Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT - PayPal og selvangivelse - hvornår er pengene tjent? Kursgevinst/kurstab?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Jun 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Er der en skatteekspert der kan hjælpe mig? Jeg skal udfylde min udvidet selvangivelse og har derfor et par spørgsmål.

Jeg sælger min ebog til udlandet og pengene går ind på min PayPal konto som dollars - problemet er at der tit går flere måneder før jeg hæver pengene og så er kursen ændret. Desuden har PayPal et gebyr for hvert salg og desuden også et vekselgebyr når jeg overfører penge til min bankkonto. Eksemplet herunder beskriver det hele (for at gøre det lettere at forstå bruger jeg nogle runde ukorrekte tal):

Jeg modtager fx. 20 x $50 for salg af min ebog, fordelt over hele Januar måned - PayPal's gebyr er 20 x $5 for denne service. PayPal's dollar kurs er ikke oplyst for de forskellige datoer, men den svinger naturligvis.
De efterfølgende måneder sælger jeg et varierende antal på samme måde som foroven.

I fx Maj måned vælger jeg så at hæve $2000 (resten af pengene lader jeg stå, tjener mere og hæver så igen senere på året osv.) Dollar kursen kan nu være højere eller lavere når jeg overfører til min bankkonto end da jeg tjente pengene - dvs. der kan være en kursgevinst/tab (PayPal's vekselkurs er dog altid meget dårligere end fx. bankernes vekselkurs - PayPal's "vekselgebyr" er omkring 2.5% som vel også skal noteres et eller andet sted i selvangivelsen?)

--------------------------------------------------------------------------

Mine spørgsmål er:

1) Hvordan i alverden beregner jeg kurstab/kursgevinst når jeg ikke kender den præcise PayPal dollar kurs for hvert salg - jeg kender den elendige kurs PayPal giver når jeg hæver pengene, men de penge jeg hæver er jo en blanding af en masse betalinger med hver deres dollarkurs. Jeg kan umuligt sidde og regne kurstab/gevinst ud for hvert salg - der er flere hundrede på et år, kursen svinger hele tiden og PayPal har deres egen hemmelige kurs (som jeg dog får oplyst den dag jeg hæver penge).

2) Skal jeg angive PayPal's gebyrer (incl. vekselgebyr) og i så fald hvilke rubrikker er det i den udvidet selvangivelse?

3) Hvad med de penge jeg ikke har hævet fra PayPal - skal disse penge figurere i selvangivelsen eller er de først "tjent" når jeg har hævet dem? Hvad er det helt præcist at jeg skal oplyse i selvangivelsen - der er ret mange rubrikker....

Er der andet jeg skal være opmærksom på. Det er ikke så simpelt som jeg troede så nu er jeg kommet i tidsnød - håber der er nogle der kan hjælpe, tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

PiaN:

1) Hvordan i alverden beregner jeg kurstab/kursgevinst når jeg ikke kender den præcise PayPal dollar kurs for hvert salg - jeg kender den elendige kurs PayPal giver når jeg hæver pengene, men de penge jeg hæver er jo en blanding af en masse betalinger med hver deres dollarkurs. Jeg kan umuligt sidde og regne kurstab/gevinst ud for hvert salg - der er flere hundrede på et år, kursen svinger hele tiden og PayPal har deres egen hemmelige kurs (som jeg dog får oplyst den dag jeg hæver penge).

2) Skal jeg angive PayPal's gebyrer (incl. vekselgebyr) og i så fald hvilke rubrikker er det i den udvidet selvangivelse?

3) Hvad med de penge jeg ikke har hævet fra PayPal - skal disse penge figurere i selvangivelsen eller er de først "tjent" når jeg har hævet dem? Hvad er det helt præcist at jeg skal oplyse i selvangivelsen - der er ret mange rubrikker....

Er der andet jeg skal være opmærksom på. Det er ikke så simpelt som jeg troede så nu er jeg kommet i tidsnød - håber der er nogle der kan hjælpe, tak.

tror du skal ha en online bogholder ind over.

1 Du skal bogføre på faktura dato til aktuel dollar kurs den dag - og når du hæver får du så en kursgevinst eller kurstab som du skal bogføre på en konto for kurstab/gevinst

2 Du skal slet ikke angive den slags i udvidet selvangivelse - det er jo med i dit regnskab og dermed i dit resultat som er det du angiver. Dine gebyrer bogføres på konto for gebyr (uden moms)

3 igen - fat i en bogholder, for du misser hele pointet. Dine hævninger og din bank osv har intet med din skat at gøre. Din skat er indtægter minus udgifter = resultat til skat - du har tjent dine penge på faktura tidspunkt og om du hæver 1 mio eller andet, har intet med skat at gøre i personlig virksomhed. Læs evt  gerne https://www.saxo.com/dk/personlig-virksomhed-enkeltmands-is_pdf_9788740489989  for du virker til at drive virskomhed uden bare lidt basis viden om skat og selvangivelse, og det kan du jo komme galt af sted med

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jun 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 01:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for din hjælp John og undskyld at jeg ikke har svaret før nu (jeg er ved at flytte og alt er kaos). Godt at du er på Amino, du har hjulpet mange kan jeg se.

Nok er jeg blondine men jeg kom vist til at gøre mig mere dum end jeg er.... ved jo godt at der ikke er rubrikker specielt til PayPal gebyrer osv. Det var nok det med kursgevinst/tab jeg tænkte på da jeg skrev det. Der er så mange rubrikker i selvangivelsen og måske var der af en eller anden årsag en rubrik specielt til kursgevinster/tab. Når man er træt og stresset skal der ikke så meget til at forvirre en Smile

Det endte med at jeg droppede at udregne kurstab/gevinst - eller det vil sige jeg prøvede at udregne det ud fra en månedsgennemsnitlig valutakurs (er det forresten ok at bruge? Det er en del nemmere end at skulle finde dagskursen for hvert enkelt salg). Mente dog at der var for mange faktorer til at det gav mening. PayPal opgiver ikke deres kurs historik og deres valutakurs er så dårlig i forhold til Nationalbankens at det kun kan være mig der bliver snydt mht. skat. En evt. kursgevinst ville under alle omstændigheder være beskeden, men hvis min indtjening stiger meget så må jeg naturligvis se om en regnskabskyndig person kan regne det ud.

Satte ikke kryds i den der rubrik vedr. om man har fået hjælp fra revisor eller regnskabskyndig person - tror du der er større risiko for at SKAT går ens regnskab igennem når de kan se at man ikke har fået noget hjælp? Ved du hvad straffen er hvis de kommer frem til at man ikke har angivet et par hundrede kr. pga. ikke udregnet kursgevinst eller fordi man har brugt en månedsgennemsnitlig valutakurs i stedet for en dagskurs osv.? Det ville også være rart at vide om der er en bagatelgrænse.

Igen tak for dit svar - det kunne da være jeg skulle kigge nærmere på dine bøger når jeg engang får mere tid.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

din kursgevinst/tab (ja paypal giver lusekurs) skal jo bare passe så du stemmer i din bank

Nej normalt betyder det vist ikke større risiko for kontrol fordi man har kryds i ikke regnskabshjælp - tror i alle fald ikke der er en automatik der udtager flere af dem end andre. Man skal dog bruge hjælp hvis man er i tvivl, for uanst hvad, er det jo skidt at være til kontrol og ikke ha alt korrekt.

Har man det, så er kontrol jo også ligemeget :) 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)