Som overskriften lyder har jeg ikke fået betaling fra en kunde og det er en fejl jeg har lavet. Nogen gange går det lidt stærkt med at få pakkerne sendt, så der er en ordre jeg ikke har fået betaling for inden jeg sendte afsted, som jeg jo burde have tjekket. Det drejer sig ikke om ret mange penge, men hvad gør man i sådan en situation? kan man sende en venlig påmindelse eller virker det uprofessionelt? På forhånd tak |
Hej Tanja
Der er ikke pligt til at kræve forudbetaling, så selvfølgelig er det da ikke uprofessionelt med en pæn påmindelse.
Jeg vil sende fakturaen til kunden med betalingsbetingelse straks betaling, da kunden jo har fået varen. Hvis kunden ikke betaler inden for eksempelvis 10 dage, så vil jeg ringe til kunden og forespørge, hvorfor der ikke sker betaling.
Når jeg bliver bekymret for, om kunden har til hensigt at ville betale eller om kunden kan betale, vil jeg sende en decideret rykkerskrivelse med et rykkergebyr på kr. 100 (+ kompensationsbeløb på kr. 310, hvis erhverv og ikke forbruger-kunde).
Du kan maksimalt beregne dig 3 gange rykkergebyrer a 100 kr. og 1 gange inkassogebyr a kr. 100, og der skal gå minimum 10 dage mellem hver rykkerskrivelse, hvor der pålægges nyt gebyr (Du må altså godt rykke hver eneste dag, men kun efter 10 dage kan du beregne dig et nyt rykkergebyr).
Held og lykke med det.