Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der 3 års reklamationsret på reparation af produkt indenfor hele EU?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 441
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa :-)

Så vidt jeg kan se kan man i Danmark klage i op til 3 år, hvis et problem kommer igen efter en reparation af et produkt.
Se f.eks pkt. 7 her: http://taenk.dk/gode-raad/kend-din-kobelov/reklamationsret-10-vigtige-regler (kunne ikke lige finde teksten i købeloven).

Men gælder den regel også indenfor hele EU?
Hvis ja, er der en, der kan henvise til en EU side med den engelske tekst?

På forhånd tak!

Tilmeldt 19. Dec 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej!

Fristen på 3 år, som gælder for reparationer i Danmark, følger af den almindelige forældelsesfrist, som netop er på 3 år - se forældelseslovens § 3 (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=143125#Kap3). En reparation er nemlig en tjenesteydelse, som ikke omfattes af købeloven. Derfor finder den 2-årige reklamationsfrist i købeloven ikke anvendelse.

Jeg er ikke bekendt med, at forældelsesfristen på 3 år er påvirket af EU-regler. Dermed er det ikke en regel, som gælder i hele EU.

Du er derfor nødt til at undersøge de enkelte EU-landes lovgivning på området.

Det er dog meget sandsynligt, at der findes lignende forældelsesregler i andre EU-lande, herunder i forhold til fristen.

Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål :)

Fra Taastrup
Tilmeldt 7. Jun 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Reklamationsret er stortset en dansk ting, så ville ikke regne med at det gælder i hele EU.

På det værksted jeg arbejder, har vi en fra bosnien der siger at i balkan landede er der ca intet der hedder garanti eller reklamationsret, hvis dette hjælper noget

When I get sad, I stop being sad and be awesome instead.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

faktisk er reklamationsret vel ret ens i EU - ligesom f.eks. returret 14 dage inkl. brugte ting er ren EU - Jeg ville forvente at de fleste EU lande har forældelsesfrister i stil med DK - men det er korrekt, at det må checkes i det enkelte EU land

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)