Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabsskat i likviditetsbudgettet

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg påtænker opstart af firma 1. august 2015 og aflevering af første årsrapport 18. måneder senere.



I forbindelse med udarbejdelse af et likviditetsbudget for de første 2 år har jeg følgende to spørgsmål.



(1) Beregnes skatten på baggrund af perioden august-december 2015 eller på baggrund af årsrapportens periode eller på baggrund af en helt tredje periode?



(2) Hvad er betalingstidspunkterne (måneder, år) for selskabets første selskabsskat?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Prana:


(1) Beregnes skatten på baggrund af perioden august-december 2015 eller på baggrund af årsrapportens periode eller på baggrund af en helt tredje periode?



Selskabsskat beregnes på baggund af et indkomstår, hvilke som udgangspunkt følger kalenderåret.

Som jeg forstår dit indlæg, vil dit selskab have en regnskabsperiode som ligeledes følger kalenderåret. Og første regnskabsår går fra august 2014 - december 2015, altså lige under halvandet år?

Første indkomstår for dit selskab er 2015, og hele indtjeningen fra første regnskabsår indberettes på selskabsselvangivelsen 2015.

Prana:


(2) Hvad er betalingstidspunkterne (måneder, år) for selskabets første selskabsskat?

Forfald på selskabsskatten er 20. november i det følgende år. dvs. for indkomståret 2015 skal du betale senest 20. november 2016.

Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dine svar Jesper :)

Måske kan du uddybe lidt jfr. mine uddybende spørgsmål nedenfor.

Jesper_nl:

Selskabsskat beregnes på baggund af et indkomstår, hvilke som udgangspunkt følger kalenderåret.

Hvilke muligheder er der for valg af indkomstår?

Hvilket indkomstår vil du anbefale?

Vælges indkomståret under stiftelsen af firmaet via Virk.dk?

Jesper_nl:

Som jeg forstår dit indlæg, vil dit selskab have en regnskabsperiode som ligeledes følger kalenderåret. Og første regnskabsår går fra august 2014 - december 2015, altså lige under halvandet år?

Første indkomstår for dit selskab er 2015, og hele indtjeningen fra første regnskabsår indberettes på selskabsselvangivelsen 2015.

Første årsrapport udarbejdes efter 18 måneder (lad os sige ultimo december 2016) - så det er første regnskabsår (?). Efterfølgende regnskabsperioder vil derfor komme til at følge kalenderåret (?). Er det logikken bag dit skrevne?

Hvis første årsrapport dækker august 2015 til ultimo december 2016 (= første regnskabsperiode), så vil den dække to indkomstår, 2015 og 2016?

Hvilke muligheder er der for valg af regnskabsperiode? Hvilken vil du anbefale?

Jeg troede, at indberetningen på selvangivelsen først kan ske, når årsrapporten dækkende skatteåret er udarbejdet - men i dette tilfælde sker første selvangivelse (for 2015), før udarbejdelsen af første årsrapport?

Jesper_nl:

Forfald på selskabsskatten er 20. november i det følgende år. dvs. for indkomståret 2015 skal du betale senest 20. november 2016.

Er det noget med, at man kan betale over to rater, 20. marts og 20. november? Eller i princippet kan man indbetale så mange rater, man ønsker, blot så seneste rate er 20, november?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Prana:

Hvilke muligheder er der for valg af indkomstår?

Hvilket indkomstår vil du anbefale?

Vælges indkomståret under stiftelsen af firmaet via Virk.dk?

Der er ikke nogen valgmulighed for valg af indkomstår, det vil altid følge kalenderåret. Men man kan lægge dit regnskabsår så det lægger "skævt" i et regnskabsår.

Jeg vil som sådan ikke anbefale hverken det ene eller det andet. Men kan sige så meget, at hvis du har skævt regnskabsår så er der visse likviditetsmæssige muligheder for at slippe for rentetillægget til den skyldige selskabsskat. Dog vil jeg samtidig sige, at hvis du vælger skævt regnskabsår, så sørg for at have en revisor eller anden regnskabskyndig til at hjælpe med skatten, for jeg tror selv rutinerede revisorer skal holde tungen lige i munden for at få placeret og opdelt selskabsskatten under hhv. langfristede og kortfristede forpligtigelser i årsrapporten.

Det er regnskabsåret som vælges på virk.dk i forbindelse med stiftelsen, indkomståret følger dine valg her!

