Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler vedr. firmalån med afdrag over lønnen.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Odense C.
Tilmeldt 22. Apr 14
Indlæg ialt: 5
Fra  AMT Byg og Projektering Likan Building Informatics Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har et spørgsmål vedr. firmalån. Vi bruger lønsystemet danløn og der kan man under saldofradrag oprette et firmalån.

Vi har nemlig nogle ansatte der godt kunne tænke sig noget værktøj privat, og hvor vi skulle lægge ud. Her faldt jeg over denne funktion, hvor de kan afdrage beløbet over deres løn.

Så mit spørgsmål lyder, om der er nogle regler jeg især skal tage hensyn til, vedr. renter, skat, indberetning mm.? må man bare oprette det og f.eks. skrive 0 i rente?

 

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Mathias Milling

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Medarbejderen skal betale en rente, tæt på "markedsrenten", hvad den så end må være. Mon ikke 0,5% pr. måned vil være ok. Hvis du giver medarbejderen et rentefrit lån, skal han/hun i princippet beskattes af det "tjente" rentebeløb, så for alle tilfældes skyld er en "markedsrente" nok det bedste.

Det er vigtigt at have en låneaftale, hvoraf det også fremgår, hvad der skal ske ved evt. aftrædelse, uanset årsag, f.eks. at medarbejderen skal betale resten af lånet - eller, hvis værktøjet er relevant for virksomheden, en-eller-anden form for mulighed for salg til firmaet. Det er selvfølgelig også en mulighed, at lånet fortsætter efter ansættelsens eventuelle ophør, men det kan hurtigt blive noget rod.

Fra Odense C.
Tilmeldt 22. Apr 14
Indlæg ialt: 5
Fra  AMT Byg og Projektering Likan Building Informatics Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, man tak for informationen/svaret. Det var lige det jeg skulle bruge :)

 

 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)