Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse af studerende til forfaldent arbejde på egen bolig

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 19. Jun 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i gang med et større renoverings projekt (af egen bolig) og kunne godt bruge en hjælpende hånd til 'gør det selv arbejdet'. Her fra sommerferien påtænker jeg at ansætte en studerende (10-15 timer om ugen) til at hjælpe med arbejdet men hvordan gør man bedst i forhold til ansættelsen. Jeg ønsker at det skal ske på ordnede vilkår.

Kan jeg f.eks oprette en enkeltmandsvirksomhed, indskyde kapital og registrere mig som arbejdsgiver.

- Tegne en kontrakt med en ansat som registrere sine timer og aflønnes derefter (inkl. ATP/AES/Forsikring).

Er der krav til at man 'fakturere sig selv' eller kan jeg bare lade virksomheden køre med løbende underskud (æde indskudskapitalen)?

Mvh

 Janus

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 58
Fra  Viborg Løn & HR - Dataløn og VISMA PARTNER Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Janus!

Det er en tung og byrdefuld vej. Den nemmeste løsning er, at få en faktura fra den pågældende, hvis han er sikker på, at han

ikke får en omsætning som selvstændig på over 50.000 kr. inden for 12 mdr., hvor der ikke krav om cvr.nr. og momsregistrering.

For en sikkerheds skyld ville jeg bede den pågældende om at skrive på fakturaen, at der er er tale om B-indkomst, og beløbet er uden

moms, da personen ikke er momsregistreret.

Hvis han har en samlet omsætning over, skal han udstede en faktura med moms til Dig. Hvis den kommende regering genindfører

Håndværkerfradraget, vil du kunne opnå fradrag for beløbet.

Hvis Du ønsker en ansættelse, skal Du iagttage følgende:

Du skal cvr.nr. registreres i Erhvervsstyrelsen via Virk.dk som enkeltmandsvirksomhed og som INDEHOLDELSESPLIGTIG for a-skat og AM-bidrag.

Du skal ikke momsregistreres.

Der skal udfærdiges et ansættelsesbevis.

Du skal have en lovpligtig arbejdsskadeforsikring.

Hvis Du vil følge DI´s mindsteløn er den aktuelt 111,85 kr. pr. time.

Du skal indbetale til ATP, hvis den månedlige arbejdstid er mindst 39 timer. Hvis timetallet er under 78, skal Du indeholde 30 kr. fra

medarbejderen og selv betale 60 kr. Ialt = 90 kr. til ATP månedligt. Fællesopkrævning til de andre sociale udgifter kommer automatisk

via Din ATP indbetaling med et kvartals forsinkelse.

Husk at indbetale 12,5 % i feriepenge pr. kvartal til Feriekonto.

Du skal have vedkommendes skattekort, og være opmærksom på, at det sandsynligvis er bikortet, som skal anvendes.

Du skal beregne 8 % i AM-bidrag, og A-skatten skal indeholdes og indbetales til SKAT hver den 10. i den efterfølgende måned

i f.t. lønudbetalingstidspunktet.

Den lette løsning ved en ansættelse er, at Du kontakter os. Så opretter vi Dig i Dataløn, når Du har fået et

cvr.nr., og så kan Du blot indtaste timetal og lønsats én gang om måneden, herefter foregår alle afledte afregninger automatisk.

Vi kan også udfærdige et ansættelsesbevis. Det koster 1.250 kr. plus moms.

Prisen for en lønseddel i Dataløn er 20 kr. pr. lønkørsel plus et månedsabonnement med support på 109 kr. plus moms.

Jeg ønsker Dig held med Dit projekt, og Du er altid velkommen hos os...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Først og fremmest er det jo ikke erhvervsmæssig drift og det vil jo betyde at der ikke er fradrag for omkostninger som sådan og ikke indtægter som udgifter kan fratrækkes i - så at stifte firma for at bygge huset om, er ikke en løsning. Der er heller ikke en indskudt kapital i en enkeltmands virksomhed overhovedet, så den eneste egenkapital der er, er din personlige formue i enkeltmandsvirksomhed. At stifte selskab for det vil være hovedløst.

