Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat ved eget ApS, skal på barsel. Hvad kan betale sig?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Oct 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har kigget nærmest alle steder på nettet, men kan ikke finde svar på dette spørgsmål:

Jeg er den eneste ansatte i min virksomhed som er et ApS. Jeg udbetaler mig selv 20.000 kr i løn pr mdr, og har derfor ret til dagpengesatsen under barsel. Jeg kan se at barsel dk udbetaler de supplerende penge fra 18.000, som er dagpenge satsen, op til mine normalt 20.000 kr i løn. 

Spørgsmålet er så om det kan betale sig for mig, at give mig selv mere i løn, f.eks. 26.000 kr. Pr. mdr de næste seks måneder, så jeg kan få mere udbetalt fra barsel dk.

I og med at jeg er ansat i eget ApS, sagde barsel dk, at jeg skal se mig selv som lønmodtager. Men er det på årsbasis at tilskuddet fra barsel dk bliver beregnet eller er det de sidste par mdr?

Jeg har råd til at udbetale mig selv mere i løn, men havde førhen valgt at lade pengene blive i virksomheden, da jeg gerne vil udvide til andet lokale og ansatte.

Håber i kan hjælpe!!!

Tilmeldt 1. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

https://erhverv.atp.dk/LBORefusionsberegner/fri/virk/LBORefusionsberegner.do?formularId=30198

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg for 6 år siden blev far opgav jeg at få nogen dagpenge/refusion i forbindelse med min barsel.

Jeg fik nogle meget forskellige svar, men størstedelen af dem pegede i retningen af det jeg på forhånd havde mistanke om: Når du er selvstændig erhvervsdrivende, så har du teoretisk set ret til barsel. Men det økonomiske aspekt er noget andet. For at få ret til dagpenge i forbindelse med barslen skal du, ligesom med normale dagpenge, kunne dolumentere at du slet ikke arbejder under barslen. Så din virksomhed må ikke have nogen indtægt imens du er på barsel, for så er du teknisk set på arbejde. Et af de svar jeg fik var bl.a. at det ville være lettest hvis jeg bare lukkede virksomheden... som på det tidspunkt havde 4 ansatte foruden mig selv. Det var oven i købet en på min lokale kommunes borgerservice som havde dette geniale forslag.

Jeg opgav som sagt til sidst at gennemskue reglerne, da de tilsyneladdende er skruet sammen af folk der kun ønsker lønmodtagere i dette land. 

Det er ikke for at lyde som en sortseer. Men vær ekstrem opmærksom på at du er virksomhedsejer og anses som selvstændig erhvervsdrivende - og her gælder nogle andre regler (eller mangel på samme). Og mange folk, også inden for diverse offentlige instanser, får rodet rundt i det om man er ansat eller selvstændig.

/Jesper

Tilmeldt 19. Oct 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Av, det lyder ikke godt! Jeg havde egentligt tænkt mig at være et helt år på barsel, og uden at arbejde. Men vil da lige undersøge det. Tak!

Tilmeldt 19. Oct 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren
Jeg har godt været inde på beregneren, men der kan man kun se hvad man får af refundering ud fra månedsløn. Men tænker at det ikke bare er den sidste løn man udbetaler de går ud fra? Så hvad beregner de refunderingen ud fra? Tre sidste måneder? Sidste halve år? Sidste år?

Tilmeldt 1. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil ikke mene at der er noget med hvor lang tid den pågældende løn har været udbetalt, da refusion beregnes ud fra en løn som er udbetalt.

Så man tager vel udgangpunkt i den aktuelle løn - hvilket vel også er fair nok, da lønstigninger mange gange aftales et år ud i fremtiden.

Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg mener man skal bruge lønnen det sidste år - uden at være stensikker - det skulle man da jeg hjalp en søn med det - Jeg synes trådstarter skal ringe til udbetaling Danmark (70 12 80 64 var det) eller Nemrefusion hedder det måske, og forhøre sig ærligt. Mener også man skal betale noget som virksomhed for at få den ekstra betaling ud over selv dagpengene - men ikke sikker på det stadigt er sådan - ring Nemrufusion  Mener også der er nye regler hvis barnet fødes efter september i år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)