Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorar / Gaver til en model - Hvordan gøres det?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 46
Fra  Sportsact.dk Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg håber at I kan hjælpe mig i denne situation. I forbindelse med import af varer fra Kina har jeg fået designet min egen emballage og dertil brugt en model, som jeg ønsker at belønne/betale for hendes arbejde.

Betalingen skal være et par gaver (Tallerkner, vaser mv.) Men hvordan forholder det sig egentlig i sådan en situation? Er det muligt at trække fra? Hvis ja - så er der vel en beløbsgrænse?

Istedet for at give hende et honorar, så vil jeg nemlig give et par gaver, og spørgsmålet er så om jeg kan køre det igennem firmaet og trække det fra?

Jeg ser frem til at modtage jeres hjælp!

Mvh.
Rasmus Bæk Larsen

Med venlig hilsen

Rasmus Bæk Larsen
rbl@sportsact.dk 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan ikke ændre a-skat eller for den sags skyld fra indberetningspligt og skat til gaver helt enkelt. Du andet er de som hedder sort arbejde

Du skal indberette den præcise værdi af gaverne-  uanset det er kontanter eller vaser eller halve grise i rene kroner

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 46
Fra  Sportsact.dk Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Tak for dit svar. Jeg er helt med på at det hele skal indberettes med den præcise værdi, men spørgsmålet er, hvorvidt jeg kan trække noget fra eller ej? Samt hvorvidt jeg kan køre det igennem mit firma eller om det skal køres som mellemregning på Privat Konto?

Værdierne er 1390 kr. og 349,95 kr.

Hvordan forholder jeg mig til det? Modellen er jo ikke ansat hos mig.

Mvh.

Rasmus

Med venlig hilsen

Rasmus Bæk Larsen
rbl@sportsact.dk 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Bæk Larsen:

Hvordan forholder jeg mig til det? Modellen er jo ikke ansat hos mig.

I og med hun ikke er "regulær" ansat hos dig er det også et godt argument for at du kan benytte dig af en honorar-afregning. Men du skal uanset iagttage reglerne i skattekontrolloven.

 

Der er umiddelbart 2 løsninger, enten honoraraflønning eller "aflønning" via faktura.

Honoraraflønning kræver du skal indberette værdien af gaverne som b-indkomst på modellens CPR-nummer! 

"Aflønning" via faktura kræver at modellen har en virksomhed, der enten er momsregistreret eller lønsumspligtig (PMV er ikke krav nok)

 

Uanset hvilken af de muligheder du anvender har du skattemæssigt fradrag for begge, fradragets størrelse er lig værdien af gaverne. Bogføring via enten mellemregning fra privat konto eller direkte fra firmaets konto afhænger af hvordan og fra hvilken konto du har betalt for gaverne?

 

Du skal i øvrigt være opmærksom på værdien af gaverne, jeg går næsten ud fra værdien du angiver er hvad du har givet for gaverne? eller er det en vejledende udsalgspris?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der tale om en aftalt betaling for opgaven eller er der tale om dit eget ønske at sige tak for hjælpen på?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Bæk Larsen:

Tak for dit svar. Jeg er helt med på at det hele skal indberettes med den præcise værdi, men spørgsmålet er, hvorvidt jeg kan trække noget fra eller ej? Samt hvorvidt jeg kan køre det igennem mit firma eller om det skal køres som mellemregning på Privat Konto?

Værdierne er 1390 kr. og 349,95 kr.

Hvordan forholder jeg mig til det? Modellen er jo ikke ansat hos mig.

indberet bare værdien på modellens CPR nummer som bidragspligtig B honorar - det er let nok og vist her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html  Jeg ville TRO man normalt skal bruge den værdi varen har i handel, men brug bare din indkøbspris - det kan nok ikke gå helt galt for hvis det var normalt ansatte - så måtte de købe til den pris af dig.

Modellen får så skat af det - hvis det er mindre end modellens frikort/fradrag - kun AM bidrag

Og du trækker det fra i Dinero under konto 3080 B-honorar - og det er endnu et godt bevis på hvor gennemtænk Dinero er - der er faktisk sjældent tilfælde hvor jeg ser der mangler en konto til det ene eller andet - og ja dermed er der fuldt fradrag for det.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 46
Fra  Sportsact.dk Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper og John

Tak for jeres gode svar.

Værdierne er det som jeg har betalt for varerne og det som de er værd. Dog var det 50% på varerne som endte på 350 kr. Ved ikke om det har betydning.

Jeg vælger en honorar-aflønning til hende og indberetter det som B-indkomst på hendes CPR-Nr. Får jeg så fuldt fradrag og kan trække det hele på firmaets konto, hvor hun så skal betale SKAT af gaverne? Er det korrekt forstået? 

Altså jeg har betalt for gaverne fra firmaets konto.

Skal jeg oplyse vejledende udsalgspris eller det som jeg har givet, når jeg skal have mit fradrag?

.. Spørger lige igen - hvordan skal det så helt konkret bogføres, så der laves fuldt fradrag?

Varer 1 - 1390,-
varer 2 - 349,95,-

Jeg ser frem til at høre fra Jer :-) /Rasmus

Med venlig hilsen

Rasmus Bæk Larsen
rbl@sportsact.dk 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan det skal behandles afhænger af om det er en gave eller et aftalt honorar. Jeg er enig med Jesper og John hvis der er tale om en aftalt honorering. Omvendt hvis det ikke bygger på en aftale ville jeg som modtager måske ikke være så glad for at gaven indberettes som honorar......

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Bæk Larsen:


Værdierne er det som jeg har betalt for varerne og det som de er værd. Dog var det 50% på varerne som endte på 350 kr. Ved ikke om det har betydning.

Jeg vælger en honorar-aflønning til hende og indberetter det som B-indkomst på hendes CPR-Nr. Får jeg så fuldt fradrag og kan trække det hele på firmaets konto, hvor hun så skal betale SKAT af gaverne? Er det korrekt forstået? 

Det at du har købt med rabat har ingen betydning, det er prisen du har betalt som fastsætter værdien.

 

Det er korrekt forstået, du får fradrag i dit regnskab for det beløb du indberetter. Modsat bliver modellen beskattet af samme værdi.

Rasmus Bæk Larsen:


.. Spørger lige igen - hvordan skal det så helt konkret bogføres, så der laves fuldt fradrag?


Nu ved jeg ikke hvilket bogføringsprogram du bruger? men i dit regnskab skal du have 2-3 linjer.

Linje 1, debet 1.390 kr. på personaleomkostninger eller lign. (NB: du må ikke tage momsfradrag), kredit på din bankkonto

Linje 2, debet 349,95 kr. på personaleomkostninger eller lign., kredit på din bankkonto

Linje 3, debet 1.739,95 kr. på konto for b-indkomst (tror du finder den i nærheden af alm lønudgift) kredit på personaleomkostninger eller lign. (skal være samme konto som købet er bogført på)

Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 46
Fra  Sportsact.dk Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen. 

Tak for svarene.. Jeg bruger BillysBilling og det skulle være til at bogføre med den guide som du har skrevet. 

Jeg har bare været meget i tvivl om det kunne trækkes på firmakortet eller om det skulle være en mellemregning på privatkontoen. For det selvfølgelig mest lønsomt at køre det på firmakortet, hvis jeg har forstået det hele korrekt :-)

Bliver modellen beskattet ca. 678 kr. af beløbet? Det er 39% af de 1739,95..

Med venlig hilsen

Rasmus Bæk Larsen
rbl@sportsact.dk 

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)