Prana:

Første årsrapport udarbejdes efter 18 måneder (lad os sige ultimo december 2016) - så det er første regnskabsår (?). Efterfølgende regnskabsperioder vil derfor komme til at følge kalenderåret (?). Er det logikken bag dit skrevne?

Hvis første årsrapport dækker august 2015 til ultimo december 2016 (= første regnskabsperiode), så vil den dække to indkomstår, 2015 og 2016?

Hvilke muligheder er der for valg af regnskabsperiode? Hvilken vil du anbefale?

Jeg troede, at indberetningen på selvangivelsen først kan ske, når årsrapporten dækkende skatteåret er udarbejdet - men i dette tilfælde sker første selvangivelse (for 2015), før udarbejdelsen af første årsrapport?

Ja, et selskabs første regnskabsår er ikke altid (faktisk sjældent) 365 dage. Så hvis man ønsker kalenderåret som regnskabsår fremadrettet, så vil første regnskabsår være fra august 2015 til december 2016.

Det første regnskabsår vil derfor (lidt firkantet sagt) dække 2 indkomstår, men det vil kun være for 1 indkomstår (2016) man indberetter. 2015 som indkomstår skal og kan ikke indberettes, også selvom en del af perioden kalendermæssigt er i 2015.

 

I forhold til valg af regnskabsperiode, kan du i princippet selv bestemme så længe der er 365 dage. (og første regnskabsår undtaget)

Så det er meget smag og behag hvad man vælger, men groft sagt så har dem der vælger "skævt" regnskabsår som regel en eller anden logisk begrundelse herfor.

Prana:

Er det noget med, at man kan betale over to rater, 20. marts og 20. november? Eller i princippet kan man indbetale så mange rater, man ønsker, blot så seneste rate er 20, november?

De 2 tidspunkter er for acontoskatten. Der er kun de 2 tidspunkter at indbetale på!

Men størrelsen af raterne, kan du styre indefra tastselv. 

Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Det første regnskabsår vil derfor (lidt firkantet sagt) dække 2 indkomstår, men det vil kun være for 1 indkomstår (2016) man indberetter. 2015 som indkomstår skal og kan ikke indberettes, også selvom en del af perioden kalendermæssigt er i 2015.

 

Tak for din tålmodighed, Jesper.

Så for årene 2015 og 2016 indgives kun én selvangivelse - den for 2016 - som også indeholder indkomsten for 2015?

Så første selskabsskat betales senest 20. november 2016?

- med mindre selskabet vælger at indbetale aconto-skat?

Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Det første regnskabsår vil derfor (lidt firkantet sagt) dække 2 indkomstår, men det vil kun være for 1 indkomstår (2016) man indberetter. 2015 som indkomstår skal og kan ikke indberettes, også selvom en del af perioden kalendermæssigt er i 2015.

 

Tak for din tålmodighed, Jesper.

Så for årene 2015 og 2016 indgives kun én selvangivelse - den for 2016 - som også indeholder indkomsten for 2015?

Så første selskabsskat betales senest 20. november 2017? (var forkert 2016 i oprindelige mail)

- med mindre selskabet vælger at indbetale aconto-skat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja med første regnskabsår 1/8-2015 til 31/12 2016 (passer med max 18 mdr) så kan selskabsskatte betaling vente til nov 2017. Du skal bare være meget obs på at ha pengene, da skattegæld er dræbende.

Bruges aconto skat ikke, så løber der også rente på (som ikke er fradragsberettiget) men den kan godt være lavere end den fradragsberettigede rente man skal betale i banken. Det må man regne på. Jeg husker ikke % men den er forskellige for tidspunkt for aconto rate 1 rate 2 og vel for dig med 18 mdr - rate 3

Kan man se overskud, er det ganske klogt at bruge acontoskat

Husk alle udgifter. Erhvervskonto? Lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn til ejer, stiftelse og alt hvad der kan koste i en opstart. Du kan godt låne selskabet penge hvis ikke du har stiftet med penge nok, men skal så oprette lån og tage markedsrente du skatter af og selskabet har fradrag for - tænk på evt omk til revisor, selskabsselvangivelse er ikke helt let (11 sider 82 rubrikker.) Læs evt om IVS med huskelister og alt muligt som opslagsbog i link

http://startup-linkguide.blogspot.dk/2015/06/ivs-bog.html

og overvej stærkt at ha en revisor med ind over i starten, ved stitelse og som hjælp til let vej via banken/erhvervskonto osv

God vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

^tak for info, JohnYes

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)