Så blev det vel min tur til at stå i den trælse situation med manglende betaling fra en kunde. Der er tale om grafisk arbejde med såvel visuel identitet og fysisk markedsførings materiale. Det udestående beløb er samlet set 5.000,- ex. moms.
Da samarbejdet var næsten færdigt, bedte kunden mig sætte arbejdet i bero, da der opstod nogle problemer fra hans side - men sagde at jeg bare kunne sende regningen da jeg "ikke skulle holdes tilbage". Dette er nu over en måned siden. Kunden har desuden taget flere af effekterne i brug.
Det er over 2 måneder over betalingsfrist på en opgave, samt 1½ måned på en anden.
Der er afsendt påmindelser, rykkervarsel og emails med opfordring til kontakt, uden effekt. Kan tilmed se se at flere af dem er blevet åbnet i Dinero.
Hvor lang line skal man give før man går i gang med inkasso og evt. retten?
Så blev det vel min tur til at stå i den trælse situation med manglende betaling fra en kunde. Der er tale om grafisk arbejde med såvel visuel identitet og fysisk markedsførings materiale. Det udestående beløb er samlet set 5.000,- ex. moms.
Det er altid super træls når kunder ikke vil/kan betale.
Du kan i teorien sende ham til Inkasso nu, hvor du har sendt et forudgående rykker.
Afhængigt af hvor god jeres dialog er/har været, kan du evt. spørge lidt ind til hvorfor han ikke vil/kan betale. Du får nok ikke så mange penge ud af det. Men du kan måske få en idé om hvorfor. - Er han utilfreds, eller har han ganske enkelt ikke pengene. I sidste tilfælde kan du evt. vurderer om du vil indgå en form for afbetaling.
Hvis du vælger at sende personen til inkasso, så er der masser, som kan hjælpe med dette. Agera og her på Amino kan du finde tilbud på en inkasso advokat. Du skal selv bedømme om du vil gå rettens vej. Blot vær opmærksom på at det (kan) blive dyrt og besværligt. Omvendt, så skal personen jo selvfølgelig betale.
Men som svar på det egentlige spørgsmål: Du kan allerede efter 1. rykker sende personen til din inkassopartner - SÅFREMT at dette står i rykkeren. Ellers skal du sende en seperat inkassovarsel.
Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!
Medmindre du har grund til at tro, at kunden ikke kan betale, så kan du lige så godt straks gå videre med sagen.
Jeg vil dog anbefale dig, at du først forsøger telefonisk at få fat i kunden, og ikke bare nøjes med bevidstløs at sende rykkerskrivelser af sted. En samtale kan nemlig afklare mange forhold.
Hvis sagen ønskes indbragt for Retten, så skal der blot udfyldes og indleveres et skema som hedder et Betalingspåkrav samt indbetales en retsafgift, som afhænger af, hvad du krydser af i skemaet - men udgør minimum 500 kr. (som kunden = debitor bliver pålagt at betale til dig, hvis du får medhold i sagen)
Jeg fulgte Rikkes råd og gav kunden et kald. Umiddelbart kunne kunden hverken kende mit navn, firma navn eller opgave beskrivelse - kunden kom dog hurtigt i tanke om det hele, med et "nåååå ja".
I mellemtiden havde kunden solgt sin virksomhed grundet en masse økonomiske problemer med leverandører og lignende. Men lovede mig at tage sig af betalingen.
Jeg fulgte Rikkes råd og gav kunden et kald. Umiddelbart kunne kunden hverken kende mit navn, firma navn eller opgave beskrivelse - kunden kom dog hurtigt i tanke om det hele, med et "nåååå ja".
I mellemtiden havde kunden solgt sin virksomhed grundet en masse økonomiske problemer med leverandører og lignende. Men lovede mig at tage sig af betalingen.
Nu må vi se om der sker noget....!
Ja, det lyder desværre lidt 50/50
Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!