Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække gavekort fra til brug i fokusgrupper

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Ballerup
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 175
Fra  Survee ApS Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

I forbindelse med arbejde for en kunde, skal jeg indsamle en række deltagere til fokusgrupper og tilsvarende. Som tak for deres tid vil jeg gerne give dem et gavekort (f.eks. Supergavekortet). Værdien er i omegnen af 100-300,- 

Hvordan efterlader det mig i forhold til fradrag og indberetning? 

På forhånd tak :-)

Hilsen Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber andre byder bedre ind - men enten skal modtager jo beskattes af værdien (du skal så indberette) - eller hvis det ses som gave / reklamegave - hvad jeg ville tro - så er der kun kvart fradrag for udgiften og 0 momsfradrag

lad endeligt andre byde ind

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

men enten skal modtager jo beskattes af værdien (du skal så indberette) - eller hvis det ses som gave / reklamegave - hvad jeg ville tro - så er der kun kvart fradrag for udgiften 

Umiddelbart tænker jeg det skal indberettes som løn. Der er tale om fokusdeltager får noget af værdi (gavekortet) mod til gengæld at levere en arbejdsydelse i form af deltagelsen. Hvis man læser juridisk vejledning afsnit 6.1.1, hvor det nederst bemærkes, at det ikke gavebeskattes hvis det anses som supplement til løn.

 

Men hvis man vil have gavekortet til at ændre karakter til en gave, skulle man måske ændre i betingelserne for deltagelsen i fokusgruppen, så i stedet for at man bliver lovet et gavekort for deltagelsen (og det måske anses som supplement til løn) skulle man måske i stedet lokke deltagerne med at de deltager i lodtrækningen om nogle gavekort, i så fald vil det mere ligne en gave da der ikke er aftalt noget "arbejdsvederlag" for den "arbejdsydelse" som leveres.

 

NB: som John også påpeger, så er fradragsværdien af en gave ikke det samme som løn.

Cookie - John Hannover:

0 momsfradrag

Helt enig med John, så længe gavekortet er et substitut for et betalingsmiddel er der ikke moms indblandet. 

Fra Ballerup
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 175
Fra  Survee ApS Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John og Jesper,

Tak for jeres svar. Det giver god mening som i sætter det op.

Hvis jeg skal indberette det, betyder det så at de alle skal oprettes i DanLøn og hele molevitten, eller kan man gøre det direkte via Skat? jeg mindes aldrig selv at have fået en decideret lønseddel for min deltagelse, de gange jeg selv har prøve det.

Af ren nysgerrighed, så forstår jeg til gengæld ikke at Eovendo (der tilbyder betaling for at se reklamer) kan slippe afsted med denne passage i deres betingelser - det er vel nogenlunde samme problemstilling som min?

10. Skat

10.1. Beløb, du har tjent via Tjenesten, skal opgives på din selvangivelse til SKAT.

10.2. Enhver oplysning eller anmeldelse af indtægt opnået gennem Tjenesten til SKAT er dit ansvar, og Eovendo er uden ansvar for dette.

10.3. Eovendo vil give oplysninger til skattemyndighederne, såfremt Eovendo er forpligtet til sådan udlevering. Eovendo vil i sådanne situationer fuldt ud samarbejde med skattemyndighederne. 

Hilsen Jesper :)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Lindhardt:

Hej John og Jesper,

Tak for jeres svar. Det giver god mening som i sætter det op.

Hvis jeg skal indberette det, betyder det så at de alle skal oprettes i DanLøn og hele molevitten, eller kan man gøre det direkte via Skat? jeg mindes aldrig selv at have fået en decideret lønseddel for min deltagelse, de gange jeg selv har prøve det.

Både og... Umiddelbart, hvis der er tale om løn, skal det indberettes til Skat jf. skattekontrolloven, hvilket kan gøres enten via lønbureau (eks. Danløn) eller direkte i skat´s e-indkomst modul.

Nu ved jeg ikke hvad omfanget af indberetningerne er, men problemet med indberetning via lønbureau er at alle modtagere særskilt skal oprettes som medarbejdere og det tager en del tid. Jeg mener (er ikke sikker) at man via skat´s e-indkomst kan indsende oplysningerne i en excel/csv fil, hvilket umiddelbart synes at være noget nemmere.

 

Men det rent praktiske er ikke min stærke side, så måske der kommer et indspark fra en anden som kan løse dette på en nem måde.

