Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføres skyldig selskabsskat / virksomhedsskat (f.eks. i Dinero)?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 06:40
Hvor mange stjerner giver du? :

I forrige uge oprettede jeg et spørgsmål omkring indbetaling af selskabsskat. Her fandt jeg ud af at jeg ikke helt stoler på min revisor, da jeg simpelthen har fået forkert rådgivning.

Derfor har jeg et meget hurtigt spørgsmål.

Ifg. Skat skal jeg med min selvangivelse betale X kr. i overskud. Det forventer jeg at betale til oktober/november, når opkrævningen kommer.

Inden da, kunne jeg godt tænke mig et retvisende billede i mit regnskabsprogram (bruger Dinero) over min økonomi.

Jeg kan se at der er en konto til skyldig selskabsskat, og jeg har derfor et par spørgsmål:

  • Skal skyldig selskabsskat bogføres i regnskabsår 2014 eller 2015?
  • Hvis man laver en manuel postering, så formoder jeg at "skyldig selskabsskat" er den ene konto, men hvad er modkontoen? Der er jo intet overført fra banken endnu

Tak! Jeg lover at finde en god revisor til næste år, fremfor at stå med den her hovedpine selv :-)

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Tilmeldt 5. May 08
Indlæg ialt: 15
Fra  NM GROUP APS Skrevet kl. 07:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har bogført det i 2014 med konto 9400 "Skat af årets resultat" og modkonto 63060 "Skyldig selskabsskat".

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

@Nikke:

Fedt :-) Det giver mening.


Jeg er kun blevet lidt mere nervøs. Min revisor anbefalede at jeg kørte det i 2015...

- Er der andre som ville gøre samme som Nikke?

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du i årets løb betaler dine aconto rater er det en god ide at føre dem i en konto i balancen fx. Blot på skyldig skat. Når så årets skat er beregnet hensættes denne kredit på samme konto med en modkonto i driften (gerne efter finansielle poster) - fortsat i samme regnskabsår.
Skatten afregnes i det efterfølgende år og på dette tidspunkt skal du blot kredit bank og debet skyldig skat, som gerne skulle balancere med det som her betales. Der kan være en lille diff. Pga. Renter, hvis ikke de allerede er afsat ifb. Årets beregning af skat.

Statsautoriseret revisor - København

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

@Cef: Mange tak for svaret. Jeg har dog ikke betalt noget løbende, og har derfor stadigvæk hele beløbet på min konto.

Jeg er simpelthen ikke blevet meget klogere indtil videre. Bogfører jeg i 2014 eller 2015? Og hvilke to konti skal jeg sætte op imod hinanden inde i mit regnskab

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I 2014 posterer du Per 31/12 debet driftskonto (hvis du anvender standard kontoplan bør der være en konto efter finansielle poster). Kredit passiver - skyldig skat.
I 2015 når skatten betales debet skyldig skat og kredit bank.

Statsautoriseret revisor - København

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

@Cef: kæmpe, kæmpe tak herfra!

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)