Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anmeldelse til forbrugerombudsmanden?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 409
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Goddag

Jeg får pt. regninger fra en dansk udbyder af domæner som binder en til et abonnement uden at man aktivt selv har valgt til at man vil være i en automatisk fornyelse og abonnementsordning. Efter min bedste overbevisning er det ulovligt!

Jeg mener at huske at loven i Danmark er sådan at man ikke kan tillade sig at have tilmeldt folk noget som helst — ikke en gang nyhedsbreve — uden at de aktivt selv har tilmeldt sig det.

Jeg kan se på nettet og på Trustpilot at jeg ikke er den eneste der har haft problemer med den her udbyder. Folk er så freaking trætte af dem og de får en enormt lav score. Og ud fra hvad jeg kan vurdere af andres kommentarer og deres følelse af også at være bondefanget,  vil verden og nettet være et bedre sted uden dem, og det som én af de andre på Trustpilot kalder for deres 'Mafia metoder.'

Spørgsmålet er; 

1) Har jeg ret?

2) Hvad skal der til for at melde en 'moralsk forkert' forretningsmodel og hvor skal man melde det til?

Jeg ved godt det er drastisk at gribe til den slags ting og man skal også huske at man ikke selv er fejlfri, men eftersom jeg langtfra er den eneste, var det måske på tide at nogen gjorde noget? Eller er det for meget pegen fingre af andres fejl og jantelov?

// Brokop

http://brokop.com/

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer meget an på hvilke vilkår du har indgået din aftale om leje af domænenavne på.

Hvad står der på hjemmesiden og i deres salgsbetingelser?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du siger du bliver bunde til et abonnement til et domain og her under jeg mig lidt, hvad det er for et. For normalt når jeg sælger domain til min kunder har jeg ikke nåde abonnement, alt er inkl i prise pr år..

Jeg ved dog der er udbyder der tager ekstra pengene for dns service. som du tit ikke kan komme uden om. ved udenlandske dominans

så er du ikke sød og fortælle have det er du bliver kræve ekstra for ?

/Kim

Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 409
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten

Tak for dit svar og beklager mit sene svar.

Karsten Hansen:

Hvad står der på hjemmesiden og i deres salgsbetingelser?

Han skriver i sit svar til min fortørnede mail følgende:
"Du er blevet gjort opmærksom på det da du bestilte domænet. Derudover fremgår det også af vores handelsbetingelser."
Og her er det min gamle 'rygrads' viden siger mig at det ikke kan stå alene. Ligesom med 'nyhedsbreve' — at man ikke bare som default kan sætte tick i tickboxen til nyhedsbrev i DK, men brugeren skal aktivt selv vælge til om han vil modtage nyhedsbrevet. Sådan må det også være med abonementsordninger / fornyelser.
Sådan er det i hvert fald alle de andre steder jeg har domæner; Unoeuro, One.com, Speednames etc. 
De sender en mail når mit domæne er ved at udløbe. Og hvis jeg så ikke skal bruge det mere, siver det bare lige så stille ud og så hører jeg aldrig fra dem igen.
Hos de andre; dem jeg og et dusin andre virkelig er trætte af og vrede på, så tillader de sig som default bare at forny domæne-opkrævningen år efter år uden at man aktivt har valgt det til. Jeg kan ikke forestille mig det kan være lovligt — det er i hvert fald stærkt uetisk og står i skarp kontrast til andre udbydere på området.

http://brokop.com/

Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 409
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

Tak for dit svar.

Sommerfyr:
Du siger du bliver bunde til et abonnement til et domain og her under jeg mig lidt, hvad det er for et. For normalt når jeg sælger domain til min kunder har jeg ikke nåde abonnement, alt er inkl i prise pr år.

Her er et uddrag fra fakturaen:

beskrivelse á pris (DKK) antal pris (DKK)
1 Køb af domænet/service til domæne: Fornyelse af nanomedia.pro

Så; det jeg bliver krævet 'ekstra' for er en automatisk opkrævning af en fornyelse jeg ikke har bedt om at få.

// Brokop

ps. Jeg er indforstået med det ikke er god tone at nævne navne i officielle tråde, men hvis i gerne vil vide hvem det er for at få et dybere indblik i sagen, er i meget velkomne til at sende en PM og så svarer jeg der.

http://brokop.com/

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Et domænenavn er et produkt du får stillet til rådighed mod betaling, eller med andre ord et produkt du lejer. At det er en fortløbende aftale, der ikke automatisk stopper ved manglende betaling er der intet uetisk eller ulovligt i. Det er almindelig praksis hos mange for både webhoteller, domænenavne og så mange andre produkter.

Så hvis det fremgår ved bestilling og i sælgers handelsbetingelser er der ikke noget at komme efter.

Den eneste du kan bebrejde er dig selv, da du har forholdt dig passivt i forhold til en indgået aftale.Smile

Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 409
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten

Tak for dit svar. 

Det eneste sted jeg har oplevet at fornyelsen sker automatisk uden mit samtykke er det her sted. Alle andre steder lader de det udløbe medmindre jeg aktivt beder om at få det fornyet.

Jeg har bare været heldig med alle de andre steder jeg har været, kan jeg så regne ud.

// Brokop

http://brokop.com/

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Igen

Med hensyn til Nyhedsbrev er det helt klar fra ombudsmand at man ikke må sætte nyhedsbrev på som standart, men nåde bruger aktiv skal sig ja tak til..

Men hensyn til Domain, kan jeg godt følge dig men der er desværre ikke nåde forkert i dette. da du jo lejer et produkt og hvis du ikke ønsker dette skal du aktiv takke nej tak. og det er der desværre ikke nåde at klage over.. da de har deres fulde ret til dette.

Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 409
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

Tak for dit svar. Det lyder helt vildt, at en gratis service som et nyhedsbrev, skal man aktivt sige 'ja' eller 'nej' til. Men en service man skal betale for, kan de bare tilmelde én uden at man samtykker.

At man binder folk på den måde, uden at gøre tydeligt opmærksom på det, er i min optik drøn-uetisk og vel også derfor at de andre steder jeg har haft med at gøre — ikke gør det.

Anyway. Tak for at i tog jer tid til at kigge på det.

// Brokop

http://brokop.com/

Tilmeldt 31. Dec 13
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har viel egentligt trykke "acceptér" på handelsbetingelserne?

Sådan som du fremstiller sagen lyder det som et firma du intet har haft med at gøre.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)