Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flybillet: Firmanavn på bilag?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Feb 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Spørgsmål til regnskab/bogføring i ApS:

Så vidt jeg har forstået skal der stå firmanavn på kvitteringer/fakturaer før de kan trækkes fra i regnskabet.

Jeg kan dog ikke få firmanavn på mine email-kvitteringer fra SAS uden at oprette en kredit aftale med SAS (og en anden aftale om at modtage fakturaer).
Er det ikke nødvendigt med firmanavn på flybilletter? Eller er der noget andet jeg har misforstået.

Hvordan gælder det for hotel? Jeg har både flybilletter og hotel-regninger uden firmanavn på som jeg gerne vil trække fra. Og jeg kan nemt redegøre for at det er ifm. driften af firmaet (jeg rejser til kundernes kontorer - og det vil også fremgå af de fakturaer jeg sender til kunderne da de i sidste ende betaler rejseomkostningerne).

Vh Henrik

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

HenriKbh:

Så vidt jeg har forstået skal der stå firmanavn på kvitteringer/fakturaer før de kan trækkes fra i regnskabet.

Jeg kan dog ikke få firmanavn på mine email-kvitteringer fra SAS uden at oprette en kredit aftale med SAS (og en anden aftale om at modtage fakturaer).
Er det ikke nødvendigt med firmanavn på flybilletter? Eller er der noget andet jeg har misforstået.

Hvordan gælder det for hotel? Jeg har både flybilletter og hotel-regninger uden firmanavn på som jeg gerne vil trække fra. Og jeg kan nemt redegøre for at det er ifm. driften af firmaet (jeg rejser til kundernes kontorer - og det vil også fremgå af de fakturaer jeg sender til kunderne da de i sidste ende betaler rejseomkostningerne).

Der er som sådan ikke noget decideret krav om et firmanavn på et givent bilag for at opnå hverken drifts- eller skattemæssigt fradrag. Men for at få fradrag bliver firmanavnet i mange tilfælde et "praktisk" krav, da det ellers kan være svært at definere hvem der er rette omkostningsbærer.

Men i forhold til rejseomkostninger, er det jo netop den fysiske person som foretager rejsen og ikke den juridiske person, så et krav om firmanavn ville være urealistisk og upraktisk. Eksempelvis ved flyrejser har såvel lufthavn og flyselskabet en lang række sikkerhedskrav de skal overholde, og der er de jo nød til at have en sammenhæng mellem hvem der faktisk sidder på flyet og ikke så meget hvilket firma vedkomne arbejder for.

Ved rejseomkostninger er kravet derfor, at der står navnet på den som har rejst eller overnattet. Og hvis virksomheden skal have fradrag eller udbetale skattefri rejsegodtgørelse til medarbejderen/indehaveren skal de ligge inde med det originale bilag. Ligeledes skal rejsen kunne erhvervsmæssig begrundes.

 

NB; Du skriver det er i et ApS, så skal du huske at du kan som privatperson ikke få fradrag med mindre du også er ansat i selskabet. Og selve den skattefrie rejsegodtgørelse (uanset om du vælger udlæg eller standardsats) er omfattet af indberetningspligt til E-indkomst (felt 0048). 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)