Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistreret enkeltmandsvirksomhed: Kan jeg modtage honorar (uden momsafregning) for opgaver udført i firmaregi

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Dec 10
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er indehaver af en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed.

Jeg sender derfor fakturaer med moms. Jeg har imidlertid en kunde, som ikke er momspligtig - og denne kunde kan derfor ikke få moms retur for ydelser, jeg fakturerer.

Jeg skal eksempelvis fakturere kunden 5.000 kroner for mit tidsforbrug, og vil gerne undgå at de skal betale de yderligere 1.250 kroner i moms, som de jo ikke får noget for - og som de heller ikke kan kræve retur fra SKAT, da de ikke er momspligtige.

Mit spørgsmål er derfor: Er det lovligt for mig at blive afregnet med et honorar på 5.000 kroner til mit CPR-nummer (altså privat) for en opgave jeg rent faktisk udfører i regi af min virksomhed? Eller vil det blive betragtet som omgåelse af momsreglerne?

Jeg er af den forståelse, at jeg udmærket kan have en ansættelse i et andet firma ved siden af min selvstændige virksomhed og således få udbetalt løn (som almindelig lønmodtager) fra dette andet firma. På denne måde vil jeg kunne få udbetalt et honorar uden at skulle involvere moms. Men jeg formoder, at det vil kræve en ansættelseskontrakt? Eller kan virksomheden godt uden videre udbetale løn til mig, selvom der ikke foreligger en ansættelseskontrakt? Personligt tænker jeg ikke, at det er muligt, da det jo vil åbne et hul for, at selvstændige erhvervsdrivende kan omgå moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

BlipBlopDK:
Er det lovligt for mig at blive afregnet med et honorar på 5.000 kroner til mit CPR-nummer (altså privat) for en opgave jeg rent faktisk udfører i regi af min virksomhed? Eller vil det blive betragtet som omgåelse af momsreglerne?
ja det må du absolut ikke. 

HVIS det er noget der ligner de du laver i virksomheden er der ingen mulighed for regning uden moms.

Hvis det var noget helt andet og måske lønarbejde - så ville du kunne ansættes med A-skat - og helt IKKE selvstændig virksomhed men honorar - som fakturedes til en anden momsregistreret, kunne være honorar som bidragspligtig B indkomst men der er ingen mulighed for noget der bare minder om det du laver i det momsregistrerede kan faktureres uden moms og uden om firmaet.

Den ikke momspligtige kunne derfor måske ansætte dig som du skriver (med en lille ansættelseskontrakt) og skatteindberetning - men igen - hvis det er samme type arbejde du laver i firmaet - så faktura med moms bare er mit råd.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)