Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende innovation hæmmer dansk vækst

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

I løbet af tre år har under halvdelen af danske produktionsvirksomheder lanceret nye produkter. Det peger på et stort problem i det danske innovationsniveau, selvom der er sket en stigning i støttemidler til innovation.

Din virksomhed er ikke innovativ, bare fordi den har udviklet et nyt produkt. Det skal også på markedet. Og det spring har de danske virksomheder svært ved at tage.

Det konkluderer Center for Integrerende Innovationsledelse på Syddansk Universitet på baggrund af en lang række målinger. De viser nemlig, at under halvdelen af danske produktionsvirksomheder har introduceret nye produkter på markedet i en periode på tre år.

“Det er et stort problem i forhold til tabt omsætning og tabte arbejdspladser. Og set ud fra et dansk perspektiv er det også et potentiale, der går tabt i forhold til tabt vækst”, siger centerchef og professor Mette Præst Knudsen i en video.

Fra teknik til kroner:
Ifølge Mette Præst Knudsen handler innovation ikke bare om at opfinde nye dimser, men også om at få dem solgt.

“Der skal omsætning til, før der er tale om innovation”, siger hun og uddyber.

“Virksomhederne er rigtig gode til de tekniske udviklingsprojekter. De konkrete løsninger. Men forståelsen af, hvad der skal til for at gøre den konkrete tekniske udvikling klar til at sælge til nogle kunder,  er ofte der, vi ser problemer.”

Ifølge Mette Præst Knudsen kan der være mange grunde til problemet.Det kan skyldes, at ingeniørerne er for fokuseret på produktet i stedet for at tage udgangspunkt i en markedsinteresse, eller at virksomhederne bruger for meget tid på den eksisterende drift til at kunne få tid til at lancere de nye produkter.

Støttekronerne går til de forkerte:
Den manglende innovation skal imidlertid ikke findes i et fald af støttekroner. Og så alligevel. For selvom den støttemidlerne fra den danske stat til innovation er stigende, så bliver de ikke givet ud på en hensigtsmæssig måde.

Hun mener, at pengene går til de forkerte virksomheder.

“Hvorfor er det egentlig de virksomheder, der allerede er innovative, der får støttekronerne, frem for de virksomheder, der rent faktisk har brug for midlerne,” spørger Mette Præst Knudsen retorisk.

Lær og Forstå Strategisk innovation

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)