Hej Amino'er, Jeg håber, at I kan give os nogle input vedrørende behandling af udgiftsført regning i 2014, som aldrig blev betalt. Vi har bestilt en vare i slutning af 2014 og udgiftsført den i 2014, dvs. vores balance post viste at vi skylder penge til vores leverandør. Leverandøren vender til os tilbage i 2015 at oplyse at varen ikke kan leveres. Vi har ikke betalt for den vare, kun udgiftsførte og trak momsen fra. Hvordan kan vi behandler dette regnskabsmæssigt? Vi kan godt annullere udgift, men hvad skal vi gør med købsmoms? Tusind tak for jeres hjælp.
|
når du anullerer, så vil momsen vel automatisk også blive annulleret går jeg ud fra, du modposter jo. Du må vel ha fået en faktura som du har bogført efter og nu skal du jo ha en kreditnota som du bogfører efter, du har jo vel næppe bare trukket købsmoms fra et eller andet du ikke har fået faktura på i 2014. Hvis du har det, så skal du vist ændre rutine helt i regnskabet og KUN bogføre efter faktura og kun når købsmoms fremgår.
Det andet er ikke lovligt og du vil blive napset i en skatte/momskontrol for at trække moms og udgift fra uden faktura
En faktura vil normalt følge med leverance men jo kan være forudopkrævet - hvad momsen så er - hører til 2014 - mens selve beløbet så altid skulle ha været posteret om fra 2014 udgift til 2015 udgift ved efterpostering af årsregnskabet med mindre ligegyldigt småt beløb.
Har du fået faktura i 2014 - så bør du nu ha kreditnota for 2014 vil jeg mene
Er det her noget du føler dig usikker ved, så fat en online bogholder, for så kan du ha problemer du ikke lige selv kender.
Mindre beløb ville jeg nok bare tage ind som kreditnota i 2015 - mere betydende beløb bør efterposteres i 2014 og dermed rettelse af moms for 2014 (let nok hos skat) og nyt resultat til skat.
Aldrig beløb ind uden faktura og slet slet ikke momsbeløb ind uden faktura - Først faktura - så kreditnota - og altid ompostering af forudbetalinger o.l ved årsskifte (med mindre der er ligegyldige småbeløb - ligesom jeg mener skat godkender f.eks. telefon abonnement betalt december som dækker januar - af praktiske årsager)
vh John Hannover