Hej Morten
Der bliver helt rigtigt skrevet, at hvis du skal vurdere to bureauer eller konsulenter over for hinanden i en fair konkurrence, så skal de have præcis samme vilkår.
Men det kan du i praksis ikke give dem uden at resultatet alligevel bliver skidt. Så lad være med det.
For det første vil du som kunde ende med at betale mere for din trafik end nødvendigt, fordi konsulenterne er nødt til at byde højt for at være sikker på at få deres annonce vist. Byder de ikke højt nok, vil den anden konsulents annonce blive vist i stedet for deres egen, for Google viser ikke to annoncer samtidig for samme domæne på samme søgning.
For det andet kan du ikke helt vurdere deres resultater, fordi de har været i den her konkurrence, hvor de har måtte byde anderledes end optimalt, bare for at få deres annonce vist.
For det tredje er det i sidste ende Google, der fx bestemmer, om en annonce fra den ene eller den anden konsulents kampagne kommer frem i søgeresultaterne på de søgeord, som begge konsulenter køber og har sat til samme maks cpc.
Hvis du alligevel ønsker konkurrencetesten, så bør du sætte det ene bureau på pause i en periode, fx en måned eller to, og så lade det andet bureau kører kampagner der. Og så husk at tage højde for sæson, da nogle måneder og perioder bare er bedre for salget end andre - uden at Adwords har noget at gøre med det.
Alternativt kan du i stedet også overveje at lade den konsulent, som du overvejer som alternativ til din nuværende leverandør, gå ind i din Adwords-konto og gennemgå den rent kvalitativt og melde tilbage med en rapport over godt og skidt i den nuværende kampagne. Og så kan du foretage din vurdering derudfra - er der noget at komme efter ift at skifte leverandør, eller er det småting.
Jeg har lige kørt et tilbud med gratis gennemgang af Adwords-kampagner, og der har virkelig været mange ting, der skulle rettes op på i de kampagner, jeg har kigget på. Så din overvejelse er helt sikkert relevant.
Mange hilsner
Thomas