Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Få støtte fra en fond til min idé?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 10. Mar 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Som så mange andre går jeg også rundt med en idé. Kort sagt går min idé ud på at få flere forbrugere tilbage til de fysiske butikker, og forhåbentlig vil idéen hjælpe med at skabe større omsætning for de fysiske butikker. Statistikkerne peger desværre på, at de danske butikker lider mere og mere under den voksende onlinehandel, hvilket tvinger mange til at lukke.

Jeg vil derfor gerne høre, om der er nogen der ved om der er fonde der støtter iværksættere som arbejder på idéer der kan styrke den danske detailhandel? Målgruppen for idéen er primært orienteret omkring forbrugsvare med undtagelse af fødevarer - dvs. at min idé vil kunne hjælpe butikker der handler med tøj, sko, parfume, isenkram osv. osv. og derfor ikke butikker der handler med madvarer.

Er der specifikke fonde der støtter denne slags initiativer? 

På forhånd tak!

Tilmeldt 18. Apr 15
Indlæg ialt: 73
Fra  TrueKasual Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej


Tænker du skulle prøve at snakke med dit lokale væksthus omkring dit idé, da der er forskellige fonde alt efter hvilken kommune/region du er i. For det lyder da til din idé kunne skabe både jobs og gør en del for samfundet, så tænker at det er noget de fleste kommuner/regioner godt kunne tænke sig at støtte, men det afhænger stadig meget af hvad de forskellige kommuner/regioner priotere ;) 

Ellers prøv at tjekke den her hjemmeside ud: http://duf.dk/tilskud-og-stoette/tilskud-fra-fonde/danske-fonde/ - Der er nogle af de større fonder, som du kunne prøve at tjekke ud og se om det var noget.


Vil ihvertfald ønske dig held og lykke med dit projekt, for det lyder utroligt spændene og gavnligt for danmark :)


MVH

Steffan

Tilmeldt 10. Mar 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffan,

Mange tak for dit svar og positive feedback! 

Da jeg er bosat i København må det vel være til at finde flere væksthuse(?), men min umiddelbare tanke var at DanskErhverv muligvis kunne være interesseret i at investere midler i idéen.

Jeg kan umiddelbart ikke lige placere min idé under nogle af de fonde som du sendte et link til, men tak for det alligevel :)

Tak for lykønskningen - det eneste jeg mangler er sådan set støtte eller en investering før idéen kan blive realiseret, så jeg håber på det bedste!

Mvh.

Christian

 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan måske også tage fat i lokale handelsstandsforeninger. De har som regel kapital til forskellige projekter.

Men hvorfor er det at du søger støtte? Er det et non-profit projekt? Hvis du starter en virksomhed, hvor dit "produkt" er en slags konsulentydelse, en service eller noget lign. så er det jo ikke noget man normalt søger støtte til. Du fakturerer da bare kunderne for dit arbejde/produkt/service.

Hvad skal du bruge kapital til?

Min erfaring er, at det at søge støtte er tidskrævende, der skal ofte mange møder, ansøgninger etc. til, og beslutningsprocessen kan være lang og besværlig, hvis man ikke har erfaring med det. Tiden er bedre brugt på at arbejde med projektet, salg og kunder.

Mvh Carsten

Tilmeldt 10. Mar 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Carsten,

Mange tak for dit svar. Handelsstandsforeninger er absolut noget jeg vil kigge nærmere på.

Projektet er ikke non-profit, nej. Men i og med at projektet sigter efter at forbedre fysiske butikkers omsætning, og sigter efter at få flere forbrugere tilbage til butikkerne, så var min overvejelse om idéen kunne få støtte fra branchen selv(?) eller fonde/organisationer med samme interesse(DanskErhverv?).

Uden at gå for meget i detaljer, så er det jeg skal bruge kapital til; udvikling af et stykke software, som dog allerede eksisterer, men som en udvikler skal skræddersy til mit specifikke formål. Med andre ord kan man vel sige, at idéen er en nytænkning/videreudvikling af allerede eksisterende software. Det lyder måske lidt kryptisk når alle detaljer ikke kommer på bordet, men formålet er at give butikkerne fuld råderet over softwaren for at være i bedre forbindelse med deres kunder. Derfor skal produktet/softwaren være gratis for både butikkerne og forbrugerne, men hvis et salg sker gennem mig, så fratrækkes der en minimal procentsats af salget(1%>). Desuden vil idéen også tilbyde butikker udvidet reklamemuligheder.

Jeg har absolut ingen erfarring inden for det med at søge støtte, men din erfaring om processen vil jeg tage in mente.

Projektet kan i sit nuværende stadie ikke komme længere uden kapital, da idéen allerede er blevet vendt, drejet og analyseret fra næsten alle leder og kanter over en længere periode - og stadig bliver det. Fysiske butikkers kunder eksisterer jo som sådan allerede, men statistikken peger desværre på at flere og flere af dem tyr til nethandel, og derfor lægger forbrugerne pengene online i stedet for i butikken.

Når du snakker om "at arbejde med salg og kunder" går jeg ud fra at du mener at 'sælge' idéen til butikkerne?

Igen tak for dit input.

Mvh.

