Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ulønnet arbejde og økonomisk sikring

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Mar 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Sidste år oprettede min mand et enkeltmandsfirma (webshop), som vi sammen har drevet ved siden af vores 2 store fuldtidsjobs.

Det går rigtig fint med øget omsætning hver måned, men vi er kommet til et skillepunkt.

Nemlig at vi simpelthen ikke kan ligge mere tid i det med vores nuværende situation, så vil vi det virkeligt, så skal der en ændring til.

Vi overvejer derfor kraftigt, at jeg (hustru) skal sige det nuværende fuldtidsjob op og fortsætte på fuld tid i firmaet, dog ulønnet indtil firmaet kan trække en løn. Hvis vi vil udvikle vores firma yderligere, så er vi nødt til at lave en satsning 1-2 år for at se det an.

Vi tænker hermed, at min mand (fortsat ejer og blivende i sit nuværende fuldtidsjob) skattemæssigt kan anvende mit personfradrag i topskatten, samt øvrige rente udgifter. Er I enige?

Det syntes ikke at være en god idé at overdrage firmaet til mig, da jeg så syntes dårligere stillet ift. a-kassen, hvis jeg beslutter at gå tilbage til det normale arbejdsmarked senere.

MEN hvordan kan jeg sikre mig selv økonomisk ift. at jeg arbejder ulønnet og ingen pension har? Vi overvejer at få lavet et dokument, som giver mig ret til 50% af min mands pension i den kommende periode, hvor vi prøver dette af. Er det den rigtige måde at gøre det på?

Vi kan godt leve af min mands løn nu og vi har fælles økonomi, så det kommer kun til at træde i kraft hvis vi skulle gå fra hinanden på sigt. Man ved jo aldrig.

Vi tænker, at der er andre som har stået i samme situation, så alle gode råd omkring skat, fradrag, ejerskab af firma og økonomisk sikring er mere end velkomne Smile

 Har i øvrigt hørt om noget der hedder hustruvederlag ift. enmandsfirmaer. Findes det og hvad går det ud på?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

I har god indtægt og skal lige betale en revisor for det rigtige råd. Udgangspunktet er, at såfremt ægtefællerne i fælleskab driver en personligt ejet virksomhed, se er det den ægtefælle, der i overvejende grad driver virksomheden, som beskattes af virksomhedens overskud

Det er jo rent faktisk sådan, at det så er dig der driver den rent faktisk og dermed dig der har skatten på dig uanset hvad. I kan overveje medhjælpende ægtefælle. Ja det kan ha betydning for A-kasse og det har det jo i høj grad i alle tilfælde, da du jo ikke bare kan drive din mands virksomhed og få dagpenge eller dagpenge ret, den dag du går tilbage til det normale arbejdsmarked - det er ikke et spørgsmål om hvem der ejer som sådan men hvem der rent praktisk arbejder i virksomheden - og som medhjælpende ægtefælle kan man idag let træde ud

I er nødt til at forholde jer lidt til hvem der laver arbejdet og ikke bare tro du laver det hele, og manden tager hele skatten - + som minus

I forhold til negativ kap indkomst (renteudg) kan en revisor også råde, jeg husker ikke i hovedet om der er grænser for overførsel af negativ kap ind. 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)