Det er ikke nødvendigt, men det er en måde at få besøgende til din webshop. Hvis du sælger nok igennem venner, facebook, twitter, instagram og andre kommunikationsmidler, er det jo fint. Vil du prøve noget andet og danne et mersalg, så kan man arbejde med optimering på specifikke keywords i google. Sælger du eksempelvis et meget unikt produkt (sorte kopholdere med pink dinosaurer på) kan det være en god idé oveni, da du, hvis du optimerer ganske lidt, kommer op som den første på google, når en person forsøger at finde din side ved at google det de kan huske det handler om.
Eksempelvis er det sjældent at jeg kan huske et firmanavn, men jeg kan tit deres slogan eller navnene på nogle produkter. Er hjemmesiden så helt død i forhold til produktbeskrivelser og er alt så meget imod google som det er muligt, så finder jeg dig nok ikke.
Dertil skal det dog siges at det er op af bakke at sigte efter en 1. plads på søgningen "sko", men at "lyserøde sko med sølvgevind" (hvis der rent faktisk er mennesker der søger på det - "brug adwords søgeordsværktøj") er rimelig let at ranke godt på. Har du penge på lommen, kan du desuden betale dig fra det mest basale for små penge og få hele pakken for nogle højere beløber. Evt. kan det anbefales at læse lidt i bøger som "SEOLEX" ganske gratis og lære lidt og arbejde med det du kan.
God dag. :)