfor præcis samme område - eller er jeg "privatperson" når jeg er honorarbetalt
det vil jo fremgå af om du fakturer fra dit firma eller de ser dig som honorarmodtager som CPR person - Er det som CPR person kan du ikke trække noget fra i din virksomhed - men indberetter de som honorar til skat som de skal hvis du fakturerer som CPR - så kan du trække de faktiske udgifter til transporten fra (tog/bus f.eks. ) - ikke skattefri kørsel. Det hjælper jo så også, når busbilletten er dyr - bare noter ved den, at den var til det foredrag.

Er det dit firma der fakturerer dig ( med oms vel så) og det indgår i det din virksomhed beskæftiger sig med, så er der fradrag for kørslen hvis du bruger egen bil, og ellers kan du trække den faktiske udgift tog/bus fra.

camillabomanjensen:
Og hvis jeg senere låner en bil til formålet: Kan jeg have en kørselsbog for en bil, der ikke er min, men som jeg betaler benzin til? Eller er det her nemmere at gemme benzinkvitteringerne?
 

Du kan aldrig få kørselsfradrag for kørsel i andres biler. Du kan føre kørebog der viser afstand og så fylde den om inden du kører og igen efter kørsel, så du kan vise, at km stemmer pænt med den benzin du har betalt, og det er så en udgift du kan bruge.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Apr 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret :)

Skal dette:

Cookie - John Hannover:

Du kan aldrig få kørselsfradrag for kørsel i andres biler. Du kan føre kørebog der viser afstand og så fylde den om inden du kører og igen efter kørsel, så du kan vise, at km stemmer pænt med den benzin du har betalt, og det er så en udgift du kan bruge.

forstås som at jeg som CPR person kan trække benzinudgifter til en fremmed bil fra, når jeg bare sørger for at fylde op på den beskrevne måde - ved at gemme kvitteringen ligesom en busbillet?

Jeg var slet ikke klar over, at jeg kan trække de faktiske udgifter til kørsel fra som privatperson. Hvordan gør jeg i praksis, fra jeg har kvitteringerne i hånden? Hvor angiver jeg det?

Mvh

Camilla

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du har honorarindtægt og kan påvise en hel konkret udgift ved at tjene de penge - ex benzin du fylder på en bil du låner hvor benzinen klart passer med antal km

Jeg husker ikke her hvilket felt, noget med 29 foresvær mig - du må vente på andre eller bladre i forskudskema. Det afgørende er, at du kan påvise udgiften alene er taget for at få indtægten . den konkrete benzin, togbilletten osv

Gælder det som ER honorar og ikke noget hvor der faktisk er tale om lønmodtager hvor man "fusker" med at kalde det honorar og b skat, for ER det løn arbejde ud fra det man faktisk laver og den risiko man har m.m. så vil befordring til og fra arbejde være befordringsfradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er delvist korrekt, John.
Man kan godt få kørselsfradrag for kørsel i en lånt bil, såfremt den er lånt af "familie i lige linje". Den hedder så ikke 3,70kr/km men i stedet 2,00kr/km (mener jeg - mellem 2,00-2,10kr/km kan ikke huske på stående fod.

Selvfølgelig kun som honorarmodtager og/eller selvstændig - IKKE som lønmodtager.

Kh Lars

Edit: og låner man bilen af en anden, kan man selvfølgelig trække befordring (både som lønmodtager, honorarmodtager og selvstændig).

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Thomsen:
Man kan godt få kørselsfradrag for kørsel i en lånt bil, såfremt den er lånt af "familie i lige linje".
det mener jeg nu faktisk jeg havde nævnt men ja i alle fald. Lige linje vil jeg hellere kalde husstanden - bil fra samme husstand (men det går fint nok med lige linje - kender dog kun teksten ud fra "hustandens" så det ville jeg gå ud fra??) kan man betragte som egen bil'' Kan du finde noget på skrift der siger familie lige linje - så bedstemor i Hjørrings bil kan bruges af barnebarn i København- Jeg udgår fra Husstand

Anyway - her forstår jeg det som lånt bil uden for husstand og så er muligheden at man betaler benzinen (lad den være fyldt når man overtager - som lejebil - og så betaler man opfyldning inden man afleverer + har kørebog over km så skat kan se at benzin passer med at det var udgiften man betalte og ikke mere (for så var der skat for den der fik ekstra penge for at leje bil ud)

Den med at satsen ved brug af husstandens bil skulle være en anden end 3,70 (2 eller 2,10) err helt nyt for mig. Har du et eller andet link man kan læse det på?

Det kan bil være godt. Også enig i befordringsfradrag men her er det nok flere penge med den konkrete udgift - lige så vil togbillet ofte være højere.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)