Hvordan måler du konverteringen?!
1) Er det besøgende der ser dine links i google / adwords / facebook (alså herfra) -> kikker på hjemmesiden -> køber dine servicer / ringer til dig osv.
2. Kikker på din hjemmeside -> køber dine servicer / ringer til dig osv.
Hvis 1, er er 1-2 procent en helt OK konvertering din shop taget i mente, mange af de danske foreninger der laver e-handelsanalyser viser ikke meget bedre tal.
Jeg har lavet produkter der konvertere meget, MEGET mere, men det afhænger af mange ting, prøv blot at overveje følgende:
- Er du overhovet interesseret i kun at eksponere din side for en målgruppe der foretager køb nu og her.
- Tænk hvilken værdi mund til mund, branding osv. kan have på sigt.
Salg nu og her (målbar konvertering) er ikke den eneste værdi du bør få ved en eksponering!
Ergo:
Som jeg ser det er ordet konvertering desværre lidt blevet et buzz-word framet af SEO konsulenter for at sælge en såkaldt 'målbar' løsning, der bare ikke rigtig fortæller dig hvad du egentligt får ud af det de laver for dig på sigt!
I virkeligheden kan du godt lave en optimering på en side, der godt nok midlertidig øger konverteringen, men på sigt ødelægger brandet feks.
Når alt det er sagt, så er der tydeligvis MEGET plads til forbedring på din shop. :-)
Til start kan jeg anbefale de 13 E-Commerce User Experience rapporter fra Nielsen Norman Group (jeg har ingen kommercielle interesser i at anbefale dem, men bruger dem selv!) - hvis de går dem slavisk igennem fra ende til anden og laver alle de lavt hængende ændringer, så vil du forbedre din side betydeligt!
Ang. checkout delen, så er dit layout ikke særlig optimal - feks skal jeg scroole ned for at gå til kassen, men det giver siden mig ikke særlig meget lyst til - den giver mig lyst til at opdatere min indkøbs kurv (hvilket du ikke får særlig meget ud af)...
Siden er støvsuget for påvirking (info, artikler, reviews, testimonials) det er ren shop ...
Men overall har du også nogle trust issues, dit logo og dit value proposition, virker feks som noget amatør grafik der er smækket oven på en ellers professionel shop, sådan noget giver nemt en underbevist fornemmelse af at der foregår noget lummert.
Dertil er der ikke nogle elementer på din shop med det formål at skabe trust!
Ud over en flot designet shop, har du ingen parametre du positionere dig på der skiller dig ud fra dine konkurenter.
Du har slet ikke nogen reel value propostion:
Du har ikke nogen 'medlems klub', et af vores hemmelige våben, er feks et rabatsystem til woocommerce vi selv har udviklet, der opgradere de handlende til forskellige niveauer, og giver dem specifikke fordele, rabatter og tilbud alt efter hvor meget de køber - sjovt nok øger det system også konverteringen ret meget.
Din opsamling er stort set gemt væk i bunden af din footer, så du får næppe mulighed for at samle særlig mange op efterfølgende, hvis de dropper ud inden gennemført køb...
Osv. osv osv ...
Der er et hav af åbenlyse ting du kan starte med at forbedre på - før det overhovedet kan betale sig at hive mere advanceret værktøjer i brug... :-)
Held og lykke med det!
Mvh
Dennis O. Madsen
ADONE.DK