Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette virksomhed eller ej

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg er fornyligt gået i gang med noget freelance foto og film arbejde, og har allerede fået mit første job.

Jeg er dog meget i tvlvl om hvor vidt jeg skal oprette mig som virksomhed. PT. gør jeg det ved siden af studiet, og vil derfor maks kunne klare opgaver nok til at tjene 50.000 årligt. Og så vidt jeg kan læse på skat så behøver man slet ikke oprette cvr osv. når årlig omsætning er under det.

Men jeg er meget i tvivl om det alligevel kan gavne mig at oprette mig som enkeltmandsvirksomhed? Er det noget med jeg da kan tjene op til 50.000 skattefrit?

Og vil det ikke gavne mig i forbindelse med indkøb af nyt udstyr? Lige nu lejer og låner jeg en hel del, men planlægger at indkøbe eget udstyr i år.

Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Nov 09
Indlæg ialt: 303
Fra  Erhvervshjemmesider.dk ApS Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Du SKAL momsregisteres såfremt du har en FORVENTET OMSÆTNING på over 50.000 om året. (Bemærk forskellen på omsætning og tjent).

Hvis jeg var dig, så ville jeg oprette mig. Det ville jeg fordi, at du på den måde kan få fradrag på de redskaber du køber i firmaet til at fotografere med. Det kunne være et nyt kamera eller noget software. Derudover virker det mere seriøst og du vil på den front måske få en opgave mere i ny og næ. Der er selvfølgelig nogle forpligtelser i forhold til momsindberetning og sådan, men det kan være meget lærerigt at kunne fremover.

Hvis du ikke er CVR-registeret får du intet skattefrit. Du skal stadig betale samme skat igennem b-honorar. Forskellen ligger altså i momsen

Så ja. Det vil gavne dig i forhold til moms, du kan jo trække momsbeløbet fra. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej der er skat fra krone 1 i fortjenest. Momsregistrering pligt opstår ved det punkt hvor det er åbenlyst for dig at dit salg/omsætning p 12 mdr vil oversige 50.000 kr frem og tilbage

Når du nu fakturer uden CVR så vil de som betaler dig altid ha lovpligt til indberetning til skat - men s private bare kan betale (og skal bruge netbank ved 10.000 kr og op) De som har CVR klarer derfor din skatteindberetning

Hvis du får CVR med moms, så bliver du ikke dyrere for de momsregistrerede, men de slipper for at indberette for dig. Du bliver derimod 25% dyrere for private kunder

Du kan godt trække kokrete udgifer ved det du tjener penge fra i din indtægt, også uden firma, bare det er helt konkret knyttet kun til indtægten og ikke også privat brugte ting

Som CVR med moms vil du kunne fratrække momsen af den % af aktivet du køber som bruges rent erhvervsmæssigt. Fratræk af selve aktievet vil kunne afhænge af type og pris, enten det hele, eller det skal ses som blandet anvendt aktiv og deles

Læs evt om personlig virksomhed inden du beslutter dig https://www.saxo.com/dk/personlig-virksomhed-enkeltmands-is_pdf_9788740489989 

Skatte procent og det at du betaler skat af al fortjeneste er ens i CVR som personlig virksomhed og som alm person

Du skal også føre regnskab og af hensyn til skat gemme dokumentation 5 år. Som virksomhedskal det også følge bogføringsloven

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)