Hej alle,
Trådstarter; hvis du ikke allerede har kontaktet os, så gør det. Så har vi en procedure til at finde ud af, hvor problemet ligger.
Shared servere er ekstra udsatte, fordi der ligger meget software, som kun slutkunden har kontrol over. Jeg har endnu til gode at se den første kunde på en shared løsning, som med vilje sender spam ud. Ofte er det Wordpress som bliver hacket (uopdateret wordpress, plugins, theme mv.). Tit fanger vores systemer det inden, at det bliver et problem, men nogengange smutter det igennem, og så har vi balladen. Her skal ISPen løse det.
Alternativt kan være, at afsender har forkert opsætning af sin mail i varierende omfang. Manglende RDNS, SPF/DKIM records, sågar indhold, headers mv. Det afhænger fra sag til sag. Her skal kunden (ofte) selv løse det. Det er derfor, de sager behandles individuelt.
Jeg vil opfordre til, at man ikke selv anmoder om delisting! Hvis det gøres før end problemet er løst, straffes serveren dobbelt så hårdt. Vores teknikere har overvågning af RBL mv., og håndterer sagerne som de kommer ind, så hurtigt som det overhovedet er muligt. Det er ikke i nogens interesse - hverken vores eller kundernes - at en server er blacklisted. Vi overvåger det og slår hårdt ned på dem, der (bevidst eller ubevidst) sender spam, for at lukke ned for det. I de andre tilfælde hjælper vi kunden med at tilpasse opsætningen, så deres mails ikke havner i SPAM.
God fredag! :-)