Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan flytter jeg min enkeltmandsvirksomhed til udlandet?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Dec 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg håber at nogen her i forummet kan hjælpe mig med et spørgsmål.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg oversætter og laver diverse tekstforfatningsopgaver (fuldtidsarbejde), Jeg har nu besluttet mig for at flytte til Bruxelles for at bo med min belgiske kæreste - men hvordan gør jeg lige med min virksomhed, når jeg flytter min folkeregisteradresse til Belgien? Og hvad med skat?

Jeg er i tvivl om jeg bare kan "flytte" min virksomhed til Belgien (i så fald hvordan?), eller om jeg skal nedlægge den i Danmark og starte en helt ny i Belgien.

Alle kommentarer, erfaringer og gode råd modtages med glæde!

Med venlig hilsen

Lise

Fra Lausanne, Schweiz
Tilmeldt 6. Aug 15
Indlæg ialt: 20
Fra  NordicJobsAbroad Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Lise,

De første 3 måneder opholder man sig på et turistvisum i de fleste lande, hvilket også gælder Belgien. Normalt må man ikke arbejde som turist, men Belgien er et af de EU-lande, der er meget liberale på dette område og man må derfor gerne arbejde der uden opholds- og arbejdstilladelse (hvis man er EU-borger og har f.eks. et dansk pas). Derfor er du i en heldig situation Big Smile

Når du er flyttet til Belgien, skal du sørge for at oprette en konto på http://www.limosa.be/ og ansøge om opholdstilladelse inden for 3 måneder efter den dato, hvor du rejser ind i landet.

Lingualise:

 Og hvad med skat?

Mht. til skat er det meget vigtigt, at du flytter din folkeregister adresse og i den forbindelse melder din flytning til udlandet, da du ellers risikerer at blive dobbeltbeskattet. Der er også specifikke regler, hvis du f.eks. ejer en bolig (eller en andelsbolig) i Danmark, som du skal være opmærksom på i forhold til skat. Forhør dig hos SKAT om disse ting.

Lingualise:

Jeg er i tvivl om jeg bare kan "flytte" min virksomhed til Belgien (i så fald hvordan?), eller om jeg skal nedlægge den i Danmark og starte en helt ny i Belgien.

Da virksomheder ikke kan "flyttes" over landegrænser, skal virksomheden skal afmeldes hos cvr.dk i Danmark og oprettes påny i Belgien (via limosa) - men det er som regel bedst at vente lidt med dette, til du f.eks. har været i landet i en måned eller to (men ikke mere end tre!), da man aldrig ved hvordan udlandseventyr arter sig Big Smile.

Læs evt. mere om at arbejde i Belgien her.

Mvh. Jesper

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)