Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstarts investeringer.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer' :)

Jeg har alt for længe undersøgt, tænkt og mindmappet min idé - og sidder lige nu, og tænker, at min største opstartsblokade er min grundighed. 

Min viden omkring salg, økonomi og internethandel strækker sig til et fornuftigt niveau, men jeg bliver ved med at sidde fast i detaljerne, og kommer derfor ikke videre i processen. 

Selvfølgelig er det fornuftigt, at undersøge en hel del omkring omstændighederne for ens virksomhedsidé, men hvornår er det eventuelt bedst, at vælge et personligt fokus (f.eks. salg, hvis det er ens bedste kompetance), og fordele de resterende elementer til eksperter (revisor, programmør, mv). 

Jeg forestiller mig, at en del iværksættere har siddet i samme "lås", og mit spørgsmål går på, hvilke erfaringer, tanker og råd kan I give i forhold til, at outsorce dele af opstarten?

Er det en god investering, at få eksperterne på fra start, eller skal jeg hellere grave mere information, og gøre det nogenlunde individuelt? 

Og sidst og ikke mindst, er det så realistisk at betale for disse ydelser i en så tidlig fase? 

Hvem af jer har købt sig til hjælp fra start? - og hvordan påvirkede det jeres proces? 

Tilmeldt 28. Mar 14
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det kommer an på, hvor omfattende din idé er, hvilke kompetencer du selv besidder, hvor meget tid du dedikerer til projektet og hvor meget kapital du har til rådighed.

Det er svært at svare på om det kan betale sig for dig uden at kende omstændighederne. Hvis du ikke er god til regnskab, så kan det godt betale sig at købe ydelserne fra en revisor eller i hvert fald få en snak med en bogholder om de basale ting. Det samme gælder med programmøren - hvis du ikke kan finde ud af at skrive kode, kan det godt betale sig at få en specialiseret til at gøre det for dig.

Det er umuligt at sige uden at vide noget om din økonomi. Har du 1.000 kr til rådighed? 1.000.000 kr.? Der er stor forskel.

Modtager ikke mails fra debatten - send PB for opfølgning

Tilmeldt 22. May 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Sebastian. :)

Jeg ved godt, at mine spørgsmål er lidt generelle og brede, og forventer heller ikke et direkte forslag - nærmere folks egne tanker og erfaringer, i forhold til usikkerheden i at slippe sit eget "projekt", og også at høre fra nogen omkring hvordan de kom fra "jeg kan selv" til, at turde at få andre med på vognen.

Jeg har i princippet nogenlunde egenskaber i de fleste staber, men det kan være svært at vurdere, om det kan svare sig, at lave fejl, bruge en masse timer på noget, som man eventuelt kan finde en fornuftig betalt løsning på, og dermed komme videre fra tegnebrættet. 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det kunne godt tyde på, at du er for fokuseret på at starte virksomhed på den helt rette måde og og sikre at der ikke sker nogle fejl i hele opstartprocesses. Er du mon en kvinde? Det er ihvertfald kvindelige træk at undgå fejl, og det er en af grundende til at kvinder starter færre virksomheder end mænd.

Læs artiklen Succesfulde iværksætter og få mod til at gå i gang med de sandsynligvis mange gode ressourcer du har i dag.

kh

Mogens

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 14
Indlæg ialt: 726
Fra  NaturHandel.dk Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tag da en snak med en af regionens væksthuse :) De gav i hvert fald mig gode indspark - Og det er gratis :)

Fra Tranum
Tilmeldt 8. Dec 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej OMC

Relevant spørgsmål.

Jeg er ved at planlægge en opstart, og bruger også meget tid på at sætte mig ind i nye fagområder.

MEN - jeg vælger nøje hvilke områder jeg vil bruge tid på (både i planlægningsfasen og i driftsfasen), og budgeterer med at bruge revisor, regnskabshjælp, designer (til grafisk profil), webudvikler og andre fagkundskaber, selv om jeg kunne gjort meget af dette selv.

For mig er det enkelt - hvorfor bruge tid på det andre kan gøre vel så godt som mig (sandsynligvis MEGET bedre), hvis det tager tid fra det jeg skal tjene penge på? Jeg mener det er et misfortået område at spare penge på.

Har du ingen penge, og ingen mulighed til at hente ind penge, så kan du blive tvungen til at gøre alt selv. Men, så stiller jeg spørgsmål ved om forretningsmodellen er holdbar. Så vil du tjene mindre penge, fordi du bruger penge på andet end at bygge op din virksomhed.

Hvis du skal hente ind penge, så vil en investor bore i dine kompetencer. Da er det meget bedre at have planlagt at bruge ekstern hjælp. De flæste investorer ser det som positivt, at man ikke forsøger at favne alt.

Jeg har masse erfaring med kodning, men vil ikke drømme om at bruge tid på det i min virksomhed. Jeg har lavet masse websider, men vil heller ikke bruge tid på det. Jeg har arbejdet som fotograf, men vil ikke selv tage billederne til mine websider. Jeg kan bogføre, og lave regnskaber, men heller ikke det vil jeg bruge tid på. Jeg har imidlertid rådgivet mange virksomheder i Business Intelligence og forretningsledelse, og her vil jeg bruge af egne kompetencer for at sætte op et opfølgningssystem. Men, selv om jeg godt kan designe og kode dette, får jeg andre til at implementere det for mig.

Så, mit klare råd er: Fokuser på det som bygger op virksomheden din, og lad andre gøre alt det andet.

Lykke til.

mvh Øyvind 

Tilmeldt 22. May 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Øyvind

Tak for dit indlæg

Det er netop de slags svar, jeg var ude efter. 

Det lyder til du har en del erfaring, så det er kærkomment med dine kommentar. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg vil mene at kan man selv lave noget så gør det i stedet for og betale sig fra det, især i starten. Som nystartet er der ofte meget tid på hånden til og lave nogen af de ting (og lære) som man på et senere tidspunkt ikke har tiden til og derfor vil være smart og uddelegere til andre.

I en opstart gælder det jo netop om at holde udgifterne på et minimum indtil der er vækst og indkomst i firmaet. Nu ved jeg naturligvis heller ikke om du allerede har kunder på hånden, men mit råd er klart at kan man lave/lære det selv, så gør det i opstarten.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)