Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejdende ægtefælle - formål?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Sep 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er formålet med fradraget for medarbejdende ægtefælle?

Hvis den medarbejdende ægtefælle indtægtsfører 200.000 kr., og du tilsvarende får et fradrag på 200.000 kr., er slutresultatet vel det samme, som hvis du selv indtægtsfører de 200.000 kr. 

En eventuel difference op til topskattegrænsen for ægtefællen bliver vel godskrevet, uanset om man selv indtægtsfører de 200.000 kr. eller lader ægtefællen indtægtsføre de 200.000?

På forhånd tak. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

fordelen er i forhold til topskat hvor alt kan fordeles. Se i øvrigt et tidl svar i Amino fra mig kopieret ind her

medhjælpende ægtefælle betyder i hovedsagen at den pågældende får sin betaling i form af andel i overskuddet også skattemæssigt. Der kræves, at arbejdsindsatsen skal være væsentlig og der er ganske mange regler omkring det, så jeg vil anbefale at ofre en revisor på at gå jeres helt aktuelle situation igennem - ud fra regnskab og jeres øvrige indtjening - læs mere om de ikke helt ukomplicerede forhold her: http://www.tax.dk/jv/ca/C_A_8_4_1_2.htm 

uanset hvad i vælger må der ikke være misforhold mellem honorar/løn og arbejdsindsatsen (du må med andre ord ikke bare bruge en ægtefælles evt frikort uden der faktisk arbejdes for det) Hold så kaldt armslænge, så du behandler hende i så fald helt som en hvilken som helst anden på lønningslisten hvad penge angår - en fremmed arbejdsgiver skulle være villig til at give samme løn for samme indsats.

Medhjælende ægtefælle betyder du ikke skal registreres som arbejdsgiver men hos skat - det skal du hvis det er løn, hvor du indberetter helt normalt og skal ha atp og feriepenge osv på plads - brug f.eks. danløn

I alle fald, medhjælpende eller bare lønansat så skal I være opmærksom på, at det har betydning i forhold til dagpenge. Hvis din ægtefælle har andet job og bliver arbejdsløs, så vil a-kassen kunne kræve, at DIN virksomhed skal lukkes helt før hun kan få dagpenge - når hun har været medhjælende - og det bliver hun set som af a-kassen, simpelthen fordi a-kassen ikke kan kontrollere om hun faktisk arbejder videre eller ej med tilstrækkelig sikkerhed. Det er noget man stærkt skal overveje og tale med ægtefællens a-kasse om INDEN man ansætter denne, og ægtefællen skal formentlig registreres som selvstændig i sin a-kasse - så tag det omhyggeligt med dem, hvis det aspekt har betydning

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Sep 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret.

Men man får vel i forvejen ægtefællens personfradrag, hvis ægtefællen ikke tjener noget. Og man får vel i forvejen mulighed for at tjene det dobbelte, før man skal betale topskat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

nej det gør man ikke - man får personfradrag og man  kan udnytte ægtefælle til at få højere loft for kapitalindkomst men ikke dobbet op alm personlig indkomst uden medhjælpende ægtefælle

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Sep 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svaret. Det var jeg ikke klar over.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)