Hej. Jeg står i den situation, at jeg er forvirret omkring arbejdsforsikring og ansvarsforsikring. Inden længe starter min virksomhed som er indenfor rengøringsbranchen/servicebranchen. Jeg har snakket med diverse forsikringsselskaber omkring forsikringer til kommende ansatte - det render desværre bare op i store beløb. Så mit spørgsmål lyder på, om nogen af jer derude har forstand på hvilke forsikringer jeg skal/burde få tegnet til mig og de ansatte - der er 3 udover mig. Da de ikke kommer til at arbejde mere end 10 timer hver måned, burde man så bruge dem som freelancer eller er der store ulemper ved det? Håber at nogen kan hjælpe. M.v.h Rasmus |
Hejsan
Det er også svært at blive klog på - men du skal have din forsikring på plads!
Du skal vide at forsikringssummen bør afregnes i årsværk, dvs at hvis du har 3 personer der arbejder 10 timer om måneden er det 30 timer om måneden dvs ca. 0.20 årsværk eller noget i den retning. Hvis du selv arbejder fuld tid bliver det til 1.2 person så at sige. Har du gjort det tydeligt for forsikringsselskabet?
Så skelnes der mellem den lovpligtige arbejdsskadeforsikring som du skal have for ansatte - som dækker hvis en af dem falder. Du det er en god ide at gøre det for dig også, og samlet for jer 4 burde det ikke være mere end et par tusinde eller 3 om året.
Så er der ansvarsforsikringen. Og med et arbejde i udfører skal i dælme også have den på plads hvis der er noget der går i stykker. Man kan sige at hvis de arbejder som selvstændige for dig, bør de også have den forsikring fordi ellers kan den private økonomi gå i stykker. Jeg kender ikke satserne her for den branche men husk det med at det bør måles i årsværk. Du har ikke 3 ansatte på fuld tid.
Jeg har forsikring ved Topdanmark gennem Danske Bank.
Hvor skal du i øvrigt drive forretning? - og hvad koster i? - nogen hjemmeside? - jeg har lige fyret min rengøring i KBH fordi den ikke var god nok. :) Det er en hård branche du er gået ind i. Jeg smider link nederst. Det er almindelige kontorlokaler uden kostbart udstyr.
Jeg tænker hvis i gør rent nogle steder hvor det i kan ødelægge ikke koster meget - fx. ikke er følsomme maskiner - eller hvor der fx. er servere mm. placeret - kan det jo være en del af aftalegrundlaget med forsikringsselskabet. De skal have sikkerhed for deres investering. Du skal huske at gøre opmærksom på at i ikke skal have sundhedsforsikring, produktforsikring mm. Altså prøv at sige til dem at de skal barbere deres tilbud ned til det mindst mulige. Hvis i gør rent i sådan et kontormiljø som ikke er for konger må det have indflydelse på forsikringen. Når i er så lille en virksomhed så må det være begrænset hvor mange steder i kommer. Måske kan det bruges som en del af aftalen.
Venlig hilsen
Søren Kramer