Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero - Køb af computer til virksomhed, fratrække moms?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Aug 15
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har sat og læst div. tråde mht. køb af computer i virksomhed.

Jeg har gjort følgende:

Konto:
51020 - Driftsmiddel, tilgang i året

Modkonto:
55000 - (Min konto)

Beløb:
920

Dernæst har jeg lavet endnu en linje, hvor jeg skriver:
Konto:
51020 - Driftsmiddel, tilgang i året

Modkonto:
8020 - Materielle anlægsaktiver, afskrivninger

Beløb:
-184


Bilagsbalancen giver så 0.

Men går jeg ud og tjekker mit regnskab for 2015, så kan jeg se at momsen på 184 kr er talt med som en udgift, og at min moms er på 0 kr.
Jeg skal altså hverken have, eller betale moms? Det fatter jeg ikke.
Endvidere har jeg haft indkøb for 38xx kr, og solgt en vare for 3922 kr, hvoraf jeg selvfølgelig har en indtjening. Men differencen mellem varekøb, og salget af varen mht. moms er ikke talt oveni, og den siger stadigvæk 0. Jeg skal jo betale moms fra de 38xx og op til de 3922 kr, samt jeg vel skal have refunderet de 184 kr i moms? Eller tager jeg helt fejl her?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

det virker helt galt. Du skal da bare bogføre som anlægsaktiv mod bank. Er der moms på regningen - siden du roder med de 184 kr som virker som 20% af de 920 kr?

Hvis det er 920 kr med moms - så bogføres på anlægsaktiver med moms og programmet klarer resten MEN - hvis det er en computer du bruger f.eks halv selv, så skal du bogføre halvdelen af momsen direkte på konto for købsmoms, da du så kun må trækkehalv moms fra - og resten på anlægsaktiver UDEN moms

Det virker som om du også med salget er galt ude, så betal en online bogholder for at forklare og få det ret NU inden oprydning koster en masse. www.agera.dk kan du finde en på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Aug 15
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Mht. salget, så lavede jeg blot en faktura under "salg" hvor jeg så skrev varen ind, ekskl. moms. Ved ikke lige hvordan det skulle kunne være forkert, da det virker ret lige til.

De 920 kr er selvfølgelig inkl. moms, og computeren er ikke halv-moms da det er udelukkende til forretningsøjemed.

Tilmeldt 2. Aug 15
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nu sat de 920 kr, inkl. moms således:

Konto:
8020 materielle anlægsaktiver, afskrivninger

Beløb: 920 kr

Modkonto:
55000 bank.


Nu står de 920 kr som en udgift i min oversigt over regnskabsåret 2015, men hvordan dælen får jeg lige ordnet det med momsen?
Er studerende, så har ikke lige just råd til at betale mig fra at få den hjælp, omend har jeg heller ikke råd til at betale mig fra hvis det går helt galt.
Men kunne forestille mig det var et eller andet simpelt? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

er det KUN til firmabrug - for ellers skal momsen deles - bruger du ellers en konto som anlægsaktiver med moms, så bliver det korrekt. 

Jeg snyes stadigt du lægger op til problemer med hele dit regnskab som kan blive meget dyrere senere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Aug 15
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige et par yderligere spørgsmål som jeg håber du vil svare på.

Jeg sidder og kigger på kontoplan, og kan se at der under 1000 "Salg af varer/ydelser m/moms" er anført et NEGATIVT tal? Altså, den vare jeg inkl. moms til 3922 kr solgte. Der står -3.137,6 kr

Mens at vareforbruget er på 2.869,04 men dette er ikke negativt?

Dækningsbidraget er i dette tilfælde negativt. Har jeg skrevet forkert i alle mine bilag? :)

Endvidere kan jeg under moms se følgende:
Salgsmoms -784,40 kr
Købsmoms 717,26 kr

Og skyldig moms: -67,14


Jeg går ud fra jeg i mine bilag ved køb, skal anføre et negativt tal? eller hvad? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

fat i en bogholder - det koster mindre end du tror - og alt for mange får store problemer i skattekontrol - men ellers er det korrekt med indtægter i minus i regnskabsprogram

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)