Hej Aminoer Jeg har et spørgsmål vedr. firmalån. Vi bruger lønsystemet danløn og der kan man under saldofradrag oprette et firmalån. Vi har nemlig nogle ansatte der godt kunne tænke sig noget værktøj privat, og hvor vi skulle lægge ud. Her faldt jeg over denne funktion, hvor de kan afdrage beløbet over deres løn. Så mit spørgsmål lyder, om der er nogle regler jeg især skal tage hensyn til, vedr. renter, skat, indberetning mm.? må man bare oprette det og f.eks. skrive 0 i rente?
På forhånd tak for hjælpen. Mvh. Mathias Milling |
Medarbejderen skal betale en rente, tæt på "markedsrenten", hvad den så end må være. Mon ikke 0,5% pr. måned vil være ok. Hvis du giver medarbejderen et rentefrit lån, skal han/hun i princippet beskattes af det "tjente" rentebeløb, så for alle tilfældes skyld er en "markedsrente" nok det bedste.
Det er vigtigt at have en låneaftale, hvoraf det også fremgår, hvad der skal ske ved evt. aftrædelse, uanset årsag, f.eks. at medarbejderen skal betale resten af lånet - eller, hvis værktøjet er relevant for virksomheden, en-eller-anden form for mulighed for salg til firmaet. Det er selvfølgelig også en mulighed, at lånet fortsætter efter ansættelsens eventuelle ophør, men det kan hurtigt blive noget rod.