Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejdstimer som faktureres

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jul 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino,

Jeg har en kær ven, som hjælper sin nabo med noget barjob i weekenderne. Min ven er ansat i hans eget selskab, og sender en faktura for de anvendte timer han bruger på barjobbet (f.eks. 37 x 145 = 5.365 puls moms)
Men ejeren af baren, vil have ham ansat på baren, så han kommer ind under barens lønsystem. Men det er ikke interessant for min ven, da han så bliver beskattet af 50% - hvad kan man gøre der???? Er det ikke fint nok med bare at Fakturare timerne????

På forhånd tak!

/Christian

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

CA1994:


Men ejeren af baren, vil have ham ansat på baren, så han kommer ind under barens lønsystem. Men det er ikke interessant for min ven, da han så bliver beskattet af 50% - hvad kan man gøre der???? Er det ikke fint nok med bare at Fakturare timerne????

Det er fordele og ulemper ved begge løsninger.

Hvis han fakturerer baren og får indtægten ind gennem sit selskab kan han nemmere styre sin personlige indkomst gennem løn/udbytte-udbetalingerne fra sit eget selskab. Nu ved jeg ikke hvor meget din ven tjener, altså i personlig indkomst, men ovenstående styring af personlig indkomst er økonomisk attraktiv hvis han tjener nok til at være i topskatten.

Hvis ikke han er i nærheden af topskat, så er der i sidste ende (samlede betalte skatter) ikke den store forskel i skatten om han vælger den ene eller anden løsning.

Personligt ville jeg vælge at fakturere, hvis jeg alligevel havde selskabet, da det som sagt er nemmere at styre sin personlige indkomst.

 

Men der er et perspektiv mere i forhold til at fakturere en bar, og det er om den aktivitet overhovedet er "erhvervsmæssig". Hvis det at udleje sig selv via et selskab til et job ikke er at betragte som "erhvervsmæssig" er det i skattemæssig henseende slet ikke lovligt, og i stedet er der risiko for at få fikseret en personlig indkomst.

Men nu kender jeg ikke alle omstændighederne i forbindelse med barjobbet, så kan heller ikke konkludere på det. Men hvis din ven har en revisor til at lave regnskabet for hans selskab, ville jeg nok lige vende problemstillingen med denne, om indtægten overhovedet må indgå i selskabet eller det er at betragte som personlig a-indkomst for din ven. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg forstår godt barejeren. Hvis din ven kan ses som lønmodtager men istedet fakturerer og så ikke klarer sin skat, så kan barejeren være i vanskelighed

Hvis din ven driver det som selskab - kan det også være meget dyrt for ham at fakturere alm arbejde, det kan udløse triple beskatning som i linke langt ned i denne http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Find Bent Z linket om selskaber -- og se hvorfor han som ekspert er meget forsigtig selv på det område

I personlig virksomhed er risiko nok mindre for den ansatte - men samme for bar ejeren

Endeligt så er det jo sådan, at der er fradrag for udgifter som medgår til at skaffe indtægten, og det din ven vil, er vel KUN at ha en indtægt her, og så trække udgifter der kommer fra noget helt andet fra i den indtægt. 

Det er en forudsætning, for at trække udgifter fra, at de relaterer til fremskaffelse af indtægt og ikke fra noget helt andet.

Skatten burde også være identisk /44%) hvis ikke topskat uanset hvad - i lyset af, at han ikke kan trække udgift ved f.eks. en webshop fra i forhold til jobbet i baren

Det vil i alle fald forudsætte at det kan ses som korrekt helt selvstændig virksomhed, og det tvivler jeg på

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)