Jesper Lindhardt:

Af ren nysgerrighed, så forstår jeg til gengæld ikke at Eovendo (der tilbyder betaling for at se reklamer) kan slippe afsted med denne passage i deres betingelser - det er vel nogenlunde samme problemstilling som min?

10. Skat

10.1. Beløb, du har tjent via Tjenesten, skal opgives på din selvangivelse til SKAT.

10.2. Enhver oplysning eller anmeldelse af indtægt opnået gennem Tjenesten til SKAT er dit ansvar, og Eovendo er uden ansvar for dette.

10.3. Eovendo vil give oplysninger til skattemyndighederne, såfremt Eovendo er forpligtet til sådan udlevering. Eovendo vil i sådanne situationer fuldt ud samarbejde med skattemyndighederne. 

Ja det forekommer betænkeligt, at de kan slippe afsted med den formulering. For jeg kan da have min tvivl om alle "husker" at indberette deres indtjening til skat selv! 

Men jeg kan se de revideres af PWC, og de giver en blank påtegning. Så jeg formoder da de har taget stilling til om Eovendo overholder skattekontrolloven, ellers ville de jo umiddelbart skulle give en supplerende oplysning på det forhold.

Fra Ballerup
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 175
Fra  Survee ApS Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar igen Jesper :-)

Jeg gjorde noget helt uventet og nyt - ringede til Skat! De oplyste, at de ting vi snakker om her, kun gælder i et eksisterende ansættelsesforhold. Altså, hvis jeg giver en medarbejder et gavekort, så skal det påføres som del af lønnen.

MEN, hvis jeg giver et gavekort i forbindelse med en undersøgelse eller noget tilsvarende, hvor der ikke er tale om et ansættelsesforhold, så er det op til modtager at indberette som B-indkomst. Der er ikke nogen beløbsgrænse, så snitfladen går i forhold til, hvornår man må betragte det som et ansættelsesforhold. Det må være samme tilgang som Eovondo har brugt.

Tak for hjælpen :)

Jesper

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Lindhardt:

Tak for svar igen Jesper :-)

Jeg gjorde noget helt uventet og nyt - ringede til Skat! De oplyste, at de ting vi snakker om her, kun gælder i et eksisterende ansættelsesforhold. Altså, hvis jeg giver en medarbejder et gavekort, så skal det påføres som del af lønnen.

MEN, hvis jeg giver et gavekort i forbindelse med en undersøgelse eller noget tilsvarende, hvor der ikke er tale om et ansættelsesforhold, så er det op til modtager at indberette som B-indkomst. Der er ikke nogen beløbsgrænse, så snitfladen går i forhold til, hvornår man må betragte det som et ansættelsesforhold. Det må være samme tilgang som Eovondo har brugt.

Tak for hjælpen :)

Jesper

Godt de kunne præcisere reglerne, jeg var hidtil af den opfattelse man havde indberetningspligt! Men i og med det er skat der har kontrolmyndigheden, så er det også det bedste sted, at få klarlagt man ikke overtræder reglerne.

 

Og det er givetvis det samme Eovondo gør, det ligger i hvert fald fint i tråd med formuleringen i de betingelser du linker til tidligere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Lindhardt:
De oplyste, at de ting vi snakker om her, kun gælder i et eksisterende ansættelsesforhold. Altså, hvis jeg giver en medarbejder et gavekort, så skal det påføres som del af lønnen

Udgangspunktet er at der er indberetningspligt for honorar, provision og andet vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelse efter skattekontrolloven. Det uanset om personen er i ansættelsesforhold eller ej. SKAT har dog i flere bindende svar givet udtryk for at eksempelvis gavekort, der gives som "tak for hjælpen" i det omfang det ikke står mål med arbejdsindsatse, ikke anses for at være vederlag.

Med andre ord det har ingen betydning om der er tale om et ansættelsesforhold eller ej. Korrekt der er ingen beløbsgrænse - men det skal ses i forhold til det udførte arbejde. 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Nyttig viden, at skat godkender så små beløb ikke skal indberettes - og at man ellers skal regne med, at alt - da bestemt også uden for egentligt ansættelsesforhold SKAL indberettes - det er jo typisk alle honorar. Det viser hvor farligt - og i dette tilfælde samtidigt nyttigt, det er at ringe til skat.

Hvis IKKE det er honorar og ikke indberettes  ER det så noget man kan bogføre med fuldt fradrag som honorar (næppe va?) - ELLER vil det være at se som gave og så er der kvart fradrag for udgiften og 0 fradrag for momsen for gavekort mellem 100 og 300 kroner - som I første svar ?? og ? Smile

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)