Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fyring af Funktionær - Hvad skal jeg overholde?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i den svære situation, at jeg har en medarbejder, som jeg skal fyre. Medarbejderen er Månedslønnet funktionær og er IKKE ansat på overenskomst.

Hvordan bør et korrekt forløb se ud, for at man overholde gældende regler? Er det en skriftlig advarsel, og så efterfølgende fyring?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det afhænger af årsag. Er det en der gør noget galt, så bør man advare et par gange skriftigt og så opsige iht opstigelsesvarslet

Hvis det er af økonomiske årsager - , og du ikke skal genansætte i stillingen med en ny person, så skal du ikke give advarsel, men tage en samtale med personen hvor du forklarer hvorfor du er nødt til at opsige pågældende, og så en opsigelse med angivelse af det korrekt varsel, og evt - om medarbejderen ventes at arbejde i opstigelseperioden, eller fritstilles, evt mod at skulle stå til rådighed hvis der opstår spørgsmål omrking ting den pågældende har behandlet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er fuldstændig enig med John (som altid:o))

Men derudover skal du huske at give den korrekte opsigelsesvarsel.

Opsigelse skal ske med mindst

1) 1 måneds varsel til fratræden ved en måneds udgang i de første 6 måneder efter ansættelsen,

2) 3 måneders varsel til fratræden ved en måneds udgang efter 6 måneders ansættelse.

Ovennævnte opsigelsesvarsel forhøjes med 1 måned for hvert tredje ansættelsesår, dog højst til 6 måneder.

 

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Medarbejderen fyres pga. "Uegnethed" - altså at personen ikke er god nok til sit Job.

Har søgt lidt på det, og kan se at jeg skal give min. 1 skriftlig advarsel, før en fyring kan komme. Medmindre der laves en fratrædelsesaftale.

Den med varsel er jeg opmærksom på. Medarbejder vil blive fritstillet i sin 3 måneders varsel / fratrædelsesperiode. Eller tænker du på noget andet?

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth R.J.:
Medarbejderen fyres pga. "Uegnethed" - altså at personen ikke er god nok til sit Job.

Typisk har virksomhederne et ansvar i forhold til at forsøge at løfte medarbejderen - dette er noget som de fleste omtaler som den "mundtlige advarsel" der kommer inden en skriftlig advarsel.

Hvis medarbejderen ikke formår at løfte sit kompetenceniveau inden for en rimelig tid, giver man den skriftlige advarsel og giver igen medarbejderen rimelig tid til at opnå det ønskede kompetenceniveau. Er det stadig ikke nået opsiges medarbejderen.

Kenneth R.J.:
Har søgt lidt på det, og kan se at jeg skal give min. 1 skriftlig advarsel, før en fyring kan komme. Medmindre der laves en fratrædelsesaftale.

Det ene udelukker ikke det andet. En fratrædelsesaftale kan komme på tale sammen en mundtlig advarsel/skriftlig advarsel - men selvfølgelig også i forbindelse med en uformel snak.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 58
Fra  Viborg Løn & HR - Dataløn og VISMA PARTNER Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Kenneth!

Det afhænger af de nærmere omstændigheder.

Hvor lang tid har medarbejderen konkret været ansat.

Hvad står der i ansættelseskontrakten om stillingens indhold og funktion.

Vi står gerne til rådighed med råd og vejledning.

Du er velkommen til at kontakte mig direkte på 87270100.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

ved fyring grundet "uegnet medarbejder" hvor du vil erstatte med en anden - har du oftest størst risiko, og skal kraftigt overveje skriftlige advarsler og tilbud om hjælp

Man kan lave prøveperiode, 3 mdr  men så har man selv som arbejdsgiver et ansvar for, ikke inden for de 3 mdr, at finde ud af, at medarbejderen ikke rækker

Jeg ville, hvis ikke det er et ganske nyt forhold, være meget forsigtigt med bare at opsige

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Medarbejderen har været hos os i omkring 2-3 år. Der har været flere mundtlige samtaler og påtaler. Dog ingen der har haft karakter af at blive officielt kaldt noget som helst. Altså vi har sagt til ham; "Det her er ikke godt nok, det skal du gøre bedre". Men vi har ikke lavet nogen officiel "Du har hermed fået en mundtlig advarsel". Så vi har forsøgt, af flere omgange, at løfte medarbejderen. 

Jeg regner meget kraftigt med IKKE at skulle opsige/bortvise medarbejderen. Regner derimod med at kunne lave en fratrædelsesaftale, hvor vi netop sikrer os at der ikke kan komme problemer senere hen. 

Er der nogen som kan henvise til en skabelon til en fratrædelsesaftale? Har fået en fra en bekendt, men den er i scannet PDF. Ville være fedt med en skabelon i Word eller lign. ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)