Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab i personligt ejet mindre virksomhed???

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Aug 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan nogen fortælle mig hvordan man regnskabsmæssigt driver en personligejet mindre virksomhed. Hvordan betaler man moms? Kan underskud trækkes fra på selvangivelsen? Kan det lade sig gøre at købe ind til firmaet for et beløb, der overstiger indtægten? Skal man oplyse til SKAT hver måned osv. osv.?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Violas Taverna:

Kan nogen fortælle mig hvordan man regnskabsmæssigt driver en personligejet mindre virksomhed. Hvordan betaler man moms? Kan underskud trækkes fra på selvangivelsen? Kan det lade sig gøre at købe ind til firmaet for et beløb, der overstiger indtægten? Skal man oplyse til SKAT hver måned osv. osv.?

Regnskabsmæssig fungerer et PMV fuldstændig som en almindelig enkeltmandsvirksomhed. Du skal holde styr på indtægter og udgifter og gemme alle bilag. Alle de varer du køber, køber du inkl. moms, som man også gør i en enkeltmandsvirksomhed. Men forskellen her, er at du i et PMV ikke kan trække købsmomsen fra da du ikke er momsregistreret. Af samme grund må du heller ikke lægge moms til på dine salg. Og du slipper så for at skulle lave momsregnskab.
Husk i øvrigt også at du kun kan have et PMV til du forventer at omsætning overstiger 50.000 kr. i 12 fortløbende måneder - så skal du konvertere til enkeltmandsvirksomhed.
Skatten fungerer på samme måde. Her angiver du både indtægter og udgifter på selvangivelsen, og skal så betale skat af overskuddet. Med andre ord kan du altså også her trække udgifter fra. Skatten skal du angive en gang årligt. 
Du kan i princippet godt have et underskud, som også i en enkeltmandsvirksomhed. Men ikke i længden, da en virksomhed skal drives med henblik på at skabe overskud. Men der er mange virksomheder der starter med underskud.

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Tilmeldt 23. Aug 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for en god forklaring, men er ikke helt med på momsen! Jeg køber varer ind og betaler moms. Derefter sælger jeg varer, også med moms. Skal jeg ikke betale momsen af varene jeg sælger og skal jeg ikke trække momsen jeg selv har givet fra inden? 

Med hensyn til at man kan trække underskuddet fra, vil enhver jo kunne købe en pokkers masse til sig selv og trække det fra og derefter lukke butikken, noget passer ikke.

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, du køber varer ind du betaler moms af - men må IKKE trække det fra. Det må man kun hvis man er momsregistreret.

Når du sælger varer, må du IKKE lægge moms oveni. Det må man kun hvis man er momsregistreret. 

Da man hverken sælger med moms eller kan trække købsmoms fra, så er der heller ingen momsregnskab og der er derfor heller ingen moms af varer du sælger som du skal betale til Skat (fordi du sælger ikke med moms). 

Du kan KUN trække udgifter fra til din virksomhed, ikke noget du skal bruge privat. Det er ulovligt. Hvis der er noget man bruger både privat og til erhverv, skal det nøje beregnes hvor stor en del der anvendes til erhverv og kun den del kan trækkes fra. Skat er meget strenge med denne vurdering mellem privat og erhverv. 

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er god illustreret artikel der hedder Regnskabspligt. Den giver dig det overblik, der skal til, for at kunne forstå alt "bøvlet" ved at have en virksomhed. Fra artiklen kan du komme videre til fx moms og hvor en enkelmandsvirksomhed er den bedste organisationsform.

mvh

Mogens

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Violas Taverna:

1

Kan nogen fortælle mig hvordan man regnskabsmæssigt driver en personligejet mindre virksomhed.

2

Hvordan betaler man moms? Kan underskud trækkes fra på selvangivelsen? 3

3

Kan det lade sig gøre at købe ind til firmaet for et beløb, der overstiger indtægten? 4

4

Skal man oplyse til SKAT hver måned osv. osv.?

overordnet vil du ha godt af en snak med en revisor e-l. for ligemeget hvor gerne man vil læse sig til det, er det vanskeligt at få det dækket

1 Man skal følge bogføringsloven - bogføre alle indtægter og udgifter korrekt forudsat udgifterne er taget med indtægt til formål og gemme alt 5 år

2 moms angiver man i starten hvert kvartal og indbetaler kort efter - Underskud/overskud - selvangives og underskud fratrækkes anden indkomst. Moms er ikke del af over eller underskud overhovedet - det er ikke indtægt/udgift men lever sit eget liv i status. Hvis skal ikke mener man driver virksomheden med overskud for øje, så vil underskud ikke blive anerkendt som fradrag i anden indkomst - 

3 Ja hvis man har penge til det selv kan man købe for egne penge. DOG skal du ha med, at varer ikke er en omkostning skattemæssigt, det er ligeså godt at ha varer til indkøbsværdi som kontanter - 

4 nej man fører regnskab og indberetter udvidet selvangivelse og forskudsopgørelse og betaler skatten over 10 rater under året som udgangspunkt

Læs

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html om hvordan man beskattes

og http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/start-af-virksomhed-skal-jeg.html om generelt at starte

og anskaf gerne https://www.saxo.com/dk/personlig-virksomhed-enkeltmands-is_pdf_9788740489989 som er min ebog der fortæller meget mere om det at stifte og have personlig virksomhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)