Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

LÉASY er denne lovlig?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

I den urimelige mængde af Facebook konkurrencer, er jeg stødt på denne fra LÉASY som poppede op på min tidslinje.
Er denne lovlig?

Jeg er bevidst om at det ikke er en desideret Facebook konkurrence, men i min optik strider den mod markedsføringsloven da den beder deres følgere om at sprede deres markedsføringsmateriale digitalt til andre uden at disse har haft mulighed for at frabede sig dette på forhånd.

Hvad siger I

Og blot for en god ordens skyld, er jeg på ingen måde ude på at hænge LÉASY ud, men mere at kunne forstå denne annonce.

Fra Randers SØ
Tilmeldt 26. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Fra  Proteininfo.dk Tonerland.dk Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener den er lovlig. Det er IKKE et krav at man skal dele

Der står bare "del med dine venner og spred guldfeberen"

2 webshops med Printerpatroner - Strømper - Disneyland Paris tilbud - Ja, en fin blanding :-)

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

hojben:

Jeg mener den er lovlig. Det er IKKE et krav at man skal dele

Der står bare "del med dine venner og spred guldfeberen"

Jeg tror ikke det er det der tænkes på. - Det med om man må forlange deling eller ej har altså ikke noget med nogen lov at gøre. Så det akn ALDRIG blive ulovligt.

Om det strider mod FB's regler er en anden sag. - Men ulovligt er det ikke.

Jeg kan do heller ikke se noget ulovligt i konkurrencen.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:

Jeg tror ikke det er det der tænkes på. - Det med om man må forlange deling eller ej har altså ikke noget med nogen lov at gøre. Så det akn ALDRIG blive ulovligt.

Ah, markedsføringsloven gælder også på facebook! Så at komme med en påstand om det aldrig kan blive ulovligt er vel lige at stramme den, forbrugerombudsmanden har jo også været inde at lave retningslinjer for netop at præcisere hvordan markedsføringsloven skal tolkes i forhold til denne type reklame.

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/Sociale-medier

 

Men om den konkrete annonce er ulovlig ved jeg ikke, men som jeg læser forbrugerombudsmandens vejledning kommer lovligheden jo i høj grad til at handle om de indstillinger den enkelte modtager har opsat på sin egen profil. Det er jo ikke til at sige om trådstarter har frabedt sig reklamen eller ej.

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Carsten Kvist:

Jeg tror ikke det er det der tænkes på. - Det med om man må forlange deling eller ej har altså ikke noget med nogen lov at gøre. Så det akn ALDRIG blive ulovligt.

Ah, markedsføringsloven gælder også på facebook! Så at komme med en påstand om det aldrig kan blive ulovligt er vel lige at stramme den, forbrugerombudsmanden har jo også været inde at lave retningslinjer for netop at præcisere hvordan markedsføringsloven skal tolkes i forhold til denne type reklame.

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/Sociale-medier

Men om den konkrete annonce er ulovlig ved jeg ikke, men som jeg læser forbrugerombudsmandens vejledning kommer lovligheden jo i høj grad til at handle om de indstillinger den enkelte modtager har opsat på sin egen profil. Det er jo ikke til at sige om trådstarter har frabedt sig reklamen eller ej.

Enig Jesper.

Sådan som jeg lige ser det, syntes jeg den er ulovlig.
Dette da:
Facebook i deres guideline skriver at man til en hver tid skal overholde regulativer og love i det pågældende land man nu befinder sig i.

Så må vi jo så kigge i markedsføringsloven.
Som jeg lige læser denne i forhold til digital markedsføring, må jeg som virksomhed på ingen måde "animerer" til deling af markedsføringsmateriale til 3 part som ikke på forhånd har givet aktiv accept til det.

I dette tilfælde, modtager jeg LÉASYs markedsføringsmateriale, som jeg ikke ønsker, via min tidslinje på Facebook, da en af mine venner på opfordring af LÉASY har delt denne.
Jeg kan på ingen måde sikre mig at jeg ikke modtager dette via indstillinger hos Facebook da det forgår på min tidslinje, delt af en af mine venner.

Kan man så vende den rundt og give vennen skylden?
Ikke som jeg læser markedsføringsloven, da denne altid vil falde tilbage til virksomheden.

