Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overskud til Holdingselskab og udbytte herfra

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit Holdingselskab får dd. d. 29/5 tilført et overskud fra dets driftsselskab, som har afsluttet dets årsregnskab, årsrapport og generalforsamling for 2014. Det overførte  beløb vedrører driftselskabets overskud for regnskabsåret 2014.

Det kan godt være at spørgsmålene nedenfor er lidt dumme.

Er det korrekt forstået, at det beløb der tilføres Holdingselskabet skal bogføres under regnskabsåret 2014, selvom pengene først går ind d. 29/5 ?

Er det korrekt forstået, at når Holdingselskabet skal udlodde udbytte til mig, så skal Holdingselskabet indeholde udbytteskatten af beløbet, som så skal betales til SKAT?

/anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Nielsen:

1

Mit Holdingselskab får dd. d. 29/5 tilført et overskud fra dets driftsselskab, som har afsluttet dets årsregnskab, årsrapport og generalforsamling for 2014. Det overførte  beløb vedrører driftselskabets overskud for regnskabsåret 2014.

Det kan godt være at spørgsmålene nedenfor er lidt dumme.

Er det korrekt forstået, at det beløb der tilføres Holdingselskabet skal bogføres under regnskabsåret 2014, selvom pengene først går ind d. 29/5 ?

2

Er det korrekt forstået, at når Holdingselskabet skal udlodde udbytte til mig, så skal Holdingselskabet indeholde udbytteskatten af beløbet, som så skal betales til SKAT?

Tror ikke jeg er helt med - men har givet numre - vent gerne og se om andre forstod dig bedre:

1

Hvis du har drift og holding i sambeskatning, og regnskabsår 31/12 - så går drifts resultat op i holding den 31/12 og ikke en meget senere dag - det vil være del af 31/12 regnskabet.

Når du skriver pengene går ind i holding 29/5 - så lyder det som om der er givet udbytte fra drift til holding - besluttet på generalforsamling (og så ved jeg ikke hvordan med indberetning af skattefrit udbytte til holding det må andre svare på) og så er selve bank transaktionen per den dag bare

2

Ja hvis holding på generalforsamling udlodder udbytte til dig, så skal holding indberette til skat og indeholde udbytte skat.

---------------

Som tilføjelse, så er det jo "billigere" skattemæssigt generelt, at hæve løn end udbytte, så længe man ikke er i topskat, men der kan jo være flere ejere eller andet - eller du kan være i topskat, og så er udbyttet fin løsning - her tanker om udbytte eller løn:  http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

@John

Tak for dit svar John.

Jeg har ikke sambeskatning.

Erhvervs- og selskabsstyrelsen har netop oplyst mig, at det beløb Holding får fra Drift d. 29/5 2015 vedrører regnskabsåret 2015 - således at jeg først kan udbetale dem som udbytte efter generalforsamlingen i 2016 vedr. regnskabsåret 2015.

Jeg betaler allerede betaler topskat af min almindelige lønmodtagerindkomst, hvorfor min plan er, at udbetale op til den lave udbytteskat fra Holding til mig selv.

Såvidt jeg ved er skattesatsen 29% indtil udbytter på DKK 43000, hvorfor jeg ialt (som jeg forstår det) kommer til at betale 46,395% skat af overskuddet af virksomheden. 

Altså selskabsskat 24,5% og Udbytteskat 29% Så regnestykket 100 x (1-((1-0,245)(1-0,29))) = 46,395%

Så altså billigere end topskattens 57% eller hvad den nu er.

For udbytter over DKK 43000 har jeg forstået det sådan, at beskatningen er 42%, hvorved den samlede skat er 100 x (1-((1-0,245)(1-0,42))) = 56,21%

Vistnok stadig billigere end Topskat.

Den dårlige nyhed du kan give mig John er hvis jeg har misforstået skattesatserne (hvilket ikke er usandsynligt!).

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener, jeg har sambeskatning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har ingen anelse om det beløb holding fik fra drift langt inde i 2015. Hvis det ikke er udbytte fra 2014 som er vedtaget i drift, så kan jeg ikke svare andet, end at så lyder skats svar korrekt

Du regner helt korrekt. Når du har topskat vil udbytte op til lave grænse være en fordel - først selskabsskat og så udbytte skat svarer ret godt til bundskat med am bidrag - bør fremgå af det link du fik med første svar

Med hensyn til penge fra datter som så måske ikke er udbytte der føres op og måske heller ikke resultat - og udbytte indbyrdes osv, så synes jeg du skulle bruge en revisor lidt trods alt - 

god vind anyway  John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Jeg går ud fra det er et nystiftet driftsselskab og nystiftet holdingselskab. Lad os sige at dit driftsselskab for regnskabsåret 2014 har lavet et overskud på 300.000 som du på driftsselskabets generalforsamling har vedtaget at udlodde op til dit holdingselskab. 

På holdingselskabets generalforsamling vil du derfor gerne have udbytte ud til dig selv privat (op til progressionsgrænsen som er 49.900 og dobbelt så meget for gifte par). Det kan du godt, før i tiden har jeg set konstruktioner hvor man har afsat udbyttet som tilgodehavende i holdingselskabets således man kan overføre udbyttets størrelse fra de bundne reserver på egenkapitalen over til de fri reserver (som man så kan udlodde af). Denne metode er dog ikke helt god så du skal gøre dette istedet:

Efter regnskaberne er indsendt til SKAT og Erhvervsstyrelsen (hvor du har afsat udbytte i drift men ikke i holdingselskab) kan du lave en ekstraordinær udlodning fra dit holdingselskab således du stadig får aktieudbytte her i 2015 (og dermed lempeligere beskatning). Hvis du gør det lige nu skal du ikke engang udarbejde en mellembalance til brug herfor og så slipper du også billigere i revisorregning hvis du har sådan en tilknyttet :)

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

@Revisoreleven,

Tak for dit svar.

Jeg nåede frem til, at der skal en ekstraordinær generalforsamling til for at få udbytte ud i 2015 - en ekstraordinær udlodning.

Læste så også, at der skal gå 6 måneder fra den ordinære generalforsamling førend sådan en ekstraordinær generalforsamling, og udlodning, kan finde sted. Det må jeg lige undersøge noget nærmere.

I den forbindelse skal der laves en ekstraordinær balance, men det synes jeg ikke bør være vanskeligt.

Som jeg forstår dit svar, kan man lave en ekstraordinær generalforsamling, og dermed udlodning, i et ruf nu og her.

Også tak for progressionsgrænsen for 2015.

Fandt i øvrigt også denne pdf-hjemmeside: http://www.bdo.dk/media/467623/indregning-af-udbytter.pdf som også delvist besvarer mit spørgsmål.

/anders

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen grund til at vente da du så kommer i en situation hvor der skal udarbejdes mellembalance. Der er intet krav om 6 måneder, så lav du blot den ekstraordinære udlodning nu. Argumentet for at der er frie reserver vil i denne situation være at der er udloddet udbytte fra datterselskab efter regnskabsårets udløb. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisoreleven:
Argumentet for at der er frie reserver vil i denne situation være at der er udloddet udbytte fra datterselskab efter regnskabsårets udløb. 
fremgår det af tråden -om der skal være GF i datterselskab der vedtager denne udlodning efter regnskabsåret, som jeg - formoder - der skal være?

Skal datters udlodning af udbytte indberettes på nogen måde, eller er det bare lige til at overføre pengene

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ville blot være på den ordinære generalforsamling i datter, at det bliver vedtaget at udlodde udbytte.

Udbyttet i datter er helt ordinært udbytte til holdingselskab som skal indberettes til SKAT

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)