Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorar / Gaver til en model - Hvordan gøres det?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Omvendt hvis det ikke bygger på en aftale ville jeg som modtager måske ikke være så glad for at gaven indberettes som honorar......

Hvis der reelt er udført et stykke arbejde, i form af model-arbejde, så er det vel ikke relevant om man kalder det honorar eller gaver, aftalt eller ej, så skal det vel regnes med som en skattepligtig indtægt.

Jeg tænker bare at det er et supplement til løn!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

modellen bliver beskatte med formentlig ca 44% som er AM bidrag plus bundskat. De 39% er det som står på skattekortet og er beregnet ud fra fradrag og skattemetoden men når man har brugt sit bundfradrag, så er det ca 43-44% man betaler i samlet am bidrag og skat. (og har man ikke brugt sit bundfradrag - så er det kun am bidrag på 8%

vh John Hannokver

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 46
Fra  Sportsact.dk Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Whiskey.. 

Hvordan vil du så indberette det - hvis det ikke skal være som honorar? Er der en bedre måde at gøre det på, så modtageren skal betale så lidt som muligt?

Ellers må jeg dække de skattemæssige udgifter privat :-)

Med venlig hilsen

Rasmus Bæk Larsen
rbl@sportsact.dk 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

@Jesper. Der er da i høj grad forskel på hvordan det skal takles om det er en gave eller aftalt betaling. Hvis der ikke er aftalt betaling for opgaven og "gaverne" alene udspringer af Rasmus taknemlighed så er vi altså et andet sted uden indberetningspligt mv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Bæk Larsen:

Hej Whiskey.. 

Hvordan vil du så indberette det - hvis det ikke skal være som honorar? Er der en bedre måde at gøre det på, så modtageren skal betale så lidt som muligt?

Ellers må jeg dække de skattemæssige udgifter privat :-)

jeg tror Whiskey mener, at hvis du har givet det som en gave, så vil modtager måske ikke ha det indberettet som honorar? Det skal jo helst være aftalt med modtager Smile Ellers- - hvis det er en gave så er det at bogføre som en gave med 0% momsfradrag og kun kvart fradrag i skat ( du skal bruge en konto uden moms for gaver og så skal du huske, når du laver skat, at lægge at lægge 75% af beløbet fra den konto TIL dit resultat til skat i skatteregulering

Jeg udgik fra det var aftalt som betaling/honorar - og vil mene det var det naturlige og dermed indberetning - man skal jo ikke ud i at aflønne med gaver generelt - med kvart skattefradrag, så du bør altid aftale, at betaling i gaver indberettes som honorar

Gaver er ikke beregnet til betaling for udført arbejde men giver 0 momsfradrag og kvart fradrag i skat når det er faktiske gaver til forretningsforbindelser og så kan det være lige så godt i så fald, bare at gi gaven privat uden nogen form for fradrag - men aftal i så fald fremadrettet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 46
Fra  Sportsact.dk Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke tale om aftalt betaling, men derimod min taknemmelighed for hendes arbejde. Hvordan vil du så gøre det op, Whiskey? :-)

Med venlig hilsen

Rasmus Bæk Larsen
rbl@sportsact.dk 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

@Jesper. Der er da i høj grad forskel på hvordan det skal takles om det er en gave eller aftalt betaling. Hvis der ikke er aftalt betaling for opgaven og "gaverne" alene udspringer af Rasmus taknemlighed så er vi altså et andet sted uden indberetningspligt mv.

Fair nok, jeg reflekterer også bare hvordan det kan lade sig gøre.

Min første tanke er bare, hvis man ved at sige det er "taknemlighed" frem for et aftalt honorar og dermed ændre den skattemæssige kvalifikation af gaven, så tror jeg det er en oplagt spekulationsmulighed som kan misbruges af en del.

 

Men jeg er bestemt lydhør overfor hvordan samme gave kan håndteres, ud fra aftale eller ikke aftale?

Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 46
Fra  Sportsact.dk Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Tak for dit svar!

Så hvordan skal det så bogføres nu? Jeg har følgende kontoer i BillysBilling:

Repræsentation (Kundetgaver, vin o.l.) hvor den automatisk siger kvartmoms af beløbet. Eller kan jeg køre det under "Diverse udgifter" og sætte den til "kvartmoms af beløbet" ?

Vil det kunne lade sig gøre og så derved undgå at modellen skal betale skat af de modtagne gaver? Er der ingen beløbsgrænse for gavernes værdi?

Der er tale om faktiske gaver til forretningsforbindelser og derfor kan det vel gå denne gang, eller hvad tænker du?

Med venlig hilsen

Rasmus Bæk Larsen
rbl@sportsact.dk 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det kan givet gå at give det som gave denne ene gang også i de beløb

Jeg fatter ikke at Billy har en konto der hedder bl.a. kundegaver med kvart moms ??? det burde du høre deres support om. Der skal være 0% momsfradrag for kundegaver vin o.l.

Du skal ha en konto til gaver helt uden moms og så lægge 75% af dens beløb til dit resultat til skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 46
Fra  Sportsact.dk Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder godt. 

Så jeg opretter en kontoplan for "Gaver" med 0% moms. Hvilken kontogruppe skal den høre under? Salgsomkostninger, andre indtægter, udgifter anlægsaktiver mv. Hvilkken skal den oprettes under? 

Hvordan bogfører jeg den så under "Regulering skattemæssig 75%" ? Krediterer jeg det fulde beløb på Gaver og debiterer på "Regulering skattemæssig 75%"? :-)

Mvh. Rasmus

Med venlig hilsen

Rasmus Bæk Larsen
rbl@sportsact.dk 

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)