Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ce mærkning af lamper?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 15
Indlæg ialt: 14
Fra  Unik Aspekt Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg laver lamper, og vil høre om der er nogen her som kan sparre med mig omkring ce mærkning?

Mine lamper er unika produkter, dvs jeg arbejder med to forskellige modeller, hvor hver enkelt lampe er fremstillet næsten ens, men er unikke i deres udtryk og udseende, da hver enkelt lampe er fremstillet, samplet og sat sammen af brugte og antikke lampedele, kameradele m.v. Jeg bruger nye ce mærkede komponenter; ledning, stik, led dioder, 12 v transformere, fatninger (det sidste til dels, da brugte bakalit fatninger ofte passer godt i lampernes færdige udtryk.

Hvordan skal jeg forholde mig til ce mærkning? Jeg fik spørgsmålet af en interesseret kunde i biksen, og det er jeg jo glad for at jeg fik.

Jeg vil gerne forholde mig snorlige til mærkning, sikkerhed, overholdelse af sikkerhedskrav m.v da jeg kun er interesseret i at blive taget seriøst når mine produkter kommer på markedet.

Samtidig er jeg da helt klar til at melde pas ved første øjekast på direktiver, forordninger og standarder som er tilgængelige, og som det ser ud til man skal sætte sig omend meget grundigt ind i når vi taler ce mærkning. 

Jeg sætter mig naturligvis gerne grundigt ind i det fornødne stof, og gir den gerne en kæmpe skalle ifht at få landet mine produkter ordentligt på markedet, jeg bliver bare i tvivl om i hvilket omfang ce mærkning i det hele taget er en forudsætning for at entre markedet med mine lamper

nogle spørgsmål kort opsummeret;

Det virker til at man bare kan købe ce mærker som stickers, på føre dem på sine produkter, og så håbe det bedste? Hvis der ved en kontrol af produkterne findes fejl og mangler tages de af markedet, og det var så det?

Kan man så ikke bare sætte sig grundigt ind i stoffet, lave nogle tests selv, og være grundig ifht sikkerhed, og så sætte de stickers på? Det virker ikke til at der er nogle direkte krav til at man skal have testet og certificeret produktet, og få lavet tekniske datablade og manualer før man kan ce mærke sit produkt?

Det virker temmelig udgiftstungt at køre hele maskineriet i stilling ifht ce mærkning, og set i lyset af at jeg laver unikalamper, kunne det da blive både udgiftstungt og administrativt tungt hver gang jeg introducerer et nit design, og produkt på markedet...

Og så er der det med det juridiske ansvar for produktets sikkerhed, der kommer man vel til at stå personligt til ansvar hvis ikke tests, datablade, manualer er i orden eller hvordan?

Håber der er nogle der kan hjælpe med input, enten direkte, eller med hjælp til hvor jeg kan skaffe mere direkte viden.

Tue

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Naturligvis kan du selv sætte klistermærker på. CE-mærkningen er en garanti fra producent omkring overholdelse af EU-krav ift. sikkerhed, sundhed og miljø - Derfor CE står for Conformité Européenne dvs. Europæisk ensartethed. Naturligvis er det dit juridiske ansvar, at du overholder disse standarder, når du CE-mærker dine produkter.

Her er en trin for trin vejledning:
http://www.ds.dk/da/standardisering/ce-maerkning/trin-for-trin

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)