Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse af studerende til forfaldent arbejde på egen bolig

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Magne Sandgaard:
vi mener ikke, der skal beregnes moms så længe, der ikke samlet udbetales lønomkostninger for mere end 50.000 kr. (grænsen for momspligtighed).
Hvis trådstarter har CVR og har ansat studenten som løn ansat med ATP skal der da aldrig moms på løn uanset den skulle være langt over 50.000 kr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Jeg er ikke uenig i at at registreringsgrænsen er ved en afgiftspligtig omsætning på indtil 50.000 kr.

 

Men jeg er ikke enig med dig i at det kun er lønomkostningerne der skal indgå i en vurdering af momsregistrering eller ej. Jeg er af den opfattelse at kostprisen på materialerne som anvendes ligeledes skal tælle med i den samlede omsætning. (Der står både ydelser og varer i momslovens § 5, stk. 4)

Derudover så er de 50.000 kr. en årlig (NB: rulende år) grænse, så det kan ikke være de samlede lønomkostninger og materialeforbrug der skal vurderes på, men perioden i hvilken de anvendes/lønangives.

Men ved bygning af eget hus ?? (eller misser jeg den - er det ikke mandens eget hus?)

Hvor opstår afgiftspligtig omsætning - Udgifter ja - til løn og materialer, men hvor kommer omsætningen ind?

Jeg kan heller ikke se det at bygge eget hus nogen sinde ved medføre fradrag for moms i nogen sammenhæng? Det kan vel næppe være en momspligtig aktivitet at bygge eget hus?

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Men ved bygning af eget hus ?? (eller misser jeg den - er det ikke mandens eget hus?)

Tillykke med fødselsdagen i øvrigt.

Jeg går ud fra det er indehaverens egen faste ejendom!

Cookie - John Hannover:

Hvor opstår afgiftspligtig omsætning - Udgifter ja - til løn og materialer, men hvor kommer omsætningen ind?

Jeg kan heller ikke se det at bygge eget hus nogen sinde ved medføre fradrag for moms i nogen sammenhæng? Det kan vel næppe være en momspligtig aktivitet at bygge eget hus?

Den afgiftspligtige omsætning består i at virksomhedens indehaver udtager såvel ydelser (værdien af den ansatte's løn) samt udtager materialer. Og iflg. Momslovens § 5, stk. 4, skal levering mod vederlag sidestilles udtagning af varer og ydelser. Altså med andre ord udtagning er omsætning.

 

Årsagen skal findes i alternativet. Hvis trådstarter gik ud og købte renovationen hos en tømrer eller lign. ville han som udgangspunkt få en faktura inkl. moms, ligeledes ville han hos Stark, XL byg m.fl. få en faktura inkl. moms. Da han er privatperson vil han dermed blive belastes af momsen som en regulær udgift.

Hvis man med stiftelsen af et virksomhed kan hyre en ansat og få lavet det samme arbejde som tømren ellers ville have udført bare uden moms, ville man jo principielt kunne udkonkurrere den tømrer eller håndværker som skal lave en faktura inkl. moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er med. Du vil køre det som regulært firma hvor han køber med moms som han så har fradrag og så udtager han varerne - og nu med moms - til sig selv

Holder den overhovedet, at - momsregistrere for at bygge eget hus og kunne ansætte?

Hvad med varer han ikke får brugt, er der så fradrag for dem og deres moms - og hvor er de tilhørende momspligtige indtægter i forholdet. Holder den overhovedet at trække moms fra i et firma lavet med det ene formål at bygge eget hus?? Er det en normal momspligtig aktivitet?

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest tillykke med fødselsdagen John.

Cookie - John Hannover:
Holder den overhovedet, at - momsregistrere for at bygge eget hus og kunne ansætte?

Jeg er enig med Jespers betragtninger såfremt virksomheden ikke alene kun har til formål at arbejde på ejerens egen ejendom men også har andre kunder (minimum 1) i samme branche. 

Da der her kun er tale om arbejde på virksomhedsejerens egen ejendom så er min umiddelbare opfattelse, at det ikke vil være omfattet af momsloven.

Udgangspunktet for at en transaktion er omfattet af momslovens bestemmelser er at der er sket levering mod vederlag gennemført af en afgiftspligtig person, som optræder i denne egenskab. Her mener jeg simpelthen ikke at personen opfylder betingelserne for at være en afgiftspligtig person (momslovens § 3). Efter min opfattelse er der ikke tale om økonomisk virksomhed i momsmæssig henseende - eksempelvis mangler der kravet om en forventning om opnåelse af indtægter af en vis varig karakter.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Holder den overhovedet, at - momsregistrere for at bygge eget hus og kunne ansætte?

Jeg er også overbevist om at SKAT meget hurtig vil stille spørgsmål ved den måde det her bliver fremlagt på.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:
Hvis man med stiftelsen af et virksomhed kan hyre en ansat og få lavet det samme arbejde som tømren ellers ville have udført bare uden moms, ville man jo principielt kunne udkonkurrere den tømrer eller håndværker som skal lave en faktura inkl. moms.

Her bliver du nød til at kigge nærmere på det du selv skriver " få lavet det samme arbejde " Du mener altså en ung student skulle kunne udføre det samme som en uddannet tømrer ?. Jeg tvivler godt nok på at det er muligt.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:
Her bliver du nød til at kigge nærmere på det du selv skriver

Ud fra de præmisser som Jesper har skrevet sit svar har han faktisk ret momsmæssigt  i forhold til det udsagn som du citerer. I forhold til moms og udtagning er det fuldstændigt ligegyldigt om det er en uddannet tømrer eller en student med 10 tommelfingre. Det er kun transaktionen som har betydning.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Whiskey:
Ud fra de præmisser som Jesper har skrevet sit svar har han faktisk ret momsmæssigt  i forhold til det udsagn som du citerer. I forhold til moms og udtagning er det fuldstændigt ligegyldigt om det er en uddannet tømrer eller en student med 10 tommelfingre. Det er kun transaktionen som har betydning.

Hvis studenten skal bruge ti timer på at opnå det samme som tømeren skal bruge en time på er det jo absolut ikke ligegyldigt længere. Men du har åbenbart nogle andre regnskabs principper end jeg har.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:

Her bliver du nød til at kigge nærmere på det du selv skriver " få lavet det samme arbejde " Du mener altså en ung student skulle kunne udføre det samme som en uddannet tømrer ?. Jeg tvivler godt nok på at det er muligt.

I forhold til momslovgivningen er det fuldstændig ligegyldigt om du har en studerende eller faglært tømrer ansat. Det ændrer ikke på formålet med udtagningsmoms.

Effektivitet i forholdet mellem en uddannet tømrer og en "studerende" er i denne sammenhæng et perspektiv som er denne diskussion uvedkomne  

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)