Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg betale SKAT når pengene er "mine egne"?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Mar 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har for et års tid siden oprettet en virksomhed, hvor vi efter det grundlæggende arbejde begyndte, at søge investeringer.

Den investering vi ser frem til skal jo også bruges til, at betale min parter og mins løn de næste måneder. Skal jeg betale SKAT når det egentlig 

er penge der bliver "trukket ud" af virksomheden hver måned, eller er det fuldstændig ligegyldigt? Det er jo egentlig penge fra en Angel Investor, så pengende er nogle 

der af fri vilje er blevet overført til os med håb om et godt afkast, kan SKAT kræve noget af de penge?

Pft!

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 02:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Har investoren indskudt pengene i selskabet, og evt. fået anparter/aktier til gengæld, vil jeg absolut mene at der skal betales skat når I trækker dem ud som løn. 

Men der skal nok lidt flere oplysninger til før du får et godt og korrekt svar. Eks. er der tale om I/S, IVS, ApS eller A/S? Har investor indskudt kapitalen i virksomheden (og fået andel i virksomheden), eller har han givet jer et personligt lån

Jeg har tidl. været medejer af et ApS, hvor en investor havde indskudt penge (ligesom jeg og øvrige medejere), og vi betalte skat som alm. ansatte, af den løn vi trak ud.

Mvh Carsten

Tilmeldt 20. Mar 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det tænkte jeg nok, tak for svaret!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

går ud fra du driver i selskabsform som IVS eller ApS eller??

I så fald har investor så fået anparter for sine penge, eller er det et lån (det er i princip de to muligheder der er sandsynlige - gave kan jo findes men er i princip jo et lån der så bare ikke skal tilbagebetales Smile 

Uanset hvad - I et selskab kan I ikke hæve penge uden skat nogen af jer overhovedet - kun løn med skat eller udbytte er lovligt

I personlig virksomhed kan man hæve penge uden skat alt det man vil - men med mindre det så er personligt lån - så vil investor pengene give skat hvis det er en type gave - i form af overskud. Her kan du læse meget mere om PERSONLIG VIRKSOMHED inkl det med at hæve og sætte ind uden skat. Du skal bare huske, at i personlig virksomhed kan en investor ikke bare gi penge ind - det er så enten personligt lån eller en gave med fuld gaveafgift, så det er nok ikke vejen at gå.

Hvis det er selskab - ApS eller IVS i driver, så synes jeg spørgsmålet kunne tyde på at du skal bruge meget mere viden om det at drive et selskab som et IVS for ikke pludseligt at stå med bukserne nede om benene faktisk. Må jeg anbefale at smide 55 kr inkl. moms efter bogen om IVS som har huskelister og let fattelige regler + afsnit om ejeraftale og meget meget andet, så I ikke kommer galt af sted. Alt for mange driver selskab som om der ikke var regler i massevis, og det er der desværre masser af

vh og god vind med det John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Mar 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Tak for det gode svar, det var en god hjælp!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)