Jeg ville bare betale ham privat - betale alt via netbank fra dig til personen for at kunne påvise der er betalt og bruge hans regninger til evt håndværkerfradrag. Så længe han er under 50.000 kr i omsætning per 12 mdr behøver han ikke CVR og moms. Du har ikke indberetnings pligt når du er privat men bør klart betale via netbank og gøre den studerende opmærksom på, at han skal indberette til skat og at du opgiver til håndværkerfradrag i skat.

Jeg må erkende, at jeg ikke helt ved hvordan du står forsikringsmæssigt. Som firma ville du ha lovpligt arbejdsskadeforsikring for den ansatte - og jeg ville nok lige høre en forsikring, hvis det er et større forhold. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Følger lige denne tråd. Især det om det forsikringsmæssige...

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2490
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

granberg1:

Følger lige denne tråd. Især det om det forsikringsmæssige...

Kunne du ikke bare bruge den her 

   Send e-mail hvis nogen svarer på indlægget 

som står øverst i alle tråde, i stedet for ligegyldige "jeg følger-kommentarer"

Tilmeldt 4. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

Fru Hartman: Find din egen tråd og bred budskabet om den knap - I stedet for at komme med en, for emnet, ligegyldig kommentar. Alternativt, så smid mig en PM så vi undgår en i mine øjne ligegyldig kommentar!

Det er relevant at give udtryk for at emnet har interesse for andre end spørger.

Tilmeldt 19. Jun 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Magne og John,

Mange tak for de detaljerede svar. Jeg har nu gjort følgende eftersom både den studerende og jeg foretrækker et egentligt ansættelsesforhold:

- Oprettet et enkeltmands firma

- Skrevet en ansættelseskontrakt hvor der arbejdes fuldtid i to måneder og efterfølgende op til 15 timer pr. uge. til mid 2016.

- Afregner 119DKK pr. time (+ATP, Ferie osv).

- Tegnet en arbejdsskadeforsikring hos Tryg

Firmaet vil ikke rigtig have nogen indtægt men kun en løbende løn udgift til den ene timeansatte medarbejder. Tabet kan ikke trækkes fra i Skat men hvordan forholder det sig i forhold til moms, er der sådan noget på 'eget arbejde'? Firmaet er oprettet men pt. ikke moms-registreret? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

det er ikke erhvervsmæssig aktivitet eller momspligtig aktivitet det du har gang i og der ikke fradrag for moms til materialer eller andet til dit byggeri eller omkostninger til manden (og hans løn er der jo heller ikke moms på.

Jeg tror ikke helt jeg forstår fremgangsmåden og hvordan du lige har lavet CVR uden moms her, men det kan man måske - jeg tror ikke det er en korrekt måde - men omvendt har jeg svært ved at se der ske skade, så længe du ikke fratrækker omkostninger eller moms - men hvordan du så skal håndtere udvidet selvangivelse - om du bare kan skrive 0 hele vejen, kan jeg ikke lige på stående fod vurdere

Jeg havde ikke valgt en sådan løsning som du sikkert har forstået Stick out tongue

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 58
Fra  Viborg Løn & HR - Dataløn og VISMA PARTNER Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Januss,

m.h.t. til moms af værdien af eget arbejde checkede jeg lige med vores nabo revisionsfa. Beierholm, som er på linie med mig:

vi mener ikke, der skal beregnes moms så længe, der ikke samlet udbetales lønomkostninger for mere end 50.000 kr. (grænsen for momspligtighed).

God dag til Jer!

Magne

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Magne Sandgaard:

vi mener ikke, der skal beregnes moms så længe, der ikke samlet udbetales lønomkostninger for mere end 50.000 kr. (grænsen for momspligtighed).

Jeg er ikke uenig i at at registreringsgrænsen er ved en afgiftspligtig omsætning på indtil 50.000 kr.

 

Men jeg er ikke enig med dig i at det kun er lønomkostningerne der skal indgå i en vurdering af momsregistrering eller ej. Jeg er af den opfattelse at kostprisen på materialerne som anvendes ligeledes skal tælle med i den samlede omsætning. (Der står både ydelser og varer i momslovens § 5, stk. 4)

Derudover så er de 50.000 kr. en årlig (NB: rulende år) grænse, så det kan ikke være de samlede lønomkostninger og materialeforbrug der skal vurderes på, men perioden i hvilken de anvendes/lønangives.

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)