Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedrørende ophavsret

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Aug 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har et par spørgsmål, som jeg godt kunne tænke mig et svar på angående ophavsret, og tænkte at dette var stedet at spørge. Sagen er den, at jeg overvejer at lave min egen webshop, hvor jeg vil sælge plakater, hovedsageligt som jeg selv designer og får trykt. Har derfor lige et par spørgsmål vedrørende ophavsret, når jeg skal lave plakaterne.

1. Hvis jeg bruger de kendte emojies i designet på plakaterne, vil det så være i strid med ophavsretten? Jeg ved nemlig ikke helt hvem der har ophavsret på emojies, eller om de bare må benyttes frit. Har søge lidt på google, men uden held. (synes f.eks. at Apples og Facebooks ligner hinanden ret meget/er stort set ens)

2. Hvis jeg vil bruge citater, skal jeg så også notere hvem der har udtalt dette, og skal jeg have tilladelse fra personen, hvis dette er muligt?

Håber der er en venlig sjæl, der har mod på at give et svar.

Tak for din tid.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

1) emojies er det de her runde ansigter, som smiler, græder eller andet? Jeg tror ikke, at der er nogen, som har ophavsret til dem, da de jo ligner hinanden så meget, og da de nok næppe har det tilstrækkelige værkshøjde til at falde ind under ophavsretsloven.

Jeg kan godt indrømme, at jeg ikke ved hvordan facebook eller facebooks emoijes ser ud - men hvis det er tydeligt for enhver, at en emoijes hører til apple og alle vil tænke på apple, når de ser den, så kan det være i strid med markedsføringsloven at benytte den. Men umiddelbart gætter jeg på at det ikke er tilfældet denne gang.

 

2) Citat er ok fra offentliggjorte værker - men det må ikke overdrives og man siger, at det skal holde sig inden for god skik for citatret. Dvs. der skal være en loyalitet i forhold til citatet. Der er mig bekendt ikke en generel pligt til at skrive, hvem der har udtalt dette endsige have tilladelse fra personen.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nogle emojies er ophavsretsbeskyttet, mens andre ikke er. Som du kan se, er der f.eks forskel på dem på Skype, FB mm. Forskellen er ikke stor, men den er der, og nogle firmaer håndhæver altså deres ret...

Da det er umuligt at gennemskue, hvilke der er beskyttet, og hvilke der ikke er, vil jeg foreslå, at du selv designer dine emojies. Giver dem dit eget særpræg, så er du ude over alle problemstillingerne vedrørende dette...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)