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:

hojben:

Jeg mener den er lovlig. Det er IKKE et krav at man skal dele

Der står bare "del med dine venner og spred guldfeberen"

Jeg tror ikke det er det der tænkes på. - Det med om man må forlange deling eller ej har altså ikke noget med nogen lov at gøre. Så det akn ALDRIG blive ulovligt.

Om det strider mod FB's regler er en anden sag. - Men ulovligt er det ikke.

Jeg kan do heller ikke se noget ulovligt i konkurrencen.

Hmmmm Carsten, jeg tænker her...
Hvorfor har Facebook indskrevet denne pasus i deres egne regler hvis ikke det strider i mod markedsføringsloven?

https://www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Fresno Bob:

I dette tilfælde, modtager jeg LÉASYs markedsføringsmateriale, som jeg ikke ønsker, via min tidslinje på Facebook, da en af mine venner på opfordring af LÉASY har delt denne.
Jeg kan på ingen måde sikre mig at jeg ikke modtager dette via indstillinger hos Facebook da det forgår på min tidslinje, delt af en af mine venner.

Kan man så vende den rundt og give vennen skylden?
Ikke som jeg læser markedsføringsloven, da denne altid vil falde tilbage til virksomheden.

Vennen kan, som jeg ser det, aldrig få skylden. Da vennen ikke er den erhvervsdrivende som spreder budskabet kan han ikke rigtig klandres, det må altid være den som ønsker et budskab spredt som har det overordnede ansvar for, at budskabet bliver spredt i overensstemmelse med gældende lovgivning.

 

I forhold til om denne reklame i forhold til dig er lovlig eller ej må umiddelbart bero på om du via dine indstillinger har frabedt dig denne type af reklame på din tidslinje/newsfeed.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Fresno Bob:

Hmmmm Carsten, jeg tænker her...
Hvorfor har Facebook indskrevet denne pasus i deres egne regler hvis ikke det strider i mod markedsføringsloven?

https://www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines

DET må du spørge Facebook om.

Men jeg kan ikke finde noget sted i markedsføringsloven der beskriver at det er ulovligt at opfordre til deling af reklamen. - Andre kan måske finde dette?

Står det ikke i loven, så er det lovligt.................. Om end måske stadig imod Facebooks regler!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:

Men jeg kan ikke finde noget sted i markedsføringsloven der beskriver at det er ulovligt at opfordre til deling af reklamen. - Andre kan måske finde dette?

Iflg. forbrugerombudsmanden er det omfattet af den type kommunikation som nævnes i markedsføringslovens § 6, stk. 3.

 

Hvis en FB-bruger via sine indstillinger har sagt nej til at modtage reklamer på sin tidslinje/newsfeed, er det den erhvervsdrivendes ansvar at en reklame ikke kan deles så den kommer frem på de FB-brugeres tidslinje/newsfeed som har sagt nej.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Carsten Kvist:

Fresno Bob:

Hmmmm Carsten, jeg tænker her...
Hvorfor har Facebook indskrevet denne pasus i deres egne regler hvis ikke det strider i mod markedsføringsloven?

https://www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines

DET må du spørge Facebook om.

Men jeg kan ikke finde noget sted i markedsføringsloven der beskriver at det er ulovligt at opfordre til deling af reklamen. - Andre kan måske finde dette?

Står det ikke i loven, så er det lovligt.................. Om end måske stadig imod Facebooks regler!

Tjek dette link http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/Sociale-medier punkt 3.5, citat:

"Reglerne gælder, når den erhvervsdrivende selv retter henvendelse til en bruger af et socialt medie, og når den erhvervsdrivende præmierer eller på anden måde belønner eller opfordrer brugerne af et socialt medie til at sprede meddelelser fra den erhvervsdrivende, som nævnt under punkt 3.1. og 3.4., til andre brugere"

Jeg er ikke jurist, men det ligner ikke man må opfordre til at spamme sine venner med reklamermateriale.

Dette er i øvrigt forkert "Står det ikke i loven, så er det lovligt", der er masser af ting der er ulovlige selvom det ikke står direkte i en lov. Der kan være tidligere sager der har dannet præcedens for fortolkninger af paragrafer der ikke er særligt præcise. Så lad være med at gå ud fra at alt er lovligt med mindre det står direkte i loven.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)