Christian

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Wulff88:
Fysiske butikkers kunder eksisterer jo som sådan allerede, men statistikken peger desværre på at flere og flere af dem tyr til nethandel, og derfor lægger forbrugerne pengene online i stedet for i butikken.

Ja, det er også min personlige erfaring. Jeg synes ikke butikkerne giver mig nok grund til at komme ind i butikkerne. Jeg har været i en fysisk butik 2 gange de sidste 2 måneder, jeg køber efterhånden alt online, også dagligvarer - ja, jeg har endda lige købt/bestilt en ny bil online.

Det er også derfor dit projekt virker interessant, for jeg ved ikke hvad der skal til at vende udviklingen (et eller andet sted er jeg nok ikke interesseret i at vende udviklingen, hellere skabe vækst både online og offline).

Wulff88:
Når du snakker om "at arbejde med salg og kunder" går jeg ud fra at du mener at 'sælge' idéen til butikkerne?

Ja, det er min opfattelse at mange iværksættere bruger en masse tid på at skaffe kapital, istedet for bare at få lavet produktet og få det ud. Jeg brugte selv engang ca. et halvt år på at rejse kapital, og set i bakspejlet skulle jeg bare have brugt det halve år på at udvikle produktet. 

Mvh Carsten

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

PS: Søgte engang kapital ved en fond, og administratoren sagde at jeg havde gode chancer for at få penge. Men jeg skulle forvente en sagsbehandling på ca. 2 år da EU var blandet ind i det Surprise

Tilmeldt 10. Mar 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må indrømme at jeg heller ikke selv er en mønster-butiks-forbruger - mest af alt fordi butikkerne ikke kan konkurrere på prisen.

Carsten Jacobsen:
Ja, det er min opfattelse at mange iværksættere bruger en masse tid på at skaffe kapital, istedet for bare at få lavet produktet og få det ud. Jeg brugte selv engang ca. et halvt år på at rejse kapital, og set i bakspejlet skulle jeg bare have brugt det halve år på at udvikle produktet.

Pt. er jeg kun i undersøgelsesfasen omkring hvor mine kapitalmuligheder ligger. I og med at projektet er afhængig af de fysiske butikker (og de afhængig af mig), så var min tanke, som tidligere nævnt, at detailorganisationer evt. kunne se potentiale i idéen, og derfor støtte den økonomisk.

Jeg er ret ny på området, men mit problem er, at jeg ikke "kan få noget ud" før det er lavet. Efter min opfattelse(hvis jeg var en butik) vil det være uprofessionelt, hvis jeg istandsætter et møde med større butikker/kæder uden at kunne fremvise mit projekt på en visuel måde. Dermed er jeg nødt til at skaffe kapital til i det mindste af lave en prototype/beta-version. Eller har du en anden opfattelse?

Lige et andet spørgsmål nu hvor jeg har dig: Efter at have søgt og undersøgt på dvs. relevante områder inden for mit projekt, og prøvet at fastsætte en realistisk ramme for kapitalbehovet. Er 750.000 kr. så en urealistisk størrelse at søge støtte/investering om?

På forhånd tak igen.

Mvh.

Christian

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Wulff88:
Er 750.000 kr. så en urealistisk størrelse at søge støtte/investering om?

Baseret på bare en ide? Ja, det er urealistisk, eller ihvertfald kraftigt op ad bakke.

Søger du støtte hos handelsstandsforeninger, brancheforeninger etc. vil jeg gætte på at du kan få 50-100.000 kr. (jeg kan dog sagtens tage fejl). 

Investorer kræver ofte at du har mindst et proof-of-concept, en beta-udgave, nogle tilkendegivelser fra potentielle kunder etc. Der er langt mellem investorer der er parate til til smide penge efter "bare" en god ide.

Som jeg ser det, har du umiddelbart tre muligheder. Enten sætter du dig selv til tastaturet og udvikler en beta-version, betaler en for at udvikle det eller får en partner med på ideen som kan udvikle det.

Mvh Carsten

Tilmeldt 10. Mar 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Carsten,

Carsten Jacobsen:
Baseret på bare en ide? Ja, det er urealistisk, eller ihvertfald kraftigt op ad bakke.

Investorer kræver ofte at du har mindst et proof-of-concept, en beta-udgave, nogle tilkendegivelser fra potentielle kunder etc. Der er langt mellem investorer der er parate til til smide penge efter "bare" en god ide.

Som jeg ser det, har du umiddelbart tre muligheder. Enten sætter du dig selv til tastaturet og udvikler en beta-version, betaler en for at udvikle det eller får en partner med på ideen som kan udvikle det.

Nu hvor jeg læser mit eget spørgsmål igen, så kan jeg godt forstå dit svar. Det er svært for mig, at beskrive hvor langt idéen faktisk er kommet, og jeg har bl.a. også været i kontakt med flere forskellige butikker med spørgsmål omkring essencen af projektet samt i kontakt med en programmør omkring muliggørelsen af softwaredelen.

Da jeg ikke kan udvikle en dyt selv, ser jeg nok min tid bedst brugt på mulighed 3 - at finde en udvikler.

I hvert fald skal du have tak for dine svar, du har givet mig noget at gå videre med.

God weekend!

Mvh.

Christian

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)