Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS og kontanthjælp

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Bendiksen:

Hvis du er på SU, må du jo godt tjene stort set hvad du vil i dit IVS - Da det jo er IVS'et der har overskud og ikke dig som person.
Men!

.......


Og af samme grund, bør man vel heller ikke kunne have en virksomhed med overskud.

Men hvor grænsen går, og hvordan reglerne er, ved jeg ikke.
Jeg tror, at du skal rode godt ned i deres love og regler.

Tak fordi bringer emnet omkring overskud op, Per.

I modsætning til andre selskabsformer end IVS, er der andre regler/love omkring anvendelsen af overskud, som er medvirkende til at praksis fra tidligere omkring selskab(indsæt gammel selskabsform før IVS blev indført)+kontanthjælp næppe er gangbar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Prana:

Per Bendiksen:

Hvis du er på SU, må du jo godt tjene stort set hvad du vil i dit IVS - Da det jo er IVS'et der har overskud og ikke dig som person.
Men!

.......


Og af samme grund, bør man vel heller ikke kunne have en virksomhed med overskud.

Men hvor grænsen går, og hvordan reglerne er, ved jeg ikke.
Jeg tror, at du skal rode godt ned i deres love og regler.

Tak fordi bringer emnet omkring overskud op, Per.

I modsætning til andre selskabsformer end IVS, er der andre regler/love omkring anvendelsen af overskud, som er medvirkende til at praksis fra tidligere omkring selskab(indsæt gammel selskabsform før IVS blev indført)+kontanthjælp næppe er gangbar.

Nej det har intet med sagen at gøre. Du må hæve alt og ikke ha overskud i IVS og har du overskud så skal bare 25% af det flyttes til bunden reserve - Der er helt alm selskabsskat af overskuddet både den fire del og den der evt skal bindes

Det ændrer ikke ved det skattemæssige overhovedet og dermed heller ikke på ydelser der afhænger af overskud osv - Men igen, det har ikke med kontanthjælp at gøre. 

http://startup-linkguide.blogspot.dk/2015/06/ivs-bog.html 

Se nu at tage fat i dem der kan svare, du får jo ikke en tilladelse her :)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan sige meget kort du må ikke drive et firma ved siden af at være på kontanthjælp.  længer er den ikke.

Da du skal være 100% tilråde og der er ikke nåde der heder fritid.

og skulle du få lov af en sagsbehandler så vil de penge du tjener blive modregne krone for krone før skat.

Så for at sige den meget kan du ikke både være på kontakthjælp og drive firma.

/Kim

Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

wphosting:

Jeg tror ikke den går med de regler der er på området, så skal du have en dælens god socialrådgiver tror jeg, men de findes naturligvis også :)

//Kim

Det kunne godt virke som om, det er op til tilfældighederne, om man møder den rette jobkonsulent/vejleder/socialrådgiver/? i den rette kommune, der giver grønt lys for konstellationen IVS+kontanthjælp. 

- hvilket er skræmmende. Der bør være en klar praksis på området.

Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Nej det har intet med sagen at gøre. Du må hæve alt og ikke ha overskud i IVS og har du overskud så skal bare 25% af det flyttes til bunden reserve - Der er helt alm selskabsskat af overskuddet både den fire del og den der evt skal bindes

Det ændrer ikke ved det skattemæssige overhovedet og dermed heller ikke på ydelser der afhænger af overskud osv - Men igen, det har ikke med kontanthjælp at gøre. 

http://startup-linkguide.blogspot.dk/2015/06/ivs-bog.html 

Se nu at tage fat i dem der kan svare, du får jo ikke en tilladelse her :)

vh John H

John, det du siger, om anvendelse af nettooverskud er rigtigt, men det har så vidt jeg kan se intet at gøre med, om man må/ikke må have IVS på kontanthjælp. Anvendelse til løn/honorar og/eller udbytte bliver modregnet i kontanthjælpen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Loven er klar nok. Hvor svaret er nej og starter du et skal du lukke det eller klare dig for hvad du kan lave i det. Men der er jobkonsulenter der giver lidt luft for en kort periode.
Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Sommerfyr:
Loven er klar nok. Hvor svaret er nej og starter du et skal du lukke det eller klare dig for hvad du kan lave i det. Men der er jobkonsulenter der giver lidt luft for en kort periode.

Hej Sommerfyr. Tak for dine indspark.

Hvilken lov taler du om, og hvor står det klart i den, at man ikke må have virksomhed på kontanthjælp?

Hvor har du belæg for at en kontanthjælpsmodtager skal lukke sit evt. IVS eller klare sig uden kontanthjælp?

Tilmeldt 5. Jul 15
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Prana 

Jeg kan desværre bekræfte, at Jobcentret er mega strenge mht. selvstændig indtægt/firma osv. , og dette gælder ikke blot kontanthjælp men også dagpengemodtagere. 

Det er ikke så interessant om det kan findes i en lovparagraf, for Jobcentrene har deres rutiner og fortolkninger. 

Du kan godt regne med at de lukker for udbetalinger i det øjeblik de får mistanke om noget i den retning, - så hvis du- som du skriver vil "tage en sag" på det, må du påberegne at det ikke bliver på kontanthjælp i perioden. 

Jeg er forøvrigt enig med dig i at der er alt for meget mistænkelighed i den såkaldte "beskæftigelseslov" - det ville være fint hvis man som kontanthjælpsmodtager eller dagpengemodtager fik lidt mere plads til at prøve en íde af.  Der findes sikkert også dem, som får et familemedlem til at stå som ejer af firmaet, hvilket er en klar omgåelse af loven - men samtidig et argument for at man så ligeså godt kan give den enkelte arbejdsløse lidt mere "lebensraum" - vi skulle jo gerne støtte op om og styrke iværksætterkulturen, men det er en by i Rusland på Jobcentrene:) 

Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

musico:

Det er ikke så interessant om det kan findes i en lovparagraf, for Jobcentrene har deres rutiner og fortolkninger. 

Selv inden for det enkelte jobcenter kan der være forskellige fortolkninger. Jeg har af en fået grønt lys til at starte et IVS og rødt lys af en anden. Så hvad skal jeg tro. Og i nogle kommuner er IVS på kontanthjælp i orden - efter hvad jeg har hørt (Århus og København?). Min kommune er bare ikke særlig erhvervsvenlig og støtter ikke iværksætterkulturen (når det gælder kontanthjælpsmodtagere).

musico:

Du kan godt regne med at de lukker for udbetalinger i det øjeblik de får mistanke om noget i den retning, - så hvis du- som du skriver vil "tage en sag" på det, må du påberegne at det ikke bliver på kontanthjælp i perioden. 

Jeg gav udtryk for, at en afklaring kræver en dom, som  Jobcentrene skal rette sig efter. Ikke at jeg har tænkt mig at tage den sag på mine skuldre ;-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Prana

Jeg har en ven som er sagsbehandler i København og han fortæller at der i kontanthjælp reform, ikke er tilladt for en kontanthjælp modtager at drive eget firma da du skal være tilrådighed for arbejdsmarkedet 24/7 der er ikke nåde der heder fritid, hvad pargraf der hentyder til ved jeg ikke men det kan din kommune nok fortælle dig.  Dem der får lov til at drive et minder firma er dem der har være på kontanthjælp i en meget lang periode og en måde man prøver at få dem tilbage til arbejdsmarkedet. dog er det nåde med max 3-6 måneder her efter skal du køre for dig selv. ellers lukke og slukke. Men hvorfor ikke bare finde et job og så drive dit firma ved siden af ?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)