Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad klassificerer som momsfrit gebyr?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg sidder med en faktura hvor jeg har et handelsgebyr der er markeret som momsfrit.

Handlen er mellem mig og en anden bruger på samme website som jeg har fakturaen fra.

Hvorfor er gebyret momsfrit?
Og hvor kan jeg finde ud af om et givent gebyr reelt set er momsfrit?

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

ser på fakturaen - hvis det står som momsfrit så er det givet momsfrit som mange gebyrer kan være. Teoretisk kan han begå en fejl, f.eks skal en webshop som viderefakturerer betalingsgebyr til deres kunde, lægge moms på gebyret, selv om gebyret fra banken er momsfrit. Du må dog gå ud fra, at ham der fakturerer har kontrol med det - og HVIS det skulle være med moms, så kræver det jo en ny faktura, hvor gebyret jo så vil gå de 25% op inkl. moms så du sparer jo ikke noget selv - og du må aldrig selv konstruere moms - den skal fremgå af fakturaen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 02:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Jeg synes umiddelbart at det virker kringlet at visse gebyrer er momsfri og andre ikke er, men det samtidig kan være svært at identificere korrektheden af angivelsen.

Typisk vil en revisor kunne besvare spørgsmålet, tænker jeg?

Ved du om der er regler for størrelsen af et momsfrit gebyr?

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 124
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 07:50
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har fundet et par links:

http://www.amino.dk/forums/t/223190.aspx

http://www2.deloitte.com/dk/da/pages/tax/articles/Dankortgebyrer-er-ikke-momsfri.html

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2154078&vId=0

Konklusionen fra SKAT er, at der er moms på alle betalingsgebyrer, sådan som jeg læser den. Det har jeg så et diskussion med et dansk teleselskab om, og jeg sender deres svar til SKAT for at høre, hvem der har ret

Så vidt jeg husker må du fakturerer fx porto uden moms, forudsat det sker i forholdet 1:1 dvs. uden avance for dig.

Transport af varer uden for EU faktureres med delvis moms eller helt uden, og det plejer speditør firmaerne at have styr på.

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke et betalingsgebyr for brug af betalingskort.

Det er et gebyr navngivet "Transaktionsgebyr (momsfrit gebyr)" og som umiddelbart refererer til et gebyr de tager for at forestå handlen mellem mig og den anden part.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Dan Storm:
Det er ikke et betalingsgebyr for brug af betalingskort.

Det er et gebyr navngivet "Transaktionsgebyr (momsfrit gebyr)" og som umiddelbart refererer til et gebyr de tager for at forestå handlen mellem mig og den anden part.
'Korrekt - banker og kreditselskabers direkte gebyrer er momsfrie

Hvis du (eller et en webshop) vælger at "vælte" gebyret videre over på kunden, så skal der moms på. Det er kun fra bank til den der får gebyret direkte det er momsfrit (bank = finansiel virksomhed og den er momsfri (lønsum) - mens du hvis du er momsregistreret, skal lægge moms på til dine kunder.

Det kan være en fejl som dem der sender dig regningen gør ved ikke at ha gebyr på, men omvendt er det ikke rigtigt din sag, så længe du jo heller ikke trækker et beløb fra. Ellers kan du jo høre dem, om de ved, at de skal ha moms på gebyrer de vælter videre over op deres kunder

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)