Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervs import fra USA - Privatperson fejl!

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 10. May 15
Indlæg ialt: 8
Fra  RFIDImplant.eu Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

Jeg skal til at importere varer fra USA, og i den forbindelse hører jeg lidt nogen scenarier som jeg godt kunne tænke mig at stille et par spørgsmål til.

Jeg er en enkeltmandsvirksomhed, er importørregistreret og i direkte kontakt med sælgeren.

Det jeg hører er at andre der importerer fra USA (og andre lande udenfor EU) nogengange oplever at speditøren registrerer importen som en privat forsendelse, og derefter sender en faktura for det hele inkl. momsen. Jeg skal lave en ret stor ordre, og det er min første her i min lille virksomhed uden det helt store start-budget, og vil selvfølgelig gerne undgå at skulle punge ud med et kæmpe moms beløb. nu hvor jeg er moms registreret og importørregistreret.

Så mine spørgsmål, til dem som importerer fra USA og er importørregistreret, er:

1. Hvor ofte har du/I oplevet at jeres forsendelse er blevet registreret som privat import?

2. I tilfælde af at det sker, kan man så kontakte speditøren (Om det er Fedex, DHL eller PostDK) og få dem til at lave det om?

3. Har i nogen tips og tricks til hvordan man kan undgå at det sker? Har noteret mig at man skal skrive CVR nummer og firmanavn, og undgå at skrive sit eget navn. Er der andre? Bør man skrive "VAT No" istedet for CVR? Sådan nogen ting..?

Håber at nogen an svare på disse spørgsmål! :) På forhånd tak!

Vh.

Kenneth

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

Der er altså ikke noget at være bange for, fejlen kan rettes. Mig bekendt er det kun kost Danmark hvor der sker smuttere.  Alle andre kurerfirmaer DHL, FedEx, UPS - osv.  infortolder på en lidt anden måde, så de vil normalt have en kopi af fakturaen fra afsender.   Det eneste du skal kuske er at afsender sætter dit firmanavn på pakken og vedlægger en faktura kopi. 

2) Har speditøren lavet en fejl kan den altså rettes.

3) glem alt om at skrive CVR. nr. osv. for varen er allerede registreret i SKATs  toldsystemet før ankomst (dog ikke post DK).

Det som mange glemmer er at ofte bruger speditøren en forkert varekode, så det bedste du kan gøre er at finde og få bekræftet at den/de  anvendte varekode(r) er  rigtige. Når pakken afgår fra afsender, sender du en mail til speditørens toldafdeling (i Danmark) med oplysninger om track nr. og den varekode der skal anvendes. At bruge en forkert varekode kan blive en rigtigt dyr fornøjelse.

PS: Du bør huske at tegne en transportforsikring, hvis der er tale om store værdier af godset.

Mvh

Ravn   

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Så at det er implants du vil sælge, håber du der opmærksom på at det formodentlig vil kræve lægemiddelstyrelses godkendelse at sælge sådan medical devices.   

Fra Viborg
Tilmeldt 10. May 15
Indlæg ialt: 8
Fra  RFIDImplant.eu Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn,

Tak for dit svar! :) Godt at se at det er muligt at undgå den situation, om det så er på den lette eller lidt mere besværlige måde! :)

Hvem skal man kontakte vedr. de varekoder? Er det dem som SKAT har i deres system, eller er det nogen som speditøren bruger? 

Mht. produktet og om det går ind under Medicinsk Udstyr, har jeg undersøgt sagen, og så vidt jeg kan finde frem til så er definitionen af "medicinsk udstyr" (kort sagt) noget der bliver brugt i forbindelse med behandling eller diagnosticering af sygdomme og en masse andet (paragraf efter paragraf: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=122694

Produktet er som sådan ikke et "implantat" i samme forstand som f.eks. et bryst implantat der skal udføres af en kirurg. Dette er blot et stykke elektronik og en nål. En læge/kirurg må/vil ikke foretage sådan en procedure da det ikke har noget gavnligt formål for menneskets krop at få det foretaget. Men enhver piercer må, og vil i de fleste tilfælde gerne udføre sådan en procedure.

Så, kort sagt: Produktet har intet medicinsk formål. Det er blot en chip og en nål, som enhver kan sælge og købe.

Så den skulle gerne være i vinkel. Men hvis du har nogen gode råd til hvor man kan henvende sig og stille den slags spørgsmål (Sundhedsstyrelsen er oplagt), så vil jeg da meget gerne henvises dertil! :)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

KThomsendk:
Hvem skal man kontakte vedr. de varekoder? Er det dem som SKAT har i deres system, eller er det nogen som speditøren bruger? 

 Det er dit ansvar som importør at der anvendes den rigtige varekode, Normalt findes varekoden i toldtariffen. Det kan være en ret  så vanskeligt at finde den rigtige varekode.  Du kan hos SKAT få lavet en BTO (bindende tarifferingsoplysning) Dvs. at SKAT bekræfter at den varekode du påtænker at anvende er den rigtige. 

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=170970

Mht. Medical devices eller ej, vil jeg forslå at du kontakter lægemiddelstyrelsen (nu sundhedsstyrelsen) da Medical devices er deres ansvarsområde. De vil hurtigt kunne give dig svar.  https://sundhedsstyrelsen.dk/da/medicin/medicinsk-udstyr 

 

Fra Viborg
Tilmeldt 10. May 15
Indlæg ialt: 8
Fra  RFIDImplant.eu Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nemlig været inde i toldtariffen og kigge, og har også fundet frem til de ting jeg mener kunne være relevante. Mht. BTO, er det så noget man kan ringe til dem og få lavet, eller skal man ind på deres kontorer?

Jeg har taget kontakt til sundhedsstyrelsen. :) Vil gerne have tingene på skrift. Men prøver evt. at ringe til dem imorgen også!

Jeg takker meget for din hjælp! Det har været yderst brugbart!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

KThomsendk:
Mht. BTO, er det så noget man kan ringe til dem og få lavet, eller skal man ind på deres kontorer?

 

NU ikke så hjælpeløs, har du overhoved prøvet at Google BTO?  Du skal udfylde en BTO blanket som mailes til SKAT, så vil du modtage et svar med den rigtige varekode.

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=91818&vId=0

Fra Viborg
Tilmeldt 10. May 15
Indlæg ialt: 8
Fra  RFIDImplant.eu Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager! :) Der kom lige så meget brugbar hjælp fra 1 kilde, at fornuften lige forsvandt et kort øjeblik.

Har generelt bare bedre erfaring med at få hjælp fra folk der har rodet med tingene før, fremfor at gå direkte til SKAT.

Jeg googler mig frem! :) Tak!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

KThomsendk:
Har generelt bare bedre erfaring med at få hjælp fra folk der har rodet med tingene før, fremfor at gå direkte til SKAT.

Det kræver vist en uddybning for jeg forstår ikke hvad du mener.  Er det BTO'en du snakker om?  

Fra Viborg
Tilmeldt 10. May 15
Indlæg ialt: 8
Fra  RFIDImplant.eu Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det var ikke i forhold til BTO'en, men bare de gange jeg har haft fat i SKAT.

De gange jeg har haft fat i SKAT, har dem jeg har fået fat i ikke kunne svare på mine spørgsmål. De har været meget usikre på tingene.

Hvis der f.eks. sidder en person som LIGE har været hele møllen igennem, så er de som regel bedre til at forklare hvad det egentlig er der skal gøres.


Jeg kan dog have været uheldig.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)